VERBREKEN AANKOOPBELOFTE WONING

IB
Topic Starter

VERBREKEN AANKOOPBELOFTE WONING

#1 , 20 okt 2008 12:56

Kan iemand mij zeggen of je een aankoopbelofte voor aankoop woning
kan verbreken.
voorschot ben je natuurlijk kwijt.
Maar wat dan verder

dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZeddLeppelin

#2 , 21 okt 2008 15:00

Verbreken kan je altijd, vraag is natuurlijk wat bedongen werd bij verbreking?

IB
Topic Starter

#3 , 22 okt 2008 14:52

Even toelichting

Huis gekocht voorschot betaald

maar partners gaan uiteen

akte is nog niet getekend

wat nu

groetjes

Reclame

Rene

#4 , 22 okt 2008 15:04

Is er een compromis getekend en zoja wat staat erin?

Zonee? enkel voorschot betaalt ? Misschien is dat binnen de 10 dagen wel terug te vorderen. Dus AS sturen dan en zo snel mogelijk.

Is dat voorschot aan de eigenaar betaald, aan een immo-firma? of nog iets anders. Lees eerst eens goed de overeenkomst.

Op een duidelijke vraagstelling kunnen we duidelijk antwoorden, nu is het wat moeilijk en te algemeen.

mapleleiah

#5 , 22 okt 2008 15:05

Dit zal afhangen van wat in de compromis staat. Als daar bv. instaat dat bij verbreking 10% schadevergoeding verschuldigd is, dan zal u dat moeten betalen.

U kunt ook proberen te "praten" met de andere partij en zien of er geen menselijke oplossing mogelijk is ... maar sowieso zullen er wat kosten zijn want de verkopers moeten ook het huis weer te koop zetten enz.

Een ander "truukske" is als er in de compromis iets staat in verband met kosteloos verbreken van de compromis als er geen lening kan verkregen worden. Als je dan een aantal banken zover kan krijgen om te verklaren dat ze u geen lening willen geven, dan kunt u er misschien zo goed als kosteloos onderuit geraken, maar echt netjes is dat niet ten opzichte van de andere partij.

Dus ik zou effe gaan praten met de verkopers ... Misschien willen ze wel gehakketak over kosten vermijden door een minnelijke schikking te treffen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#6 , 22 okt 2008 19:29

Sinds 1 november 2007 is het in Vlaanderen mogelijk om , mits akkoord tussen beide partijen , de verkoopscompromis te annuleren. Er moet zelfs geen reden voor opgegeven worden tov. de Registratie. Kostprijs : 20 €. Het is niet zo dat je je voorschot kwijt bent. Het enige probleem is gewoonlijk het immo-kantoor dat zijn percentje mist en moeilijk doet.

Klik hier

Bespreek uw zaak met een notaris en de eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#7 , 22 okt 2008 19:30

Sinds 1 november 2007 is het in Vlaanderen mogelijk om , mits akkoord tussen beide partijen , de verkoopscompromis te annuleren. Er moet zelfs geen reden voor opgegeven worden tov. de Registratie. Kostprijs : 20 €. Het is niet zo dat je je voorschot kwijt bent. Het enige probleem is gewoonlijk het immo-kantoor dat zijn percentje mist en moeilijk doet.

Klik hier

Bespreek uw zaak met een notaris en de eigenaar.
Toet-anch-Amon

dieke

#8 , 22 okt 2008 19:34

wanthon: ik zou als verkoper toch ook 'moeilijk' doen en ik ben eigenlijk geen 'moeilijke' (al zeg ik het zelf). Het kost je als verkoper altijd geld als een koper de koop wil annuleren. (nieuwe advertentiekosten, misschien al wel een ander huis gekocht dat ie wou financieren met verkoop eerste,...) Ik geloof er dus niet sterk in dat dat 'kosteloos' annuleren in de praktijk effectief ophoudt met 20 euro.

wanton

#9 , 22 okt 2008 20:16

Is natuurlijk waar , Dieke. Het akkoord van de verkoper kan afhankelijk zijn van de tenlastename door de koper van een aantal kosten.
Ik heb in eerste instantie de wettelijke mogelijkheid ( lees de tekst op de website van de Vlaamse regering) willen aanduiden.
Maar het helpt de koper bij zijn onderhandelingen.
Toet-anch-Amon

miekedp

#10 , 04 dec 2010 17:49

Wij hebben een gelijkaardig probleem anno nu (november/december 2010).
Alle tips welkom ...

miekedp

#11 , 04 dec 2010 17:51

IB : Hoe is het toen verder gegaan ?

Terug naar “Kopen”