Staat vordert registratierechten TWEE keer terug

WilSnappen
Topic Starter
Berichten: 5

Staat vordert registratierechten TWEE keer terug

#1 , 21 feb 2011 19:19

Mijn excuses als dit onderwerp al behandeld is, ik heb het op het forum niet kunnen vinden.

Ik heb van de Federale Overheidsdient Financiën volgend schrijven ontvangen :

"...

Op 20/03/2003 heeft u voor het ambt van xxxxx, Notaris te xxxxx volgend onroerend goed aangekocht:

(ADRES)

In deze akte werd artikel 53,2 van het Wetboek Registratie ingeroepen (klein beschrijf).
Artikel 60 W.R. stelt dat het voordeel van art. 53,2 W.R. slechts behouden blijft indien de verkrijger of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de datum van de authentieke akte van verkrijging en tenminste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel blijft de verlaging verkregen zo de niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht.

Daar u niet voldaan heeft aan de hoger vermelde voorwaarde, moeten de aanvullende registratierechten en rechtenvermeerdering betaald worden overeenkomstig art. 61¹ W.R.:

Aanvullende registratierechten: € 4.875 (berekening: 97.500 à 5%)
Rechtenvermeerdering: € 1.620 (= 1/3 van de aanvullende rechten) ......"



TOT ZOVER BEN IK AKKOORD, ik heb de woning na 2 jaar verkocht en moet dus het één en ander terugbetalen, dit wist ik op voorhand.

NU ECHTER HET VOLGENDE wat ik bijzonder vreemd vindt, ze gaan nogmaals registratierechten vorderen :


"...

In deze akte werd artikel 46bis van het Wetboek Registratie ingeroepen (abattement) waarbij u zich heeft verbonden uw hoofdverblijfplaats te vestigen in de aangekochte woning binnen de twee jaar (3 jaar voor een bouwgrond) na datum registratie van de akte. De boete is niet verschuldigd indien de niet-naleving van de verplichting het gevolg is van overmacht.

Daar u niet voldaan heeft aan de hoger vermelde voorwaarde, moeten de aanvullende registratierechten en boete betaald worden:

Aanvullende registratierechten: € 1.250 (berekening: 12.500 à 10%)
Boete: € 620 (=1/2 van de aanvullende rechten) ......"


En het schrijven eindigt met het verzoek het totale bedrag, 6 jaar na verkoop van de woning, binnen 3 weken te storten.


Ik ga dus in principe akkoord met de terugbetaling (ook al vraag ik mij af waar die rechtenvermeerdering vandaan komt, maar blijkbaar wettelijk bepaald en als koper moet men blijkbaar juridisch opgeleid zijn).

Maar waar ik een serieus vraagteken bij stel dat zijn die tweede aanvullende registratierechten plus de boete. Ik heb indertijd wel degelijk domiciliëring genomen op het adres binnen de vermelde termijn, maar ik begrijp uit bovenstaand schrijven dat de overheidsdienst hier anders over denkt?


Mijn vraag is dus waarom worden die 1250€ en 620€ van mij gevorderd, terwijl ik binnen de termijn gedomiciliëerd was op het betreffende adres?


Is dit een fout van de overheidsdienst of begrijp ik zelf iets verkeerd?


Ik hoop dat iemand dit kan ophelderen.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 21 feb 2011 19:42

Ik neem aan dat u x jaar geleden een onroerend goed gekocht hebt voor 110.000 euro. Op de eerste schijf van 12.500 euro hebt u abattement genoten, d.w.z. dat u hierop geen registratierechten betaalde, doch gekoppeld aan bepaalde voorwaarden. Voor het overige bedrag van 97.500 euro kwam u blijkbaar in aanmerking voor verminderde registratierechten (5%), wat echter ook gekoppeld is aan de nodige voorwaarden.
Volgens FOD Financiën hebt u door vroegtijdig te verkopen blijkbaar de voorwaarden voor beide gunstmaatregelen geschonden (of dat ook daadwerkelijk zo is kan ik uit uw post niet afleiden), en eisen ze nu dat u alsnog 10% registratierechten voldoet op de totalen aankoopsom. Dat wil dus zeggen 10% van de volledig vrijgestelde 12.500 + 5% op het deel waarop u aanvankelijk slechts 5% betaalde. De aanvullende rechten (boetes) zijn inderdaad wettelijk vastgelegd en komen er bovenop.

WilSnappen
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 21 feb 2011 20:31

Bedankt voor uw antwoord.

Aankoopprijs indertijd was inderdaad 110.000€. Dit was mijn eerste aankoop, vandaar het recht op klein beschrijf indertijd. Ik ben volledig akkoord voor terugbetaling, maar wat ik nog steeds niet begrijp is waarom men 1250€ aanvullende registratierechten + 620€ boete van mij vordert, gebaseerd op het feit dat ik niet gedomiciliëerd zou zijn op het betreffende adres. Ik begrijp uit het schrijven dat men van mij deze bedragen vordert enkel en alleen omdat ik niet gedomiciliëerd zou zijn binnen de gestelde termijn op het adres van de gekochte woning. Terwijl ik wel degelijk binnen de gestelde termijn daar gedomiciliëerd was. Dus mijns inziens ik heb ik aan de 'voorwaarden' voldaan.

Zie ik iets over het hoofd?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2011 23:13

Art. 46bis
"De heffingsgrondslag ten aanzien van de verkopingen, zoals bepaald in de artikelen 45 en 46, wordt verminderd met 12.500 euro [thans 15.000 euro] in geval van zuivere [...] aankoop van de geheelheid volle eigendom van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een of meer natuurlijke personen om er hun hoofdverblijfplaats te vestigen."

