bedrog makelaar vastgoedkantoor?

sofievc
Topic Starter

bedrog makelaar vastgoedkantoor?

#1 , 13 dec 2010 23:16

Geachte,

Na het bezichtigen van een huis, hebben we op het einde van het bezoek mondeling een bod van 225000 euro uitgebracht. Volgens de makelaar kon niemand boven dit bod gaan, aangezien het de vraagprijs bedroeg (ondanks een vroeger mondeling bod van 210000 euro van de eerste kandidaat koper en het akkoord van de eigenaars wanneer de vraagprijs werd geboden). We konden dit bod op het moment zelf ook niet schriftelijk maken, want het kantoor werkt volgens de makelaar niet meer op deze manier. Een optie nemen was ook geen mogelijkheid. Concreet zijn we dus naar buiten gestapt met de belofte van de makelaar dat aangezien we we het maximum bod geboden hebben, dat de verkoper dit bod ook gaat aanvaarden en met een afspraak een paar dagen later om de compromis te gaan tekenen. Niemand kon nog hoger bieden. Een dag later bel ik naar de makelaar om nog eens zeker te horen of alles nog ok is en of we de compromis niet vroeger kunnen tekenen. Dit kon niet want de gemeente heeft de stedenbouwkundige vergunning nog niet in orde gebracht (voorwaarde voor het tekenen van de compromis) Twee dagen later de volgende situatie: Een dag voor het tekenen van de compromis, belt de makelaar de afspraak af. Er zou een haar in de boter zitten: een tweede bieder ( de buur) (die ook tevens bij de afdeling stedenbouw werkt van de gemeente waar het pand te koop staat) biedt rechtstreeks aan de eigenaar ook de vraagprijs, en de eigenaar gaat hier op in. Het voorstel van de makelaar: elke partij krijgt een eenmalige kans om een bod uit te brengen en wie het hoogste biedt krijgt het pand. Wij persoonlijk vinden dit niet kunnen, zeker niet als door een makelaar wordt gezegd dat wie de vraagprijs biedt de finale kandidaat koper wordt. We wilden hier niet in mee gaan, aangezien ons werd beloofd dat dit niet kon. Enkele uren later liet de makelaar ons weten dat de tweede kandidaat koper (de buur) een hoger bod heeft uitgebracht aan de makelaar, nl. 241500 euro. We kregen tot de volgende dag ‘s middags om alsnog een bod uit te brengen en daarmee was de kous af. Welke stappen kunnen we hiertegen nemen? Het enige wat we hebben is een schriftelijk bod in mail een paar dagen later, een paar uren voor het hoger bod van de andere kandidaat koper. Is het mogelijk op te achterhalen welke voorwaarden er in het contract staan tussen makelaar en eigenaar. Kan een makelaar spreken van een maximum prijs of niet. De hele situatie lijkt ons een tactiek van de makelaar/verkoper om alsnog een hogere prijs te kunnen verkrijgen. Dit lijkt me woordbreuk en bedrog, nog meer omdat we gevraagd hebben ons mondeling bod op papier te kunnen zetten of de compromis vroeger dan afgesproken te gaan tekenen. Dit werd telkens afgewimpeld. Kan een makelaar die erkent is bij biv dit zomaar maken? En welke rechten hebben wij als kandidaat koper in dit geval? Morgenmiddag wordt de verkoop volgens de makelaar afgesloten. En wij zien ons droomhuis aan ons voorbij gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 dec 2010 23:35

U had uw bod schriftelijk dienen te bevestigen. Nu is er geen enkel bewijs.

Het enige wat u kan doen is eventueel uw verhaal melden aan het biv (te weinig voor een klacht), de makelaar mijden als de pest en indien kennissen of collega's zoeken naar een woning hen zo uitgebreid mogelijk waarschuwen voor deze cowboy...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2010 19:25

Kennen jullie de eigenaar daar eens contact mee nemen. Hebben jullie niets getekend??
Rechtstreeks bij eigenaar dan is de makelaar nog zijn commissie kwijt of speelt hij nu een spel??
Buur op gemeente ... voorkennis???

Reclame

sofievc
Topic Starter

#4 , 15 dec 2010 20:11

De makelaar gaat mee met het bod...dus hogere commissie! En wellicht heeft de buur zijn functie wel wat misbruikt..
Klacht naar de BIV ligt klaar om over te maken..hopelijk geven zij een signaal naar de makelaar dat dergelijke praktijken in strijd zijn met hun erecode.
En wordt ik niet helemaal paranoïa...

Franciscus

#5 , 15 dec 2010 20:21

Mogelijk ook college B&W wegens handel met voorkennis van die ambtenaar.

sofievc
Topic Starter

#6 , 17 dec 2010 23:07

Leg es verder uit...

