Hoi,
Wij zijn net getrouwd en nu op zoek naar een huis. We hebben het idee om een huis met extra slaapkamers te gaan zoeken zodat mijn schoonouders en schoonbroer bij ons in zouden kunnen komen wonen. Mijn schoonouders zijn allebei ziek, de ene heeft een invaliditeitsuitkering (werkongeval), de andere is op pensioen. Mijn schoonbroer is werkloos. Wij werken allebei voltijds en hebben geen kinderen. Mijn schoonouders hebben een eigen huis dat ondertussen afbetaald is, maar door hun gezondheidstoestand, is het voor hen moeilijk geworden om zo'n groot huis te onderhouden.
Ik vroeg mij af wat er voor hen en voor ons zou veranderen als we (samen?) een huis zouden kopen.
- Is het interessanter als ze de opbrengst van hun oude huis aan ons schenken om het nieuwe huis aan te kopen (dan moeten wij enkel het tekort nog lenen bij de bank)? Of kunnen ze het geld beter op hun spaarboekje zetten en ons maandelijks huur betalen? Of is het beter om hen mede-eigenaars te maken?
- Verandert er voor hun pensioen/invaliditeitsuitkering/werkloosheidsuitkering iets als ze komen inwonen? Verandert er iets aan het loon van mij en mijn man?
- Hoe zit zoiets belastingtechnisch in elkaar? Worden zij dan gezien als zijnde "ten laste" van ons? Wat zijn hier de gevolgen van?
- Nog andere gevolgen waarmee ik rekening moet houden? Of eventueel tips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reply!
Mvg.