appartement kust aankopen

Koeke
Topic Starter

appartement kust aankopen

#1 , 14 dec 2010 11:39

Hallo !

Waar moet men zoal rekening mee houden bij de aankoop van een appartement aan de kust ?

Wat zijn de verdoken minpunten of punten waar men achteraf door in de problemen kan komen ?

Iemand ervaring hiermee ?

We zouden dit graag aankopen om deels te verhuren maar ook zelf eens naartoe te gaan .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 14 dec 2010 12:37

Kijken of er een lift aanwezig is en deze recentelijk werd aangepast/vernieuwd conform de nieuwe verstrengde wetgeving rond liften
Het aantal appartementen, opvragen van de basisakte bij de verkopende partij inzake verdeelsleutels, rechten/plichten enz
Nagaan wie de syndicus is

Voor wat betreft deels verhuring, enig idee hoe je dit gaat aanpakken? Want als je zelf in het binnenland woont, ben je al half verplicht om een agentschap in te schakelen en dan weet je wel waar je begint, maar niet waar je eindigt ;)

Koeke
Topic Starter

#3 , 14 dec 2010 15:01

even uitleggen.
Wij willen een appartement kopen en dit verhuren ( seizoensverhuur , vakantieperioden) .
Wij moeten wel gaan lenen en dus van de opbrengsten van de huur de lening zoveel mogelijk afbetalen .
Tegen ons pensioen willen we hiervan af zijn en ons vestigen aan de kust .
Wij wonen wel nog in Belgiê dus niet buitenland .

Maar we hebben toch al vernomen dat je goed moet zien hoe het contract in elkaar steekt want soms koop je het appartement wel maar ben je geen iegnaar van de bouw of weet ik veel wat het allemaal was .
Natuurlijk moeten we ook zien dat het appartement regelmatig verhuurd is .

Reclame

Veebee

#4 , 14 dec 2010 15:15

Ja snap ik, doen wij ook, maar miskijk je er niet op want de verhuur heeft betere tijden gekend en regels worden strenger en problemen met huurders verminderen er ook niet op. Onlangs is er nog een extra verplichting bijgekomen, compleet belachelijk maar goedgekeurd in de Belgische wetgeving (verplicht brandblusser en rookmelder en jaarlijkse controle hierop)

Vooraleer ik hier verkeerd begrepen wordt =>
deze verplichting is enkel voor verhuur dus bvb concreet geval, vier appartementen, slechts 1 wordt verhuurd (verplicht bovenstaande kosten te maken), de overige appartementen hebben deze verplichting niet. Logisch waarschijnlijk want enkel in het huurappartement kan brand uitbreken of zo? :p

Vergeet niet dat een appartement aan zee extra kosten meebrengt (lening buiten beschouwing gelaten)
Enkele voorbeelden: belastingen op tweede verblijf, toerismetaks of zoiets, jaarlijkse afrekening voor water, electriciteit voor de gemeenschappelijke delen, syndicus kosten, ...
Afhankelijk van de leeftijd van het gebouw en appartement komen er vernieuwingkosten en zowieso onderhoudskosten bij

Ik bedoelde wel degelijk binnenland Belgie ;)
Wat ik wil aantonen is dat je quasi verplicht bent om een agentschap in te schakelen als je wil verhuren, tenzij je zelf reclame gaat maken in lokale krantjes of via flyers en op die manier verhuren? Als je die weg wil volgen, hou er dan rekening mee dat je volledig zelf de controle zal moeten doen en vooral goed verzekerd moet zijn (in andere geval ligt die verantwoordelijkheid meer bij het agentschap (niet volledig want op vlak van inventaris nakijken en dergelijke is het niet meer zoals een tiental jaar geleden))

Wat je daar aanhaalt van iets kopen en geen eigenaar zijn, ik weet niet waar je dat haalt, maar hou er wel rekening mee dat je met verschillende eigenaars iets bezit en je dus steeds rekening zal moeten houden met de anderen.

Heb je al een idee over mogelijke kustplaats, ligging, locatie(zeedijk, binnenland, doorlopend), aantal slaapkamers, verdieping)
Nieuwbouw of bestaand enz

Koeke
Topic Starter

#5 , 14 dec 2010 18:34

@Vebee
Je schrijft

Afhankelijk van de leeftijd van het gebouw en appartement komen er vernieuwingkosten en zowieso onderhoudskosten bij ik neem aan dat dit enkel betrekking heeft op je eigen appartement , alhoewel ik ook al andere verhalen gehoord heb .
Bvb Als er van de tien eigenaren in dat appartement 7 beslissen dat bvb de traphal moet gernoveerd worden , jij ook in deze kosten moet delen .
Heb ook al iets gehoord wanneer er bvb nieuwe ramen in één van de appartementen moeten komen of van je eigen dat dit ook niet zomaar mag.

