#5 , 02 dec 2010 14:44
Bufferzone van 30 meter langs de snelweg wil zeggen dat deze grond kan onteigend worden bij een mogelijke uitbreiding van de snelweg (hier dus de ring rond Brussel).
Art 2 van kb van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen:
"Het is verboden in die stroken te bouwen,...
Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de Minister van Openbare Werken ... of zijn gemachtigde echter afwijkingen van het in lid 1 gestelde verbod toestaan ..."
De grens van de snelweg ligt, voor snelwegen in ophoging (dus boven het omliggend land uitstekend) of gelijk met omliggend land, 1 meter voorbij de bovenkant van langsgracht, en voor snelwegen in uitdieping, 1 meter voorbij het hoogste punt van de talud (schuine wand naast de snelweg).
Praktisch wil dit zeggen, dat als je wil bouwen in de zone voorbij de tiende meter (maar dus wel binnen de 30 meter), je gewoon een bouwvergunning bij de gemeente indient, en dat deze dan een bindend advies vraagt aan de beheerder van de snelweg.