Onvergund huis te koop

BartG.
Topic Starter
Berichten: 4

Onvergund huis te koop

#1 , 30 jul 2011 14:06

Situatieschets:

Enkele dagen geleden ben ik een te koop staand huis gaan bekijken dat, zo bleek achteraf, niet vergund is.

Het betreft een woning+schuur gelegen in agrarisch gebied die in 1987 verbouwd zijn tot een dubbelwoonst. De schuur werd omgebouwd tot een woning en vormt één geheel met de woning die er reeds stond en staat nu dus te koop.
Er is een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd in 1988 maar enkel voor het verbouwen van de oude woning met schuur, niet voor het creëren van een extra woongelegenheid.
Er werd in ’87 een proces verbaal opgesteld maar daar werd voor de rest geen gevolg aan gegeven, de feiten zouden dus verjaard moeten zijn. De huidige eigenaar heeft hier 20 jaar zonder problemen kunnen wonen. Woning is ingeschreven in het kadaster.
Aangezien het pand mij zeer aanspreekt en de feiten verjaard zijn vraag ik mij af of het te riskeren valt om toch tot aankoop over te gaan... of ik de hele zaak beter kan vergeten.

Ik voorzie mogelijke problemen met:

-Het verkrijgen van een domicilie. Maar moet wel lukken vermoed ik.
-Het verkrijgen van een hypotheeklening. Dat zal niet mogelijk zijn vrees ik. Eventueel kan ik een compromis laten opstellen met als opschortende voorwaarde regularisatie van het pand, al zal regularisatie zeer moeilijk worden in dit geval. Of eventueel lijfrente overwegen (volle eigendom)?

Iemand enig advies of ervaring met deze materie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper
Berichten: 391

#2 , 30 jul 2011 20:12

ik dacht dat bouwovertredingen niet verjaarden .

BartG.
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 jul 2011 22:32

ik dacht dat bouwovertredingen niet verjaarden .
De overtreding niet, maar de vervolging wel.

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 30 jul 2011 22:39

Is dit niet voor strafrechtelijk 5 jaar (of10???)
en burgerlijk 30 jaar??

Zover ik weet, geld er in agrarisch en natuurgebied een uitdoofbeleid...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

BartG.
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 30 jul 2011 23:22

Is dit niet voor strafrechtelijk 5 jaar (of10???)
en burgerlijk 30 jaar??

Zover ik weet, geld er in agrarisch en natuurgebied een uitdoofbeleid...
Ik dacht strafrechtelijk 10 jaar voor agrarisch gebied en burgerlijk max. 20 jaar. Maar ik kan mij vergissen hoor. Natuurgebied = nultolerantie.

Franciscus
Berichten: 38734

#6 , 01 aug 2011 00:10

gezien geen woning ook geen domicilie want adres is niet gekend bij gemeente

Jan S
Berichten: 397

#7 , 01 aug 2011 11:56

Heb het zelf ook moeten opzoeken; blijkt nog al zo gemakkelijk niet...
Wanneer u een bouwmisdrijf pleegt, kan u hiervoor zowel strafrechtelijk als burgerrechtelijk vervolgd
worden.

Wanneer u een bouwovertreding hebt begaan, kan de rechter naast een strafsanctie ook een herstelmaatregel opleggen. Hiermee beveelt de rechter de plaats in de oorspronkelijke toestand te herstellen of het strijdige gebruik te staken, en/of bouw- of aanpassingswerken uit te voeren en/of een geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde die het goed door het misdrijf heeft verkregen. Dit gebeurt op
vordering van de stedenbouwkundige inspecteur of het College van Burgemeester en Schepenen op wier grondgebied de werken, handelingen of wijzigingen werden uitgevoerd. Een dergelijke herstelmaatregel kan steeds samen met een straf worden opgelegd.

Enkel de rechter is bevoegd om aan de hand van de concrete elementen van het dossier te beslissen of er al dan niet sprake is van verjaring. Een administratieve overheid (gemeente, provincie, Vlaams Gewest) kan niet attesteren of er verjaring van de herstelvordering is ingetreden.

Zowel de strafvordering als de herstelvordering kan verjaren.
Verjaringstermijnen strafvordering
* Het bouwmisdrijf verjaart na een periode van 5 jaar;
* Met als aanvangspunt het ogenblik waarop het misdrijf voltrokken is (na het plegen van de laatste feiten);
* Wanneer tijdens de verjaringstermijn een proces-verbaal wordt opgesteld wordt de verjaringstermijn
gestuit, waardoor een nieuwe periode van 5 jaar begint te lopen (maximum 10 jaar);
* Stuiting kan echter alleen optreden binnen de eerste termijn van 5 jaar;
* Wanneer de strafvordering tijdig is ingeleid is er geen verjaring meer mogelijk van de herstelvordering.

Verjaringstermijnen herstelvordering
* De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
* Een herstelvordering voor inbreuken:
1. in ruimtelijk kwetsbare gebieden verjaart na 10 jaar;
2. in openruimtegebied verjaart na 10 jaar;
3. in de overige gebieden verjaart na 5 jaar;
* Telkens vanaf de dag waarop het misdrijf werd gepleegd.

Let op! Voor bouwmisdrijven gepleegd in ruimtelijk kwetsbaar gebied geldt een nultolerantie omdat niet alleen het oprichten van de constructie strafbaar is maar ook de instandhouding ervan. De termijn van 10 jaar begint daarom pas te lopen nadat de onwettige toestand ongedaan wordt gemaakt.

Wanneer verjaart mijn bouwmisdrijf?
U hebt een bouwmisdrijf begaan vóór 27/07/1998
* De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
* Verjaringstermijnen:
1. 30 jaar na het ontstaan van de schade;
2. Als men kennis heeft genomen van de schade en de identiteit van de overtreder: 5 jaar na kennisname

U hebt een bouwmisdrijf begaan tussen 27/07/1998 en 31/08/2009
* De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
* Verjaringstermijnen:
1. 20 jaar na de feiten;
2. Als men kennis heeft genomen van de schade en de identiteit van de overtreder: 5 jaar na kennisname
van de schade en de identiteit.

U hebt een bouwovertreding begaan na 31/08/2009
* De herstelvordering kan nooit verjaren voordat de strafvordering is verjaard;
* Verjaringstermijnen:
1. 10 jaar voor bouwmisdrijven in ruimtelijk kwetsbare gebieden;
2. 10 jaar voor bouwmisdrijven in openruimtegebied;
3. 5 jaar voor bouwmisdrijven in de overige gebieden.
van de schade en de identiteit.
Let wel: ook een mede-burger kan een vordering instellen tot 5 jaar na kennisname en tot 20 jaar na uitvoering van de overtreding.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

BartG.
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 01 aug 2011 17:33

Bedankt Jan voor de verduidelijking.
gezien geen woning ook geen domicilie want adres is niet gekend bij gemeente
Dat vind ik nu het vreemde. Het huis heeft wel een huisnummer/adres, is erkend als ééngezinswoning door de notaris en heeft aansluiting op gas, electriciteit etc... en is ook ingeschreven in het kadaster.

Franciscus
Berichten: 38734

#9 , 02 aug 2011 00:37

De notaris heeft geen bevoegdheid een éénsgezinswoning te erkennen hij registreert.
(hij is wel een openbaar officier)
U doet best navraag bij de gemeente het is deze instantie die in de eerste plaats bepaalt wat en hoe :oops:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 aug 2011 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 02 aug 2011 13:30

deze instantie die in de eerste plaats bepaald wat en hoe
Franciscus , sorry jong. Uw dt-fouten beginnen storend te werken!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”