We zijn aan het uitkijken naar iets op de zeedijk van Blankenberge .
Verleden jaar naar Knokke geweest en ook daar reuze meegevallen , maar de prijzen zijn daar wel hoger natuurlijk .
Alhoewel ik de huurprijzen van Blankenberge ook al wel niet aan de laagste kant vind .

roharro

#6 , 14 dec 2010 19:16

"Afhankelijk van de leeftijd van het gebouw en appartement komen er vernieuwingkosten en zowieso onderhoudskosten bij ik neem aan dat dit enkel betrekking heeft op je eigen appartement "

En wie denkt u dat de onderhoudskosten van de gemene delen (lift, dak, onderhoud allerhande, herstelligen, enz. enz.) betaalt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee

#7 , 14 dec 2010 20:28

@Vebee
Je schrijft

Afhankelijk van de leeftijd van het gebouw en appartement komen er vernieuwingkosten en zowieso onderhoudskosten bij ik neem aan dat dit enkel betrekking heeft op je eigen appartement , alhoewel ik ook al andere verhalen gehoord heb .
Bvb Als er van de tien eigenaren in dat appartement 7 beslissen dat bvb de traphal moet gernoveerd worden , jij ook in deze kosten moet delen .
Heb ook al iets gehoord wanneer er bvb nieuwe ramen in één van de appartementen moeten komen of van je eigen dat dit ook niet zomaar mag.
Dit heeft dus betrekking op het ganse gebouw. Ons gebouw is van ergens jaren zestig, tien jaar geleden is de gevel volledig gerenoveerd, nieuwe terrassen.
Dit jaar de lift wegens wettelijke verplichtingen en daar is iedereen verplicht bij te dragen, meestal bepaald via verdeelsleutels en al deze info is terug te vinden in de basisakte.
Dus vooraleer je tot kopen overgaat, informeer je grondig om voor geen onaangename verrassingen te staan. Hou er trouwens rekening mee om toch een financiële reserve te hebben buiten de lening.
De lift aandelen in ons gebouw liepen voor sommige op tot ettelijke tienduizenden euro's.

Dat van die traphal dat wordt beslist op de algemene vergadering die jaarlijks doorgaat. Een goede raad, tracht op elke vergadering aanwezig te zijn.
Over de ramen, dat is meestal gespecifieerd in de basisakte en daar dient iedereen zich ook aan te houden. Meestal staat er bvb dan dat alle ramen in dezelfde kleur moeten zijn om geen kakafonie te bekomen en dat er in sommige gevallen geen zonneluifels mogen geplaatst worden. Idem voor bvb schotelantenne die je op het dak zou laten plaatsen om digitaal tv te kijken via een bepaalde provider, dat soort zaken dient allemaal besproken en goedgekeurd te worden in de AV door de VME.

jakkie

#8 , 14 dec 2010 22:41

Je zal op vele dingen moeten letten, maar het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn, daarom enkele suggesties:
- vraag vooraf kopie van de basisakte (akte mede-eigendom) en inwendig of huishoudelijk reglement ivm verplichtingen en verdeelsleutels, aansprakelijkheid en onkosten
- wat zijn de vaste kosten per maand - of per afrekening (onderhoud, energie gemene delen, renumeratie syndicus enz...) : terug te vinden op de afrekeningen van de syndicus - kopies vragen ?
- schatting persoonlijke onkosten (water, electriciteit, gas, telefoon, tv-distributie, internet...) - kopies of inzage facturen
- kopies van verslagen der vorige algemene (eigenaars)vergaderingen : zijn er grote herstellingen, vernieuwingswerken enz... gepland of te voorzien ? - mogelijke discussiepunten met mede-eigenaars, en rol syndicus ?
- is er een reservefonds aangelegd hetzij gepland (om bv grote werken in de toekomst te kunnen uitvoeren) ?
Dit alles geldt natuurlijk bij aankoop van een bestaand appartement, waar bedoelde structuren reeds aanwezig zijn (eigenaarsvereniging, statuten enz.).
In dit geval speelt ook de ouderdom van het gebouw een grote rol. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat bepaalde bouwfirma's/promotoren in het verleden eigen beheer uitoefenden (ook bv verhuur), maar na 10 tot 15 jaar later -dwz : wanneer bepaalde kosten zich aanmelden qua onderhoud of vernieuwing - overgaan tot verkoop, gezien investeren in nieuwbouw interessanter is dan renovatie.
Deze kosten kunnen of zullen meestal hoog oplopen (vernieuwing lift, dakbedekking, toegangspoort gemeenschappelijk garagegedeelte, schilderwerken en verfraaiing gemene delen enz...) en dienen in principe onder alle mede-eigenaars verdeeld te worden.
Dit was alleszins mijn ervaring.

roharro

#9 , 14 dec 2010 23:03

Hou er ook rekening mee dat ingeval van seizoensverhuur u zeer snel zal geconfronteerd worden met noodzakelijke renovaties van uw appartement en vooral van zijn inboedel.
Vergeet ook niet het fiscale plaatje, dat is al veel mensen zuur opgebroken:

- onroerende voorheffing
- taks tweede verblijf gemeente
- taks tweede verblijf provincie
- inkomstenbelasting op (verhoogd) KI
- gemeentelijke taks op vuilnisophaling
- enz.

Voor een gemiddeld appartement op de zeedijk zal dit fiscale plaatje snel 2600 à 3000 EUR per jaar belopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee

#10 , 15 dec 2010 09:04

En dit is zonder rekening te houden met wijze van verhuur want immo werkt ook niet gratis ...
Of huurders die de boel slopen ...

Kort samengevat, bezint eer ge begint :)

Koeke
Topic Starter

#11 , 15 dec 2010 17:20

Als ik dit hier allemaal lees dan is mijn goesting al over hoor .

Beter ne stacaravan kopen denk ik.

Koeke
Topic Starter

#12 , 15 dec 2010 17:20

Toch bedankt om me met de neus op de feiten te drukken

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 dec 2010 19:57

Beter ne stacaravan kopen denk ik.
Daar kan je ook problemen mee hebben, want sommige campinguitbaters eigenen zich vreemde rechten toe. Kijk maar in dit forum naar "Te koop en geld moeten afgeven"

Terug naar “Kopen”