Beste,
mijn vriendin en ik willen een huis kopen. Het huis staat, samen met een vrijstaande garage, op een stuk grond dat men nog wil verkavelen. Het ene lot (het linkse lot) wordt dan een bouwgrond, het andere lot (het rechtse lot) is dan een stuk grond met woning en vrijstaande garage op.
De grond zou zo verkaveld worden dat de woning 3 meter van de nieuwe scheidingslijn afblijft. De woning blijft dus 3 meter van de scheidingslijn met lot 1 (links). Hier zou er normaal gezien dus geen probleem mogen optreden.
De garage daarentegen staat volledig rechts op lot 2. De garage staat dus op de scheidingslijn van het lot dat wij zouden willen kopen en het andere perceel. Dit andere perceel grenst met de achterkant van hun tuin aan het lot dat wij zouden komen. Dus de garage staat bij ons helemaal rechts op de grond, waardoor het grenst aan de achterkant van de tuin van de buren.
Nu is het zo dat deze garage hier al enorm lang staat, al vele tientallen jaren voor de persoon op het aangrenzende perceel gebouwd heeft.
Aangezien het stuk grond nog verkaveld moet worden, voorspellen wij dus problemen in verband met de garage. Zou het kunnen dat die afgebroken moet worden, en zo ja, zijn die kosten dan voor de huidige eigenaars of voor ons (de toekomstige eigenaars).
Verder ook nog de vraag: het huis wordt verkocht onder de opschortende voorwaarde dat de grond verkaveld kan worden. Stel nu dat de grond niet verkaveld kan worden omdat de garage op de scheidingslijn staat en de eigenaars besluiten de garage af te breken. Zijn wij dan nog steeds verplicht te kopen? Zonder de garage is het goed immers minder waard!
Het zal niet makkelijk zijn hier een duidelijk antwoord op te krijgen. Ik zit echter wel met die vragen rond wat waarschijnlijk de belangrijkste aankoop in mijn leven is. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat iemand mij hierbij kan helpen.
Alvast heel erg bedankt.