huis overkopen van vader

carthago
Topic Starter

huis overkopen van vader

#1 , 03 jun 2011 22:43

Is het mogelijk om het huis van mijn vader over te kopen terwijl hij nog leeft? Vader is nog steeds gedomicilieerd in huis maar verblijft in rusthuis. Kan nog tekenen voor akkoord.
We zijn met 2 zussen. De ene woont in ouderlijk huis (moeder overleden) en betaalt huur aan vader , de andere heeft geld nodig door scheiding en ontslag op werk. Kan de hurende zus de helft van de waarde van het huis aan vader geven zodat hij die kan schenken aan de andere zus en zo het huis dan in haar bezit krijgen?
Zo ja hoe gaat dit in zijn werk? Zo neen , iemand suggesties om dit probleem op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 jun 2011 23:28

Uiteraard kun je het huis van je vader kopen als hij leeft, het is zelfs een voorwaarde om het te kunnen kopen want als hij overleden is gaat dat niet meer. Hij moet het huis wel willen verkopen.

"De ene woont in ouderlijk huis (moeder overleden) en betaalt huur aan vader , de andere heeft geld nodig door scheiding en ontslag op werk. Kan de hurende zus de helft van de waarde van het huis aan vader geven zodat hij die kan schenken aan de andere zus en zo het huis dan in haar bezit krijgen?"
Hier begrijp ik niks van hoor....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

carthago
Topic Starter

#3 , 04 jun 2011 13:00

vermits we met 2 erfgenamen zijn zou later ieder de helft krijgen. 1 van de 2 wil het huis kopen.Nu vroeg ik mij af of zij de helft van het huis kon afkopen van vader (haar erfdeel zou ze dan krijgen door eventuele schenking) en dan kan vader dat bedrag door schenken aan de andere dochter Klinkt logisch en eerlijk, maar is dit ook volgens de wet te verklaren?

Is dit duidelijker?

Reclame

Mariette

#4 , 04 jun 2011 15:41

In feite zijn de 2 zussen nu toch al naakte eigenaar van het gedeelte (50%) van de overleden moeder, dus dat kwart kan de ene zus al overkopen van de andere zus.

jefke007

#5 , 04 jun 2011 18:46

In feite zijn de 2 zussen nu toch al naakte eigenaar van het gedeelte (50%) van de overleden moeder, dus dat kwart kan de ene zus al overkopen van de andere zus.

Indien er een huwelijkscontract was, kan dit helemaal anders zijn.

carthago
Topic Starter

#6 , 04 jun 2011 21:20

Alle kinderen (we waren met 3 maar broer is overleden) hebben indertijd afstand gedaan van erfdeel van ma om terug te kunnen investeren in nieuwe woning waar vader en broer (invalide) konden wonen samen met 1 van de dochters. Dit was onder de vorm van kangoeroewoning. Dochter heeft gezorgd voor broer en vader. Broer ondertussen overleden en vader naar rusthuis.
Dochter wil nu in huis blijven wonen en dus zus uitkopen.
Mijn vraag is nu i.p.v. volledig bedrag aan vader te betalen, de helft te betalen zodat elk van de zussen nu al zijn deel van het huis krijgt.
Wordt de waarde van een huis door een schatter gedaan , moeten we dan die waarde betalen of mag mijn vader gewoon het huis verkopen aan zijn dochter voor de helft van de echte waarde ? Indien de andere dochter dat bedrag dan krijgt heeft iedereen toch evenveel gehad. Is dit wettelijk te regelen?

roharro

#7 , 04 jun 2011 22:36

Als ik de beschreven situatie goed begrijp (vader is de enige eigenar?) is de enige correcte oplossing als volgt:

1. vader schenkt het huis aan de twee dochters (hier worden schenkingsrechten op betaald)
2. de dochter die in het huis wenst te blijven wonen koopt haar zus uit: zusters gaan uit onverdeeldheid waarbij de ene zus aan de andere zus de helft van de waarde van het huis betaalt (1 percent registratierechten)
Laatst gewijzigd door roharro op 05 jun 2011 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#8 , 05 jun 2011 09:02

Onderzoek vooraf of het huis behoort tot vaders EIGEN vermogen krachtens “Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Behoort het huis NIET tot vaders EIGEN vermogen dan geldt : “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.). De kinderen erven dan elk een gelijk deel van moeders nalatenschap in blote eigendom,doch vader behoudt zijn helft van het gemeenschappelijk vermogen in volle eigendom.

Verkoop van het huis kan MITS toestemming van ALLE mede-eigenaars(=volle,blote,vruchtgebruikers)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

carthago
Topic Starter

#9 , 06 jun 2011 08:01

ok bedankt voor de uitleg

Terug naar “Kopen”