Woning kopen - geen EPC of elektriciteitskeuring...

LisaR
Topic Starter
Berichten: 8

Woning kopen - geen EPC of elektriciteitskeuring...

#1 , 16 jul 2011 14:28

Beste,
Wij zijn geïnteresseerd in een woning en staan wat onder druk, omdat er andere kapers op de kust zijn. Nu hebben de eigenaars nog maar pas epc en elektriciteitskeuring laten uitvoeren en de kans is dus groot dat het huis verkocht wordt vooraleer dit in ons bezit zou zijn.

Wij vermoeden dat ze dit bewust hebben uitgesteld, omdat de uitslag wat kan tegenvallen (ze gaven zelf toe dat epc bijvoorbeeld vrij hoog kan liggen). Klopt het dat bij negatieve punten op de elektriciteitskeuring, je dit in principe binnen de 12 maanden in orde moet gebracht hebben? Dit weerhoudt ons dit huis zomaar te kopen, want dit zijn extra kosten die je vrij snel zou moeten ophoesten en die je toch wil incalculeren in de prijs. Kunnen we nog terugkrabbelen moest dit zwaar tegenvallen?

Ook is het dak vanbuiten nog niet geïsoleerd. Vanaf wanneer is dit absoluut verplicht aub?

Bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2011 14:44

Bij een "afgekeurde" elektriciteit, dient de koper dit binnen de 18 maanden in orde te brengen en een herkeuring aan te vragen.

Isolatie is nog steeds niet wettelijk verplicht bij een bestaand huis. Bij nieuwbouw ligt dit anders.

U kan altijd opschortende voorwaarden proberen te onderhandelen met de verkopers. Of dat gaat lukken is een andere vraag.

westhoek
Berichten: 395

#3 , 16 jul 2011 15:59

Een EPC moet aanwezig zijn ALVORENS men de woning te koop/huur zet.

Reclame

LisaR
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 16 jul 2011 16:32

Bedankt, wij durven ook niet echt verder gaan in de koop van het huis zolang we dit niet in handen hebben.

Ik snap niet dat mensen trouwens gaan bieden nog voor ze dit te zien hebben gekregen (want als dit slecht is, is het ook een reden om af te dingen...) Lastige situatie! We willen het huis wel, maar we willen ons ook niet in een ongeluk storten en nog veel geld kwijt zijn aan aanpassingen of gewoon veel te veel moeten bieden dan het eigenlijk waard is...

Dietrus
Berichten: 16
Contacteer: Website

#5 , 16 jul 2011 18:15

Wat betreft de herkeuring van de elektrische installatie na een aankoop:

Indien de elektrische installatie ouder is dan 1981, dient men de inbreuken op te lossen en een herkeuring aan te vragen binnen de 18 maand volgend op de aktedatum.

Indien de installatie jonger is dan 1981, en dus ooit gebouwd en gekeurd conform de AREI-regelgeving, dienen de inbreuken opgelost binnen de 12 maand volgend op de aktedatum.

De wetgever geeft aan dat het elektriciteitsattest er moet zijn bij de effectieve overdracht, bij de notariële akte dus. In de praktijk zal de betere notaris wel aanraden om reeds bij het compromis het attest te voorzien teneinde discussies te vermijden tussen koper en verkoper.


Het Energieprestatiecertificaat:

Van zodra een woning te koop of te huur komt op de vastgoedmarkt moet dit een geldig EPC hebben. De verkoper/verhuurder MOET dit voorleggen aan de koper/huurder. Bij de compromis MOET het EPC-certificaat aanwezig zijn.


bron: http://www.epc-platform.be

artemis
Berichten: 3295

#6 , 16 jul 2011 18:34

Ik zou me meer zorgen maken over de keuring van de elektriciteit dan over het EPC.
Het EPC blijkt in praktijk een lachertje te zijn, en totaal niet representatief voor de werkelijke situatie. Als je zelf geen oog hebt op zaken als isolatie, ramen, verwarmingsinstallatie, neem dan iemand mee die er iets van kent. Daar zal je meer van kunnen opsteken dan uit een waardeloos EPC.

westhoek
Berichten: 395

#7 , 16 jul 2011 18:58

Artemis, dit is een antwoord voor het praatcafé, en doet hier niets ter zake.
Voor de derde maal : Het Energieprestatiecertificaat moet aanwezig zijn alvorens men een woning te koop of te huur zet. Punt.

artemis
Berichten: 3295

#8 , 16 jul 2011 19:24

Je hebt helemaal gelijk Westhoek maar in praktijk blijkt het EPC er vaak pas bij de notaris te zijn, als er al een prijs is overeengekomen (en dat is te laat ik weet het want het moet er zijn ter inzage van de kandidaat-kopers).