Franciscus

#7 , 17 dec 2010 23:23

Een ambtenaar mag geen voordeel halen uit de gegevens die hij ambtshalve verneemt.
Mocht het verkrijgen van een bouwvergunning of vb de prijsgegevens hem een voordeel opleveren is dit een strafbaar feit.
Los van het feit dat er een combine kan zijn tussen vastgoed en stedenbouw ( zou niet de eerste maal zijn)

Vandebos

#8 , 17 dec 2010 23:24

Een ambtenaar mag geen voordeel halen uit de gegevens die hij ambtshalve verneemt.
Mocht het verkrijgen van een bouwvergunning of vb de prijsgegevens hem een voordeel opleveren is dit een strafbaar feit.
Los van het feit dat er een combine kan zijn tussen vastgoed en stedenbouw ( zou niet de eerste maal zijn)
Dat is een verhaal dat me heel bekend voorkomt.

Oswald

#9 , 26 dec 2010 10:43

Dit is gewoon een spel van de makelaar om de prijs op te drijven. Ik heb zelf onlangs een huis gekocht en heb dit dikwijls meegemaakt. Telkens gezegd dat ik niet hogerop wou gaan, maar dat ze mij mochten terugbellen indien de andere bieder zich toch nog zou bedenken. TELKENS werd ik na enkele dagen teruggebeld met de melding dat de andere bieder zich terug had getrokken en de vraag of ik nog interesse had. Daaraan zie je dus dat het een spel is dat ze spelen. Er is zogezegd een andere bieder die meer biedt en men verwacht dat jij zo dom bent om mee te doen.

Dus gewoon zeggen dat je niet hoger biedt, omdat het niet meer waard is (nooit zeggen dat je budget het niet toelaat, maar je focussen op de waarde van het product dat je koopt). En er bij zeggen dat je meerdere huizen bekijkt en er een stuk of 3 zijn die veel kans maken.

En nooit de vraagprijs bieden. Altijd zo'n 10 à 15% lager bieden en kijken waar je uitkomt. Zo heb ik het gedaan. Eerst lachen ze je wel uit, maar na een paar dagen (of zelfs een paar uur) bellen ze al met een tegenbod.

Ik heb zelf jarenlang verkoopervaring, dus ik weet goed genoeg hoe het spel gespeeld wordt.

Veebee

#10 , 27 dec 2010 10:18

Dat van het spelletje opbod kan ik inkomen, dat je nooit de vraagprijs mag bieden, daar ga ik niet mee akkoord.
Als het huis echt goed geprijsd staat en er andere gegadigden zijn, ga jij dan het risico nemen? Wij hebben het alleszins niet gedaan en nog geen seconde spijt van gehad.
Er waren wel degelijk nog andere geïnteresseerden (volgens de verkoper) en is achteraf ook zo gebleken ...

Met het eerste deel van je betoog ga ik wel akkoord, je moet bepalen wat het volgens jullie waard is en daar aan vasthouden ondanks berichten van hogere biedingen.

Oswald

#11 , 27 dec 2010 19:08

Ik heb dat risico altijd genomen. Mijn vriendin kwam er gek van. Zij wou verschillende huizen meteen kopen. Ik heb telkens 10 à 15% lager geboden. Bij ELK huis waar ik zo een bod op heb gedaan hebben ze nadien contact opgenomen met een tegenbod.
Je kan niet weten of er daadwerkelijk andere kandidaten zijn. De kans is groot dat ze zeggen dat er andere zijn. Maar ze zullen je nooit een schriftelijk bod van iemand anders tonen.
We hebben op een tiental huizen effectief geboden. Bij elk huis was ons bod te laag, of zou iemand anders al hoger hebben geboden. Slechts 1 ervan is effectief verkocht aan iemand die terzelfdertijd met ons een bod had gedaan. En 1 of 2 zijn pas veel later verkocht, ondanks dat er toen zogezegd al hogere boden waren. De rest staat nog steeds te koop. Enkele zijn intussen al gezakt in vraagprijs omdat ze precies toch niet verkocht geraken, nochtans waren er toen zogezegd al hogere boden binnen.
Ons eigen huis hebben we slechts 8% lager betaald dan de vraagprijs. Maar de vraagprijs was reeds schappelijk in vgl met de andere huizen in dezelfde prijsklasse. Veel ruimer, betere kwaliteit, recenter en beter onderhouden.

Ik zou altijd het risico lopen. Er staan enorm veel huizen te koop. De kopers zijn in het voordeel. En de verkopers zitten met schrik dat ze hun kot niet gaan kwijtgeraken. Mijn vriendin was ook aan het panikeren toen ze haar app niet kwijt geraakte. Haar vrienden en familie raadden haar aan om de prijs te laten zakken. Ik heb het been stijf gehouden. Een paar weken later was het weg aan de vraagprijs.

Terug naar “Kopen”