aankoop huis met ongelijke inbreng

dender
Topic Starter
Berichten: 3

aankoop huis met ongelijke inbreng

#1 , 05 dec 2010 23:28

Wij wonen feitelijk samen en plannen een huis aan te kopen met een vrij ingewikkelde constructie. Mijn vriend en ik stoppen elk wat spaargeld in de woning en gaan samen een lening aan. Daarnaast is er een aanzienlijke geldgift van de ouders van mijn vriend.
Mijn geldelijke inbreng bedraagt alles samen gerekend slechts 15%. De inbreng van mijn vriend (overige 85%) wordt hoofdzakelijk gefinancierd door een handgift van zijn ouders.
Wij waren het er in het begin over eens dat wij elk voor de HELFT eigenaar in onverdeeldheid zouden zijn. Het gedeelte dat mijn vriend méér inbrengt dan ikzelf (met name de handgift van zijn ouders), zou in veiligheid worden gebracht door het ondertekenen van een schulderkentenis van mij naar mijn vriend. Tot daar geen enkel probleem.
Maar, nu blijkt plots deze hele constructie niet meer te kunnen omwille van het fiscaal aspect. Als de fiscus ziet dat wij beiden voor de helft eigenaar zijn, zullen zij zich afvragen vanwaar ik de middelen haal om voor de helft eigenaar te zijn van dit huis. Blijkbaar wordt de schulderkentenis niet mee doorgestuurd met de akte naar de fiscus.
Weet iemand hoe wij dit kunnen aanpakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dender
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 06 dec 2010 14:30

ondertussen antwoord verkregen dat de schulderkentenis kan voorgelegd worden bij eventuele vragen van de fiscus

Reclame

Terug naar “Kopen”