Mijn boodschap aan de TS was alleen maar dat een EPC qua waardebepaling niets voorstelt (door erbarmelijke en zelfs schandelijke uitvoering van een goedbedoelde wet) en dat het jammer zou zijn je droomhuis door het ontbreken ervan te laten schieten. Zelfs met EPC (positief of negatief) is het raadzaam voor LisaR om het huis met meer deskundigere ogen te laten bekijken. Dat is niet voor het praatcafé maar goedbedoelde raad op deze concrete vraag.

mava105
Berichten: 22318
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 16 jul 2011 19:50

.
Het EPC blijkt in praktijk een lachertje te zijn, en totaal niet representatief voor de werkelijke situatie. .
Een mede-eigenaar in het appartementsgebouw waarin ik een appartement verhuur, verkocht onlangs zijn appartement.
Toevallig krijg ik het EPC van zijn appartement op de 2de verdieping in handen. Het heeft een score van 121 (Nieuwbouw, terwijl het gebouw van 1962 is. Mijn appartement op de eerste verdieping er juist onder en van identiek dezelfde configuratie, heeft een score van 144, met dien verstande dat mijn appartement superisolerende beglazing heeft en het erboven gelegen appartement (dat met een EPC score van 121) maar gewone dubbele beglazing .
SNAPPE WIE KAN. Ik betaalde 145 € als verhuurder, en de verkoper betaalde 165 €. Zou die 20 € meer dan een verschil van 23 punten rechtvaardigen?
De wetgever heeft hier weer eens zijn beste kant laten zien, en een hele boel zogezegde deskundigen een leuke bijverdienste bezorgd, waar helemaal geen kontrole op uitgevoerd wordt.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2011 12:28

Artemis, dit is een antwoord voor het praatcafé, en doet hier niets ter zake.
Voor de derde maal : Het Energieprestatiecertificaat moet aanwezig zijn alvorens men een woning te koop of te huur zet. Punt.
Men mag nooit door het rood licht rijden. Punt!

Wat ik wil zeggen is dat er veel dingen volgens de wet zouden moeten gebeuren, maar in praktijk weinig navolging krijgen. Ik zou wel eens cijfers willen zien van het aantal bestrafte inbreuken op de aanwezigheid van het EPC. Komt daar nog bij dat als er al een inbreuk wordt vastgesteld, dat de strafmaat bijzonder laag is. Een verkoper met een slecht karaketer heeft meer voordelen om het EPC niet op tijd te hebben dan als hij het wel zou hebben.

westhoek
Berichten: 395

#11 , 17 jul 2011 13:46

Nogmaals : dit is naast de kwestie. Het is verplicht een EPC te hebben alvorens men de woning te koop/huur zet. De OP heeft hie recht op om dit in te kijken. Verkoper/verhuurder is verplicht hierop in te gaan. Al de rest, de betweters die gaan vergelijken met andere wooneenheden en zich afvragen waarom daar lager/hoger doet hier niets, maar dan ook niets ter zake. Er zijn voor de rest wel degelijk boetes opgelegd en controles.

Voor de OP : wanneer de verkoper u geen EPC wil laten zien, straffer nog, er geen heeft : kan je klacht neerleggen bij het VEA.

http://www.energiesparen.be/veelgestelde_vragen" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer is er een EPC bij verkoop of bij verhuur van een woning verplicht?

Bij verkoop van een bestaande woning is sinds 1 november 2008 een energieprestatiecertificaat nodig. Sinds 1 januari 2009 is het EPC eveneens verplicht bij verhuur van woningen, appartementen, studio's, ....

Het EPC moet aanwezig zijn vanaf het moment dat de woning te koop of te huur wordt aangeboden op de woningmarkt. Zodra een bord te koop of te huur aan de woning wordt geplaatst of vanaf het moment dat de woning te koop of te huur wordt gesteld via een website, een vastgoedmakelaar, een streekkrant, een notariskrant enzovoort, moet het EPC dus beschikbaar zijn. Op die manier kan de kandidaat-koper of –huurder het EPC inkijken en rekening houden met de energiescore bij de keuze van zijn nieuwe woning.

LisaR
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 17 jul 2011 15:37

Hartelijk dank allemaal voor jullie advies! Jammer genoeg te horen gekregen dat het huis verkocht is... aan kopers die dus nog steeds geen doc in handen hebben en bijna de vraagprijs betaald hebben (dénken we). Ik hoop voor hen dat elektriciteit, epc en bodem meevalt :-) We hebben weer een les bijgeleerd in ieder geval, op naar de volgende!

jefke007
Berichten: 1815

#13 , 18 jul 2011 10:50

Mogelijk kan de koper zelfs de overeenkomst nietig laten verklaren als het EPC bij het compromis ontbreekt ??

Zelf heb ik vorig jaar mijn woning verkocht en bij het compromis was geen bodemattest opgemaakt - iets totaal anders dus , bij de notariele akte heeft de notaris zelfs in de akte vermeld dat de kopers van hun recht afzagen om de verkoop nietig te laten verklaren omdat het bodemattest niet bij het compromis bestond. Toen ik op voorhand vroeg of ik voor een bodemattest moest zorgen bij de ondertekening van het compromis vertelden zij mij dat het allemaal nog niet nodig was en dat zij er wel voor zouden zorgen tegen de ondertekening van de notariele akte

Heb ergens gelezen dat bij oude woningen 90% van de electricteitskeuring de electrictiteitsinstallatie afkeuren.

mava105
Berichten: 22318
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 18 jul 2011 12:37

Heb ergens gelezen dat bij oude woningen 90% van de electricteitskeuring de electrictiteitsinstallatie afkeuren.
Zeg maar 99,9 %

Terug naar “Kopen”