contract immokantoor opzeggen/omzeilen

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

contract immokantoor opzeggen/omzeilen

#1 , 26 sep 2011 23:22

Beste ,

Wij hebben interesse om een bepaalde bouwgrond aan te kopen. De verkopers hebben aanvankelijk een beroep gedaan op een immobiliën kantoor om de grond te verkopen maar nu zouden ze de samenwerking met het immobiliën kantoor willen opzeggen en het onderhands aan ons verkopen zonder kantoor. Alleen staat er in hun contract dat ze het eigenlijk niet mogen verkopen in een periode van 6 maanden volgend op het stopzetten van het contract met het immobiliën kantoor aan mensen (oa wij) die ivm deze grond info gevraagd hadden aan het desbetreffende kantoor.

Bij deze vroeg ik me af of er er een manier bestaat om die 6 maanden te overbruggen waarbij beide partijen de zekerheid hebben dat de deal doorgaat? (maw : één of andere constructie die de verkoper zekerheid heeft dat wij het gaan kopen en wij als kopers zekerheid hebben dat de grond niet aan iemand anders verkocht zal worden.) bvb Compromis tekenen en de akte pas verlijden na 6 maanden ? of één of ander contract tekenen en voorschot op geblokkeerde rekening om dan na 6 maanden compromis en akte te regelen ?...

Iemand ervaring met een dergelijke situatie ?

Thx,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 sep 2011 23:42

Aan het omzeilen van wetgeving wordt op dit forum niet meegewerkt.

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 27 sep 2011 14:03

Wat heeft dat nu met het omzeilen van de wetgeving te maken ?

Enige doel is om een periode van 6 maanden te overbruggen waarbinnen de kopers zogezegd niet aan ons mogen verkopen omdat we 1 maal naar het immokantoor gebeld hebben voor inlichtingen... ik zie niet in wat daar mis mee is.

Reclame

Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2011 14:12

Vanaf dat U een overeenkomst heeft met de verkoper, is de koop gesloten en heeft het immokantoor recht op zijn commissie. De betaling uitstellen gaat daar niets aan veranderen.

Het immokantoor heeft geld en moeite gestoken in het adverteren van de woning. Dat U naar het immokantoor heeft gebeld voor inlichtingen duidt er op dat U in contact bent gekomen met de verkopers via het immokantoor. Zij hebben dus hun werk gedaan en hebben recht op de commissie die U probeert te omzeilen.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 sep 2011 15:07

Die immokantoren komen toch via de registratie aan de lijst van verkochte panden in hun regio.
Als ze u daarop zien staan, kan je u wel verwachten aan problemen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 27 sep 2011 15:09

Leer toch eens kontrakten respecteren! Als u dat niet kan, sluit er dan geen af!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2011 15:16

Leer toch eens kontrakten respecteren! Als u dat niet kan, sluit er dan geen af!
TS heeft geen contract afgesloten, dat heeft de verkoper gedaan. Voor de rest geeft ik U gelijk.

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 27 sep 2011 18:08

Wij hebben inderdaad geen contract afgesloten met het immokantoor.
We zijn ook niet met de verkopers in contact gekomen via het immokantoor maar bij toeval. Ze waren op hun grond (nu een weide) bezig en wij zijn er naar toe gegaan om te vragen of ze per toeval de eigenaars waren.
De eigenaars hebben zelf gevraagd of we het rechtstreeks met hun zouden willen regelen want ze zijn niet bepaald tevreden van het immokantoor ... dus zoek ik nu een manier om die 6 maanden te overbruggen.

Het enige wat wij gedaan hebben is eens gebeld naar het immo kantoor om te vragen of de grond nog te koop was. that's all. Ik weet ook niet of we op de lijst van het immo kantoor gaan staan want eigenlijk hebben ze enkel een e-mail adres.

en eerlijk gezegd : met immo kantoren heb ik weinig medelijden ...

AlexDK
Berichten: 16

#9 , 05 okt 2011 22:53

Biedt een aankoopbelofte hier geen soelaas?

Terug naar “Kopen”