wederopname lening

stakie
Topic Starter

wederopname lening

#1 , 24 mar 2011 19:47

Als ik een lening heb afgesloten voor 2005 en nu een nieuwe hypotheek afsluit, kan ik beide lening onafhankelijk fiscaal inbrengen.
Kan ik echter de oude lening overdragen naar een andere bank of val ik door die hypotheek overdracht automatisch ook voor de oude lening in het nieuwe fiscale stelsel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vroedvrouw

#2 , 25 mar 2011 10:14

Hoi,

beide leningen inbrengen kan niet!!

Wij hebben ook 2 leningen. 1 voor 2005 en 1 erna. Wij hebben moeten kiezen tussen de oude en de nieuwe fiscaliteit, maw of de ene of de andere lening inbrengen. Dikke pech dus want zo is onze korf voor de belastingen niet volledig gevuld om maximaal te kunnen genieten van belastingsvoordeel.

Onze eerste lening hebben we laten herzien na 2005 maar dat maakt geen verschil want de originele datum van aanvang lening blijft gelden.
Eens je gekozen hebt voor of de oude of de nieuwe fiscaliteit kan je ook niet meer veranderen de volgende jaren.

Ons oplossing is nu: huis verkopen en ander gekocht, dus de lening terugbetalen en een nieuwe aangaan voor ander pand. (niet enkel voor de fiscaliteit hoor)

Wij hadden ook geïnformeerd om de 1e lening af te betalen en een andere te openen maar een hypothicaire lening aangaan om een andere te betalen mag blijkbaar niet.

De Belgische wetgeving heeft ons goed bij ons pietje...

Groeten
Vroedvrouw

Reclame

Terug naar “Kopen”