Verkoopcompromis

sirona
Topic Starter

Verkoopcompromis

#1 , 05 sep 2011 12:09

Beste,
Op 24 maart 2010 tekenden wij een compromis voor aankoop van een huis bij een immokantoor. Een voorschot werd aan het immokantoor gestort en door hun op een derdenrekening geplaatst. Later bleek dat de eigenaars schulden hadden bij verschillende banken en er voor de datum van het compromis een bewarend onroerend beslag was sinds 3 maart 2009.Na tekening van het compromis volgden nog 3 andere beslagen.Verkoop kon dus niet doorgaan en door onze notaris werd ons steeds gezegd dat er geen contact mogelijk was met de verkoper(deze was verhuisd(gevlucht?) naar Spanje).Omdat alles bleef aanslepen werd met de bank die de grootste schuldeiser was overeengekomen om het beslag bij de rechter teniet te laten doen om de verkoop alsnog te kunnen laten doorgaan.Alle schuldeisers stemden hiermee in en het beslag werd opgeheven door de rechtbank.Nu, anderhalf jaar later kan de verkoop opnieuw niet doorgaan omdat de immomakelaar zijn commisie niet wil terugstorten.
Mijn vraag is 1)Was de immo verplicht navraag te doen of er geen beslag op die woning lag?
2)Heeft de immomakelaar recht op zijn commisie ook al is de akte nog niet verleden,kan hij beslissen over een het geld op een derdenrekening?
3)Kunnen wij de compromis na 18 maanden wachten teniet doen en van de verkoop afzien,en een ander huis zoeken.In de huidige omstandigheden waar niemand nog iets doet zou die verkoop nog een jaar kunnen aanslepen.Ik heb onze notaris al wekelijks moeten lastigvallen met de vraag of er geen vooruitgang is,waarop wij steeds een negatief antwoord krijgen.
. 4)Moet de immomakelaar het volledig bedrag eerst niet storten en dan als schuldeiser vanachter in de rij alsnog proberen terug te vorderen?
5)Hoe moeten wij nu verder:er is hier toch minstens een niet naleving van de verkoopscompromis.
Bijna ten einde raad,
met vriendelijke groet
S.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 12 sep 2011 15:03

Geachte,

er zijn een aantal merkwaardige passages in uw verhaal.

Eerst en vooral: werd er een schuldbemiddelaar aangesteld door de rechtbank. wellicht wel, aangezien U stelt dat het beslag werd opgeheven... .

IK begrijp niet waarom de verkoop niet zou kunnen doorgaan omdat de makelaar zijn commissie niet zou willen terugstorten.

Ik zou alle documenten moeten kunnen inzien, doch het kan uiteraard niet zijn dat U na 18 maanden geen "afstand" van deze aankoop zou kunnen doen.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Reclame

Terug naar “Kopen”