De registratierechten werden oorspronkelijk berekend op 110.000-12.500 = 97.500.

U moet bijbetalen:
- 5 % x 97.500 (verlies klein beschrijf)
- 12.500 x 10 % (verlies vermindering belastbare grondslag met 12.500), op die 12.500 was 0 (nul) registratierechten betaald, u betaald daar nu 10 % op.

WilSnappen
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 feb 2011 00:14

Bedankt voor uw antwoord.

Gelijk welke berekening ik maak, ik kom altijd lager uit dat wat de FOD van mij vordert. Uw berekening komt bijv. tot een som van 6125€. De 'factuur' die hier voor mij ligt is 8365€. 2240€ verschil is voor mij een heel groot bedrag. Vandaar dat ik nog steeds overtuigd ben dat het hier een voor mij heel belangrijke -financiële- fout betreft. En ik heb het zwart op wit, in het citaat in het begin van mijn topic staat letterlijk dat ik beboet wordt voor een feit dat ik niet begaan heb (ik moet 1250+620€ betalen omdat ik mij zogezegd niet binnen termijn ingeschreven heb in de gemeente waar ik de woning gekocht heb, terwijl dit wel het geval is en ik hier bewijs van kan overleggen).

Uit uw reacties maak ik op dat ik de wet aan mijn zijde heb - het te betalen bedrag is aanzienlijk lager en ook ongeveer dat wat ik verwacht had - doch het schrijven van de FOD beweert iets anders, met een aanzienlijk hoger bedrag gebaseerd op een argument dat ik kan weerleggen.

Moet ik een advocaat inschakelen? Ik heb hier echt geen zin in - ik zal betalen wat ik moet betalen, maar de staat is hier volgens mij met mijn voeten aan het spelen.

Lightning

#6 , 22 feb 2011 07:52

Het bedrag van 6.125 euro, zijnde 5% van 97.500 euro en 10% van 12.500 euro, zijn de achterstallige registratierechten die men van u vordert omdat u volgens FOD Financiën niet aan de voorwaarden voldaan om vermindering to bekomen. De boetes (respectievelijk 1.620 euro en 620 euro) worden u om diezelfde reden extra opgelegd. Als u ervan overtuigd bent dat u voldaan hebt aan de voorwaarden voor het bekomen van het abattement, dan kan u bezwaar aantekenen tegen de extra heffing. Alvorens naar een advocaat te stappen, neem misschien eerst eens contact op met het ontvangstkantoor (contactgegevens moeten ergens op uw aanslag vermeld staan). Zij kunnen u ongetwijfeld zeggen op welke gegevens (o.a. welke datums) zij zich baseren voor de extra aanslag.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2011 11:29

In mijn antwoord had ik het enkel over de registratierechten. Niet over de bijrechten of boete die gevorderd wordt. Als u enkel rekening houdt met de registratierechten zijn mijn cijfers en die u van de belastingen kreeg dezelfde.

U moet een onderscheid maken tussen het verlaagd tarief (klein beschrijf) en het abattement (vermindering grondslag met 12.500 euro).

Voor het verlaagde tarief (5 % i.p.v. 10 %) geldt dat u gedurende 3 jaar uw inschrijving in de bevolkingsregisters moet houden op het aangekocht onroerend goed.

Voor het abattement (verlaging van de grondslag met 12.500 euro) geldt enkel dat u uw hoofdverblijfplaats moet nemen in de gekochte woning, maar de wet (het decreet) voorziet geen minimumduur gedurende dewelke dit moet duren. Wel is vereist dat u effectief en voornamelijk
moet zijn gaan wonen in de aangekochte woning en dat gedurende een voldoende lange periode opdat er sprake zou kunnen zijn van een werkelijke vestiging aldaar van de hoofdverblijfplaats.

Zoals hier al gezegd: als u meent dat men u ten onrechte belast, neem contact met het ontvangkantoor en leg uw zaak uit. Zij kunnen van gedacht veranderen. U kan ook officieel bezwaar indienen en als dat niet helpt verzoekschrift neerleggen bij de fiscale rechtbank. In dat laatste geval riskeert u wel, als u in het ongelijk gesteld wordt, aan de tegenpartij een rechtsplegingsvergoeding te moeten betalen. Als u enkel de rechten m.b.t. het abattement betwist is de waarde van de vordering minder dan 2.500 euro en de rechtsplegingsvergoeding (basisbedrag) 400 euro.

Tenslotte nog dit: ingeval van overmacht (bijvoorbeeld echtscheiding) zijn de rechten niet verschuldigd.

WilSnappen
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 22 feb 2011 19:27

De situatie is me duidelijk, bedankt. Ik ben van mening dat de boete betreffende het abattement onterecht van mij gevorderd wordt. Ik ben inmiddels in contact getreden met de FOD Financiën en ben in afwachting van een reactie...

Nog een laatste vraag die mij blijft bezighouden : is er geen verjaringstermijn?

Zo lees ik dat de verjaring van schuldvorderingen ten laste of ten voordele van de Staat en de provinciën 5 jaar bedraagt.

In mijn geval zijn we inmiddels 6 jaar verder.

Is verjaring hier van toepassing of vormen de registratierechten een uitzondering?

WilSnappen
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 23 feb 2011 18:04

Om u op de hoogte te houden : ik ben inmiddels door de FOD Financiën in het gelijk gesteld en hoef het bedrag betreffende het abattement (respectievelijk 1250€ en 620€) niet te betalen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 feb 2011 19:40

De verjaringstermijn voor rechten verschuldigd wegens het niet hebben van uw domicilie gedurende drie jaar (klein beschrijf) is tien jaar vanaf datum akte (art. 214, 3° Wetboek van de registratierechten)

Terug naar “Kopen”