prijs bouwgrond overeengekomen en toch weer afgezegd???

peter006
Topic Starter
Berichten: 4

prijs bouwgrond overeengekomen en toch weer afgezegd???

#1 , 08 feb 2011 16:42

Beste,

Wij hebben vorige week na enkele biedingen de vraag voor een stuk bouwgrond geboden. Wij kregen volgende mail terug van de notaris:
Geachte heer,

Proficiat, de verkopers zijn akkoord om de bouwgrond aan u toe te wijzen!

Gelieve mij volgende gegevens te laten geworden teneinde de verkoopsovereenkomst op te maken:

Dit was op woensdag. Wij dus volop aan de slag om al onze gegevens aan de notaris te bezorgen.
Gisteren, maandag, kreeg ik volgende mail van de notaris:

Mijn schrijven betreft in rand vermelde bouwgrond waarvoor U een bod deed van de vraagprijs €.
Tot mijn spijt moet ik U thans mededelen dat enkele van de verkopers inmiddels van een kandidaat koper die rechtstreeks met hen contact heeft opgenomen een hoger bod hebben ontvangen en het goed wensen te verkopen aan deze persoon die dat hoger bod deed.
Mijn excuses voor de eerdere berichtgeving in de andere zin, doch het is de verkoper die uiteindelijk beslist te verkopen.
Hoogachtend,


Mijn vraag... Kan dit zomaar????????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peter006
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 09 feb 2011 15:22

Geen reacties?
Wij hebben alvast contact gezocht met een advocaat. Volgens hem is bij een akkoord tussen koper en verkoper over de prijs en het goed de verkoop gesloten.

Veebee
Berichten: 565

#3 , 09 feb 2011 15:35

Biedingen waren mondeling of op papier?

Reclame

peter006
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 09 feb 2011 16:03

Per e-mail

Veebee
Berichten: 565

#5 , 10 feb 2011 08:00

En de notaris stond daarbij in cc? Dan heb je volgens mij al genoeg om een advocaat te raadplegen. Mondelinge afspraken zijn heel moeilijk te bewijzen, maar de notaris was op de hoogte dus ja

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2011 15:26

Als een notaris u mailt dat de verkopers akkoord zijn, dan denk ik dat je een behoorlijk stevige basis hebt om te zeggen dat het akkoord er was. Uiteraard wil de notaris de verkopers van dienst zijn met de laatste mail. Als u niet meer reageert dan is de zaak voor hem opgelost. Als u echter een advocaat onder de arm neemt, kan de notaris niet anders dan bevestigen dat er een overeenkomst was. U staat volgens mij zeer sterk in uw schoenen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2011 15:34

En wat als één verkoper zegt dat hij nooit akkoord gegaan is en de notaris niet in het bezit is van een bewijs dat deze koper akkoord ging?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#8 , 10 feb 2011 15:45

Eerst en vooral: de verkopers verkopen aan wie ze willen ... Als zij de grond niet meer aan u willen verkopen, kunt u daar niets tegen doen ... Ik zou er dus niet meer op rekenen dat u die grond nog krijgt.

Als u echter kunt bewijzen dat er een overeenkomst was, kunt u eventueel aanspraak maken op een schadevergoeding. U zult die vermoedelijk wel via de rechtbank moeten afdwingen en dan bent u maar beter zeker dat u genoeg bewijzen hebt, of u draait nog eens zelf voor al die kosten op!

Als ik het goed begrijp, heb u niet eens gehandtekende documenten maar gewoon een mailtje van de notaris. Met een getekend document of een compromis had u betere kansen. Mailtjes worden nog niet altijd erkend als bewijs.

Een jurist zal u vast beter kunnen adviseren als u hem/haar alle details vertelt en eventueel het mailverkeer toont, maar ik vraag me af of het sop de kolen waard is ... En ik weet dat men rap verknocht raakt aan een lapje grond, maar met zulke wispelturige verkopers zou ik alvast niet meer in zee willen gaan ... wie weet hoeveel keer ze nog van gedacht veranderen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Veebee
Berichten: 565

#9 , 10 feb 2011 16:29

Klopt niet mapleleiah, er was een akkoord en dat telt. Als de verkopers niet tevreden waren met de prijs, dan hadden ze geen akkoord moeten sluiten.
Lijkt hier gewoon over opportunisten te gaan die hoogste bod willen hebben ongeacht gemaakte afspraken.
Wij stonden in zelfde situatie, notaris zei dat we recht hadden maar wij hebben het uiteindelijk niet gedaan, maar als TS wil, kan hij hier zeker schadevergoeding uitslepen en terecht lijkt mij.
Mail is al genoeg, zelfs een mondeling akkoord ook al is dat moeilijker te bewijzen. Zelfs als ze niet meer willen verkopen, dan heeft TS nog de mogelijkheid op schadevergoeding.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 10 feb 2011 16:41

Kan de notaris hier niet beschouwd worden als een objectieve getuige die toch een zeker gewicht in de schaal legt?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#11 , 11 feb 2011 11:37

@Veebee ... Inderdaad opportunisten ... maar buiten die ene mail van de notaris heeft de OP niets van bewijzen ... geen getekende overeenkomst, geen compromis ... niets ... straks zegt de notaris nog dat hij zich gewoon van e-mailadres vergist heeft! Voor u die mensen op kosten jaagt (advocaat, gerechterlijke procedure ...) denken ze beter even na of het wel de moeite zal zijn ... en zoals het gerechterlijk apparaat hier draait in België (tergend traag en vaak oneerlijk) vrees ik ervoor ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Veebee
Berichten: 565

#12 , 11 feb 2011 12:07

Wij hadden soortgelijk geval en notaris zei letterlijk tegen mij dat we grote kans hadden om schadevergoeding te bekomen. Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan omdat we geen zin hadden in langdurig geprocedeer en omdat we actief aan het zoeken waren. Als je zoiets start, kan het alle kanten uit, maar we wilden vermijden om het verplicht te moeten kopen en direct slechte buren te hebben aangezien alles rondom van familie was.
Ze vragen of ze kans maken, die maken ze zeker en elke zichzelf respecterende advocaat kan bij aanvang al inschatten wat hun kansen zijn.

peter006
Topic Starter
Berichten: 4

#13 , 11 feb 2011 15:10

Wij hebben een advocaat onder de arm genomen en per mail aan de notaris laten weten wat onze plannen waren (bij niet verkoop aan ons overgaan tot procedure).
De notaris heeft deze mail voorgelegd aan de verkopers die dan uiteindelijk toch besloten hebben om aan ons te verkopen.
Hopelijk komt de compromis snel binnen, dan zijn we weer een stap verder. Ik heb namelijk helemaal geen vertrouwen meer in de verkopers :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 feb 2011 13:59

Proficiat Peter, het zal een goede les zijn voor de verkopers om gemaakte afspraken na te komen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 feb 2011 16:11

Jaja, vooral als ze ook iets hebben ondertekend met de andere kopers en deze ook op hun strepen willen gaan staan.

Terug naar “Kopen”