geurhinder

vdhd
Topic Starter

geurhinder

#1 , 19 aug 2011 17:19

Hello,
Mijn vriendin heeft al 5 jaar een frituur en heeft nu last van een nieuwe buur ivm geurhinder . Ze heeft de frituur 5 jaar geleden overgenomen en is dus uitbaatster. Er is in die 5 jaar en in de 7 jaar daarvoor (bij vorige uitbaatster) nooit een klacht geweest , noch van de (oude) buur of van mensen uit de directe omgeving . Het gebouw ernaast werd vorig jaar met de grond gelijk gemaakt en een nieuwbouw werd geplaatst , echter hoger dan voordien (1 etage hoger ) . De afvoerpijp van het afvoersysteem WAS vroeger regelmentair geplaatst , zijnde 1 meter boven het dak en vrij rond om rond . Door de nieuwbouw is dit NU niet meer het geval en is er mogelijk geurhinder bij die buur . De eis van de nieuwe buren is : U hebt een frituur , U betaald voor het verhogen van de afvoerpijp want U bent de oorzaak van geurhinder . Prijskaartje , om en bij de €3000 .
Wat de frituur betreft is er mogelijk nog een probleem !!! Vraag is of het huidig afvoersysteem een motor heeft die krachtig genoeg is om de uitlaat gassen 4 a 5 meter hoger te laten ontsnappen dan nu het geval !!!!!

DE VRAAg ; wie moet wat en wie betaald

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 aug 2011 19:47

De kosten van de verhoging van schouwpijpen, verluchtingen, enz. moeten betaald worden door de buur die een hoger gebouw optrekt.
Het is dus de nieuwbouw die in feite de burenhinder veroorzaakt door het hoger optrekken van de muren, waardoor de luchtafvoer van de frituur niet normaal meer werkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2011 20:11

Het is inderdaad de eigenaar van de hogere nieuwbouw die voor de verhoging van de schouw moet opdraaien, eventueel ook voor een verzwaring van de motor. Jijzelf hoeft niets te doen, zeker niet beloven of op papier zetten dat je het zal doen of oorzaak bent van de reukhinder. Oorzaak is de verhoging van de nieuwbouw, en aan hen dus een oplossing te zoeken, op hun kosten.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 20 aug 2011 13:20

Algemeen vraagje mss: geurhinder, hoe wordt dat gemeten?
Handige documenten voor Personenrecht

mava105

#5 , 20 aug 2011 14:48

Met een neusmeter? :lol:

Fore

#6 , 20 aug 2011 16:19

Algemeen vraagje mss: geurhinder, hoe wordt dat gemeten?
Afhankelijk wat de bron van de geur is, zoals bv sulfides (S2-) kan men perfect deze concentraties meten.
Ook vele mercaptanen kunnen gemeten worden

Wat frietgeur is, eigenlijk geen idee :)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lucgescheiden

#7 , 20 aug 2011 16:29

Oke, en wie stelt vanaf welke concentraties het om hinder gaat?
Handige documenten voor Personenrecht

Lightning

#8 , 20 aug 2011 16:48

De concentraties doen niet ter zake (al zijn er uiteraard maximumnormen) in dit geval. Het is de plaatsing die van belang is. Uit het verhaal van TS kunnen we opmaken dat door het optrekken van een naburig gebouw de plaatsing niet meer conform de reglementering is. Het is de bouwheer van het naburige pand die dit had moeten voorzien.

