verkopen voor 3/5 jaar

Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

verkopen voor 3/5 jaar

#1 , 09 jul 2011 00:49

beste,

Ik heb hier wat research over gedaan op het internet, maar die is in rechtstreeks conflict met de info die een makelaar (betrouwbaar lokaal bureau) ons gisteren gaf.

Wij wensen ons huis te verkopen, we wonen nu bijna 3 jaar in de woning, klein beschrijf. geschatte meerwaarde (volgens gemiddelde drie makelaars) is zo'n 25-30k euro (we hebben de woning voor een prikje gekocht, stond al jaar te koop)

volgens 'het internet' zal ik een 'boete' betalen van 16% belastingen op de meerwaarde. Volgens de makelaar 33%

volgens mijzelf echter moet ik niets betalen, in het artikel (wel 2009) stond dat dit enkel geldt voor bedrijfspanden, niet voor particulieren?

Volgens de bank (info vorig jaar) moet ik als ik voor de drie jaar verkoop ook nog een 'extra boete' betalen van enkele duizend euro aan de bank (vind ik niets over terug...)

wat het immokantoor wel zei in het 'voordeel' van de onmiddelijke verkoop is het feit dat
-,ik de kosten van de makelaar kan aftrekken van de meerwaarde en op dat stuk geen belastingen moet betalen
- ik door het vroeger verkopen de registratierechten volledig kan 'recupereren' en overzetten naar de volgende woning.

Ik vind hier nergens echt duidelijke lectuur over. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Ik heb namelijk een slecht karakter en vertrouw de info van banken en makelaars nooit voor ik het zelf gecontroleerd heb :mrgreen: :oops:

morgen komt er ook nog een ander bureau langs en ik wil ze wel eens challengen :evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

#2 , 09 jul 2011 01:05

op de website van fgov is info te vinden, maar niet over die termijn van vijf jaar.

wel:

5% registratiekosten indien kadastraal inkomen kleiner dan 745.

indien groter, 10% registratiekosten

meeneembaarheid: (één van de twee kiezen)

abbatement: geen belasting op 15000 (+ 10000 euro indien hypotheek) euro, dus een 1500 (2500) euro voordeel

registratierechten: meeneembaar naar volgende pand, max 12500 euro

volgens notaris.be betaal ik ook geen meerwaarde omdat het m'n enige woonst is...(hoe betrouwbaar is die immoman nog :evil: )


ik heb de angel gevonden (denk ik) als je binnen de drie jaar verkoopt, bij een klein beschrijf!, dan vallen je oorspronkelijk betaalde registratierechten niet meer onder klein beschrijf en moet je dus 5% van je oorspronkelijke aankoopwaarde als 'boete' betalen.



VRAAG: het huis dat we zullen kopen zal een groot beschrijf hebben. kost zal rond de 250.000 euro liggen, dus 25000 registratiekosten. De vorige registratiekosten (9500 euro) kan ik 'meenemen'. als ik die boete betaal, kan ik die dan ook direct 'meenemen' en aftrekken van de volgende registratierechten?

verkoop na drie jaar, kost = 250.000 + 25.000 + immo (9000) - 9500 = 275.000 euro (+ herbeleggingskosten etc.)
verkoop voor drie jaar kost = 250.000 + 25.000 + immo (9000) + boete (9500) - 12500 (of toch maar 9500, maw mag ik de boete ook meenemen?)= 281.500 (+ herbelegging)

klopt dit? de 'boete' die ik dus betaal wordt dan 6500 euro?

Natuurlijk is er ook een mogelijke meeropbrengst van 25.000 euro, dat zou alles weer compenseren waardoor ik eigenlijk toch +/- de vraagprijs zal moeten 'lenen' (met een 10.000 euro kapitaal die ik afbetaald heb, of indien ik het kan overzetten met recuperatie van wat interesten...)

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jul 2011 18:20

U kan misschien een boete krijgen omdat u een huis , gekocht met klein beschrijf , verkoopt na 3 jaar. Van die boete kan afgeweken worden. Maar die belasting op meerwaarde is niet van toepassing.
De meerwaardebelasting is niet van toepassing op het eigen woonhuis , meer bepaald de woning waarvoor de woningaftrek van het KI is bekomen ( eventueel ingevuld in code 1100 op belastingbrief. ) Men moet gedurende 12 maanden in die woning hebben gewoond. De verkoop moet ook gebeurd zijn binnen de 6 maand nadat de woning niet weer werd gebruikt.
Ik vind het erg dat dit door dat betrouwbaar lokaal bureau niet werd vermeld.


U vindt een uitleg op deze site notaris.be
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”