verkoop huis via openbare verkoop

yasha
Topic Starter

verkoop huis via openbare verkoop

#1 , 17 sep 2011 00:25

Ik heb een vraagje ivm met voorbehoud van hoger bod binnen de 15 dagen.
Stel op je eerste zitdag is je bod superlaag maar je kiest voor hoger bod binnen de 15 dagen.
Kan ik dan nog mijn verkoop weigeren omdat het dan nog steeds te laag is volgens mij.
Ik weet dat ik men eerste zitdag kan weigeren zonder kosten.
Maar zoals ik nu versta is eenmaal je voor een hoger bod kiest het huis technisch al verkocht en kan je enkel zelf nog bieden om de verkoop stop te zetten.
Mijn notaris zegt als ik zelf bied men enige kosten situeren tussen de 300 en de 500 euro.
Volgens wat mijn bank zegt is het uiterst gevaarlijk en niet aangewezen om zelf een bod te doen, daar dit grote
moeilijkheden kan veroorzaken.

Enig idee hoe de situatie in elkaar zit? Ik hoop op een snelle reactie heb niet veel tijd meer :p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 17 sep 2011 09:48

Ik heb een vraagje ivm met voorbehoud van hoger bod binnen de 15 dagen.
Stel op je eerste zitdag is je bod superlaag maar je kiest voor hoger bod binnen de 15 dagen.
Kan ik dan nog mijn verkoop weigeren omdat het dan nog steeds te laag is volgens mij.
Ik weet dat ik men eerste zitdag kan weigeren zonder kosten.
Maar zoals ik nu versta is eenmaal je voor een hoger bod kiest het huis technisch al verkocht en kan je enkel zelf nog bieden om de verkoop stop te zetten.
Mijn notaris zegt als ik zelf bied men enige kosten situeren tussen de 300 en de 500 euro.
Volgens wat mijn bank zegt is het uiterst gevaarlijk en niet aangewezen om zelf een bod te doen, daar dit grote
moeilijkheden kan veroorzaken.

Enig idee hoe de situatie in elkaar zit? Ik hoop op een snelle reactie heb niet veel tijd meer :p
Mijns inziens zit je met een geldige koper, en kan je inderdaad enkel rekenen op een hoger bod. Of je zelf nog een hoger bod kan doen hangt af van de reden waarom je voor een openbare verkoop gekozen hebt.... of heeft de bank daarvoor gekozen?

Ik denk trouwens dat 300 à 500 € een zeer bescheiden schatting is voor wat de kosten betreft.

yasha
Topic Starter

#3 , 17 sep 2011 10:25

Zou gewoon omdat het bedrag te laag is dan het hoger bod willen weigeren. (als dat geen ferme risico's heeft)
Bank heeft er niets mee temaken, gewoon daar raad gaan vragen.
Maar echt geen idee van de kosten, 500 euro is nog tedoen maar als ik daar bedragen krijg van 2000 euro en meer..
Is meer men bedoeling als ik merk dat er amper opkomst was ( en daardoor geen deftig bod kreeg)het dan uit de hand te laten verkopen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 17 sep 2011 21:19

Zou gewoon omdat het bedrag te laag is dan het hoger bod willen weigeren. (als dat geen ferme risico's heeft)
Bank heeft er niets mee temaken, gewoon daar raad gaan vragen.
Maar echt geen idee van de kosten, 500 euro is nog tedoen maar als ik daar bedragen krijg van 2000 euro en meer..
Is meer men bedoeling als ik merk dat er amper opkomst was ( en daardoor geen deftig bod kreeg)het dan uit de hand te laten verkopen.
Ik denk dat het enige risico is dat u later een nog lagere prijs krijgt. Als u echt geen genoegen kunt nemen met het huidige bod, kan u zelf (of een stroman) een hoger bod (laten) uitbrengen om de verkoop terug op gang te trekken of het op uw naam te laten staan.
Met een relatief lage prijs na opbod is er kans op een grotere opkomst, als er tenminste voldoende publiciteit gemaakt is; met de 300 à 500 € die de notaris u opgeeft als kosten zal hij zeker niet overdreven hebben met het bekend maken van de openbare verkoping.

j.demoor

#5 , 18 sep 2011 09:05

“Art.1193...De verkoop van de onroerende goederen geschiedt in alle VOORMELDE GEVALLEN op de wijze die gebruikelijk is inzake gewone openbare verkoping van onroerende goederen...De toewijzing geschiedt in één enkele zitting, eerst bij opbod, en onder de opschortende voorwaarde van de afwezigheid van een hoger bod bedoeld in de artikelen 1592, 1593 en 1594...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1592.Een ieder heeft gedurende vijftien dagen na de toewijzing het recht een hoger bod te doen. Het meer gebodene mag niet lager zijn dan één tiende van de hoofdprijs van de toewijzing; het mag evenwel niet lager zijn dan 250 EUR en het moet niet hoger zijn dan 6.200 EUR...”(Ger.W.).

Wat u te koop hebt aangeboden kan u niet meer intrekken tenzij de AANGEKONDIGDE minimumprijs niet behaald werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

yasha
Topic Starter

#6 , 21 sep 2011 20:18

Bedankt voor de info.
En voor de nieuwschierigen eerste zitdag was ferm laag bod hoop toch op beter volgende zitdag :x

Terug naar “Kopen”