sleper

#9 , 20 aug 2011 18:31

Hello,
Mijn vriendin heeft al 5 jaar een frituur en heeft nu last van een nieuwe buur ivm geurhinder . Ze heeft de frituur 5 jaar geleden overgenomen en is dus uitbaatster. Er is in die 5 jaar en in de 7 jaar daarvoor (bij vorige uitbaatster) nooit een klacht geweest , noch van de (oude) buur of van mensen uit de directe omgeving . Het gebouw ernaast werd vorig jaar met de grond gelijk gemaakt en een nieuwbouw werd geplaatst , echter hoger dan voordien (1 etage hoger ) . De afvoerpijp van het afvoersysteem WAS vroeger regelmentair geplaatst , zijnde 1 meter boven het dak en vrij rond om rond . Door de nieuwbouw is dit NU niet meer het geval en is er mogelijk geurhinder bij die buur . De eis van de nieuwe buren is : U hebt een frituur , U betaald voor het verhogen van de afvoerpijp want U bent de oorzaak van geurhinder . Prijskaartje , om en bij de €3000 .
Wat de frituur betreft is er mogelijk nog een probleem !!! Vraag is of het huidig afvoersysteem een motor heeft die krachtig genoeg is om de uitlaat gassen 4 a 5 meter hoger te laten ontsnappen dan nu het geval !!!!!

DE VRAAg ; wie moet wat en wie betaald
U had er inderdaad op moeten aan dringen dat uw afvoer mede omhoog getrokken zou worden . dat is uw recht zoals reeds aangehaald

Jan S

#10 , 29 aug 2011 16:35

Je zit er nog niet zo ver van :D Men gebruikt soms 'snuffelploegen' waarbij deskundigen aan opgevangen geuren gaan ruiken. Indien een bepaald percentage van de personen dit als storend ervaren wordt dan gesproken van een hinderlijke geur.

De Vlaamse Regering is trouwens ook van plan om geurproblematiek in de milieuwetgeving te integreren. Dit o.a. door net te bepalen op welke manier geur 'gemeten' kan worden.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Vandebos

#11 , 29 aug 2011 16:39

Trouwens, er bestaan reeds electronische neuzen die alle aardoliederivaten kunnen "opsnuiven" en vertalen naar ppm waarden (geen draagbare modellen maar labovarianten). Het bepalen van maximumwaarden dient dus perfect mogelijk te zijn.

mava105

#12 , 29 aug 2011 16:40

De Vlaamse Regering is trouwens ook van plan om geurproblematiek in de milieuwetgeving te integreren. Dit o.a. door net te bepalen op welke manier geur 'gemeten' kan worden.
Kunnen ze weer een aantal van hun partijvriendjes laten opleiden tot reukexpert, genre veiligheidcoördinator of energiedeskundige, om alzo de mensen nog wat meer geld uit hun zakken te kloppen. Binnenkort dus, als je uw huis verkoopt, laten rieken aan een expert. :lol:

vtec

#13 , 29 aug 2011 22:40

Ik woon aan een marktplein en 2 huizen naast mij is een inpandige frituur; de afvoer van de schouw was ter hoogte van de dakgoot aan de achterzijde van de gevel geplaatst toen ik er kwam wonen. Dit gaf lawaai- en geurhinder in onze tuin die tot achter de frituur komt (heeft enkel koertje). Dit even besproken met mijn buurman en hem ter plaatse laten horen en ruiken. Hij was er onmiddellijk mee akkoord dat dit niet aanvaardbaar was.
Gezien het toen al herfst was en de tuin dus minder gebruikt werd met hem afgesproken dat het tegen de volgende lente zou aangepast worden kwestie van hem niet direct op kosten te jagen. Daarbij zou de afvoer van de schouw doorgetrokken worden tot boven de nok van zijn dak dat dezelfde nokhoogte heeft van mijn dak. Gezien mijn bouw dieper komt, heeft mijn dak een andere - minder steile - hellingshoek. Vandaar tevens afgesproken dat de uitmonding richting straatzijde zou zitten ipv naar mijn tuin (geen extra kost voor hem, minder uitstroomlawaai en geurhinder voor mij zeker gezien de meest voorkomende windrichtingen in BEL). Helaas heeft hij in de winter een "schouwbrand" gehad door opgehoopt vet waardoor de rookafvoer volledig vernield was en hij direct moest vernieuwen om zijn zaak draaiende te houden. Sindsdien heeft hij een splinternieuwe installatie met gesofisticeerde filters en een schouw die boven het dak komt; zowel de lawaai- als geurhinder zijn minimaal zowel aan de zijde van mijn tuin als aan de straat.
Vandaar mijn vraag aan topicstarter : bent U zeker dat het probleem niet ligt aan het filtersysteem in uw bestaande installatie?

Terug naar “Kopen”