Huis kopen van ouders --> voordelig?

vnss
Topic Starter
Berichten: 3

Huis kopen van ouders --> voordelig?

#1 , 05 aug 2011 11:03

Hoi iedereen,

mn vriend en ik zijn op zoek naar een leuke woning... In principe vinden we de woning van de ouders van mn vriend wel tof. Zij zijn aan het scheiden en dienen dit te verkopen... We zouden dit eventueel willen kopen, maar niets als we bij wijze van spreke de volle pot dienen te betalen.

Is er een mogelijkheid dit huis voordeliger te kopen? bv uit de hand? Of iets met de erfenis?

Bedankt!

Gr,vnss

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 aug 2011 17:54

Zolang de ouders niet overleden zijn , kan er niet van een erfenis gesproken worden. Dat jullie -samen - dat huis uit de hand kopen aan een redelijke prijs , kan natuurlijk wel. De ouders kunnen ook overeen komen dat zij hun deel in het huis schenken aan uw vfiend , in de veronderstelling dat hij hun enig kind is. Waar je wel moet voor zorgen is dat jijzelf , hoedanook , mede-eigenaar wordt in het huis voor je enige investering doet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vnss
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 aug 2011 12:30

Schenken zal niet lukken want er zijn nog 2 broers, die willen het huis niet, maar willen wss ook niet dat het weggegeven w. Ik dacht dat er in Belgie zoiets bestond dat als kind het ouderlijk huis wou kopen, dat er enkele voordelen aan gebonden waren. Meen ik mij te herinneren van tijdens mij studies...

dan maar eens navragen op kantoor :)

Reclame

Lightning

#4 , 07 aug 2011 16:04

Schenken zal niet lukken want er zijn nog 2 broers, die willen het huis niet, maar willen wss ook niet dat het weggegeven w. Ik dacht dat er in Belgie zoiets bestond dat als kind het ouderlijk huis wou kopen, dat er enkele voordelen aan gebonden waren. Meen ik mij te herinneren van tijdens mij studies...

dan maar eens navragen op kantoor :)
Het voordeel is dat de kinderen gewoonlijk min of meer weten welke gebreken er aan een ouderlijke woning zijn. Verder zou ik niet weten welke wettelijke voordelen er zouden bestaan voor kinderen die een onroerend goed kopen van hun ouders.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 07 aug 2011 16:36

Mijn inziens kunnen de ouders wel overeenkomen tot een schenking aan de kinderen, alvorens de vereffening en verdeling van hun scheiding gerond is. Daardoor zouden de drie broers onverdeelde eigenaars kunnen worden, waarna de andere broers kunnen uitgekocht worden.
Of is dat wat te ver gezocht?
Handige documenten voor Personenrecht

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2011 15:09

Mijn inziens kunnen de ouders wel overeenkomen tot een schenking aan de kinderen, alvorens de vereffening en verdeling van hun scheiding gerond is. Daardoor zouden de drie broers onverdeelde eigenaars kunnen worden, waarna de andere broers kunnen uitgekocht worden.
Of is dat wat te ver gezocht?
Ik denk dat dit een faire oplossing zou zijn (in het geval de drie broers nog goed overeenkomen en niet moeilijk gaan doen over de waarde van het huis: onafhankelijke schatter laten komen en de schatting aanvaarden, zou ik zo zeggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4673
Locatie: Diest

#7 , 14 aug 2011 12:32

Beste,

Wat een mogelijkheid is : ouders schenken bvb 1 % van de woning aan je vriend. Je vriend kan dan nadien de rest van de woning kopen met 1 % registratie ipv 10 % gezien hiuj dan uit onverdeeldheid stapt. Op een woning van bvb 250.000 € scheelt dit toch al vlug 25.000 € registratie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”