sleutel van woning ontvangen voor het tekenen bij notaris

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

sleutel van woning ontvangen voor het tekenen bij notaris

#1 , 03 jan 2011 12:16

Hallo,

Een tijdje geleden zijn wij op een huis gevallen dat wij zeer graag wilden kopen.
We zijn toen naar de bank geweest voor een lening en alles was daarvoor in orde.
We hebben toen ook onze compromis getekend en een voorschot betaald van 10 procent.

Wij moeten 21 februari naar de notaris voor het tekenen van de akte.
De mensen van wie wij het huis kopen zijn gepensioneerd en gaan nu iets huren dat kleiner is.

Zij huren hun appartement vanaf 1/1/11.
Zij zijn ondertussen vollop aan het schilderen in hun appartement met als bedoeling er zo snel mogelijk in te trekken,wat wil zeggen dat ons toekomstig huis binnen dit en 2 weken zal leeg komen te staan.

Nu hebben zij ons voorgesteld dat vanaf zij verhuisd zijn,wij de sleutel krijgen van het huis om al wat te gaan schilderen en dergelijke,dan zouden zij ook graag de elecktriciteit,gas en water laten overzetten op onze naam,zodat dit niet volledig hoeft afgesloten te worden.

Maar eigenlijk moeten wij dus pas 21 februari naar de notaris,dus vanaf die datum zal het huis pas onze eigendom zijn.

Is dit wettelijk toegelaten als wij dit zo overeen komen met de eigenaars?

Kunnen wij dan de elecktriciteit en dergelijke al op onze naam zetten terwijl wij daar wettelijk nog niet gedomicileerd staan?

En mogen wij dan pas ons adres veranderen na het tekenen van de akte?Of mag dit ook ervoor?

Want ik veronderstel dan ook dat zij hun adres zullen veranderen vanaf zij naar hun appartement verhuizen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2011 12:51

Je mag uw droomhuis al vanaf nu betrekken, en er het water, gas en elektriciteit op uw naam zetten. Dat heeft niets met domiciliering te maken. Er wel voor zorgen dat je wel een brandverzekering hebt vanaf het moment dat je erin trekt. Het zou niet de eerste keer zijn dat bij werken in een huis brand ontstaat.
Uw domicilie veranderen doe je pas als je er ook effektief woont, maar dat kan ook al gebeuren voor de notariele akte.
Best wel een dokument laten opstellen waaruit blijkt dat de verkopers ermee akkoord zijn dat je er al intrekt.

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 03 jan 2011 13:02

Dank je voor je antwoord!

Wij huren voor de moment nog het huis waar we nu wonen,dit tot eind februari dus wilt dan ook zeggen dat wij hier nog niet alles kunnen opzeggen van elecktriciteit en zo,kan dit dan dat wij op dit adres en op ons nieuwe adres die dingen op onze naam nemen.
Of is het misschien dan interessant dat mijn ik het hier op mijn naam behoud en mijn vriend dan op zijn naam in ons nieuwe huis?

Reclame

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 jan 2011 14:44

Het is altijd intressant in beide huizen over stroom en water te kunnen beschikken. In het nieuwe huis kan je dan werken en schilderen, en in het oude inpakken en opkuisen.
Je mag op 2 plaatsen een aansluiting van de nutsvoorzieningen hebben.

Terug naar “Kopen”