openbare verkoop: bod intrekken wegens verkeerde info

aLBa
Topic Starter

openbare verkoop: bod intrekken wegens verkeerde info

#1 , 04 dec 2010 15:20

Ik heb recentelijk het hoogste bod gehaald op een openbare verkoop aangaande 2 loten.

Lot1: huis 29are 175.000
Lot2 weiland 43are met mogelijkheid tot bouwen woning 51.000

Nu, waarom zijn deze zo goedkoop? De trein antwerpen-brussel loopt langs het huis en hoogspanning rechter over het huis.
Voor het huis waren zeer weinig geïnteresseerden, daar het huis volledig prefab is en het dak lek en niet sterk genoeg om leien te ondersteunen. (momenteel enkel roofing)
Voor ons was dus duidelijk de oppervlakte van belang, omdat we opnieuw zouden bouwen.

Het 2de lot liep tot ongeveer 20.000 gestaag op dankzij paardenliefhebbers. De resterende 31.000 werd gehaald door een persoon die achteraf een van de verkopers bleek te zijn.

Alles liep goed, niets werd weerhouden en na 14dagen zouden we weten of de loten definitief hadden.

Er is uiteindelijk een hoger bod binnengekomen op het huis met een minimumverhoging van 6.200 via een gerechtsdeurwaarder, door -inderdaad- de verkopers ...
Daar word je alleszins absoluut niet blij van, zeker omdat je weet dat dit geen oprecht bod is.

Dit is echter niet alles, een navraag bij de gemeente deed blijken dat op het weiland absoluut niets gebouwd mag worden en dat we dus met een veel te dure landbouwgrond opgescheept zaten.
Nu is het zo, dat in de gedrukte versie van de notaris WEL staat dat er een woning gebouwd mag worden. (Bijlage)

publicatie: http://flic.kr/p/8Yfqy6" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zou ik allerliefst gewoon mijn bod willen intrekken, aangezien de verkopers met ons aan het sollen zijn.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of alvast goede raad inzake hoe ik dit best aanpak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 dec 2010 20:08

Aangezien er reeds een hoger bod is uitgebracht geldt uw bod niet meer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2010 20:11

Een kleine, in de krant afgedrukte advertentie, is geen officieel dokument. Het is wat in de akte staat wat van tel is.

Reclame

bosprocureur

#4 , 05 dec 2010 18:46

Even rustig neerzitten, diep ademhalen, koffietje uitschenken, en dan de advertentie herlezen. Enkel wat er staat, want imho is er geen verkeerde info, wel verkeerd begrepen info .
Ik lees : * er zijn twee afzonderlijke kopen
*koop 2 is een perceel weiland
* ? koop 1 is dan het perceel met het bouwvallig huis ??
*beide kopen liggen in agrarisch gebied
*er is een bouwvergunning daterend van 1978, voor het bouwen van een woning (?op Perceel 1?)
En dan :
*er is een bod op het weiland van 51.000€ (door uzelf dus?)
*er was een bod op perceel 1, dat ingevolge hoger bod gebracht is op 181.200,00 €

Wat kan u doen?
U neerleggen bij de situatie, en hopen dat “waterwegen en zeekanaal” gebruik maakt van hun voorkooprecht, waardoor u de hele historie mag vergeten, zoniet bent u verplicht het weiland te kopen. U kan ook naar de tweede zitdag gaan, en als uw financiën het toelaten, een licht hoger bod uitbrengen, met dan nog het risico dat genoemd voorkooprecht uitgeoefend wordt op een of beide kopen. Eventueel kan u nog kontakt opnemen met de verkopers, en onderling een compromis uitwerken. Laat u ditmaal wel begeleiden door een eigen raadsman, evt. de notaris die uw lening zal verlijden.

Iemand een betere oplossing ?

roharro

#5 , 05 dec 2010 18:59

Op de website van de notaris staat duidelijk vermeld dat er géén stedenbouwkundige vergunning is voor de weide.
Bij aanvang van de openbare zitting wordt deze informatie door de notaris voorgelezen en geldt als enige juiste informatie.
Ik denk dus dat u bij gebrek van hoger bod op weide deze zal moeten aankopen. Zoniet wordt het een rouwkoop: er zal op uw kosten een nieuwe openbare verkoop worden georganiseerd + indien geboden prijs lager is dan prijs door u geboden zal u ook nog het verschil moeten ophoesten....

Nu zou ik allerliefst gewoon mijn bod willen intrekken, aangezien de verkopers met ons aan het sollen zijn.
Wat bedoelt u daarmee? Welke overtreding begaan de verkopers die van aard is de verkoop ongeldig te maken?
Het is perfect legaal - en veel voorkomend- dat één van de verkopers ingeval van uit onverdeeldheidtreding het onroerend goed tracht in te kopen.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 dec 2010 00:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Lanox

#6 , 06 dec 2010 00:01

Een kleine, in de krant afgedrukte advertentie, is geen officieel dokument. Het is wat in de akte staat wat van tel is.
Er bestaat nog zoiets als foutieve of misleidende reclame. Wie zich daar schuldig aan maakt moet er ook de consequenties van dragen. De vraag is echter of dat hier het geval is.
De advertentie is op zijn minst verwarrend op gesteld, maar ik vrees voor de TS dat dit niet genoeg gaat zijn.

koop 1:
villa
blablabla over villa
prijs villa
koop 2:
weiland
blablabla over weiland
blablabla over weiland en villa
prijs weiland

roharro

#7 , 06 dec 2010 00:08

Er bestaat nog zoiets als foutieve of misleidende reclame. Wie zich daar schuldig aan maakt moet er ook de consequenties van dragen. De vraag is echter of dat hier het geval is.
De advertentie is op zijn minst verwarrend op gesteld, maar ik vrees voor de TS dat dit niet genoeg gaat zijn.

koop 1:
villa
blablabla over villa
prijs villa
koop 2:
weiland
blablabla over weiland
blablabla over weiland en villa
prijs weiland
Het gaat wel over een advertentie gepubliceerd NA de zitdag.....De vermelde bedragen zijn degene die werden geboden tijdens en na de eerste zitdag. Wat telt is hetgeen de notaris heeft voorgelezen en gezegd bij de aanvang van de zitdag. Zelfs als de nu gepubliceerde informatie totaal foutief zou zijn kan die NIET retroactief ingeroepen worden met betrekking tot een zitdag die al voorbij is.

Oswald

#8 , 07 dec 2010 14:42

Kan hij daar feitelijk wonen als hij geen landbouwer is in hoofdberoep? Het huis zelf staat ook op agrarisch gebied.

mava105

#9 , 07 dec 2010 15:20

Waarom zou een landbouwer op landbouwgrond moeten wonen? Moet een boekhouder dan bovenop zijn boeken gaan leven?

Oswald

#10 , 07 dec 2010 15:45

Je verdraait mijn woorden:

Ik zeg niet dat een landbouwer op landbouwgrond moet wonen. Ik vraag of een niet-landbouwer op landbouwgrond mag wonen.

Terug naar “Kopen”