Graag een duidelijk antwoord in volgende situatie:
Ik stel mijn appartement te koop via een immo-kantoor.
Bijna 3 weken geleden kwam er een bod binnen dat onder de vraagprijs lag en ik uiteindelijk toch aanvaard heb.
Zowel de kopers als ik (verkoper) ondertekenden het bod.
De kopers reageerden negatief op de vraag of er opschortende voorwaarden dienden te worden opgenomen (lening, ...). Er staan dus in dit papier geen opschortende voorwaarden want het verkrijgen van een lening was geen probleem (en hun huidige woning was ook verkocht) volgens hen.
Er is ook sprake van het betalen van mogelijke schadevergoedingen bij het in gebreke blijven van zowel koper als verkoper.
Het aankoopbod is ook aangetekend naar hen verstuurd.
Nu laten de kopers weten dat ze van onder de aankoop zouden willen geraken aan het immo-kantoor. Dit terwijl er nu gedurende de 3 weken geen nieuwe bezoekers/kopers meer zijn langs geweest (ik heb dus de clausules in het bod nageleefd). Ze maken gewag dat ze bij 2 banken geen lening kunnen krijgen, dit terwijl ze daags ervoor melden dat ze door hun werk nog niet bij de bank zijn kunnen gaan om het voorschot te regelen, andere excuses die al gebruikt zijn waren ik werk in ploegen en kan nu niet komen tekenen, moet dag verlof aanvragen, ... Hun uitleg houdt eigenlijk in't kort helemaal geen steek en ze spreken elkaar voortdurend tegen. En er kan dus zodanig niet samen gekomen worden om de compromis te ondertekenen binnen de 14 dagen na aanvaarding bod.
Welke stappen moet en kan ik nu verder ondernemen? Ofwel kopen ze het alsnog aan de vooropgestelde prijs ofwel houd ik me aan de vooropgestelde schadevergoedingen.
Hoe en naar waar dien ik mij te wenden om in het slechtste geval (en daar ziet het er naar uit) mijn schadevergoeding op te eisen en mijn extra gemaakte kosten (advocaat, ...) terug te vorderen.
Dank bij voorbaat.