waarde grond

cristeljonas
Topic Starter

waarde grond

#1 , 10 feb 2010 09:08

beste mensen
Ik heb een grond aangekocht in vlaams brabant met als stedebouwkundig attest BUFFERZONE heb deze grond 100000eur betaalt voor14aren en ik heb vernomen dat daar niets mag op geplaatst worden Mijn vraag is
hoeveel is een bufferzone grond in prijs waard?
VRIENDELIJKE GROETEN

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 10 feb 2010 09:57

Een bufferzone voor wat? Hoe werd het ingekleurd in het gewestplan? Je hebt dus een stuk grond gekocht waar je misschien niets kan mee aanvangen?

cristeljonas
Topic Starter

#3 , 10 feb 2010 12:20

GEACHTE
de grond is aangekocht geweest van de belgische staat in1982 door de verkoper en heb van de buur een copij bekomen van het belgisch staatsblad van mei 1982waarin vermeld staat dat deze grond volgens stedebouwkundig
statuut een bufferzone is aangezien dit goed zich bevindt aan ring rond Brussel en er een bouwvrije zone is van 30meter
bedankt voor U snelle reactie

Reclame

bartvdv

#4 , 10 feb 2010 13:17

14 are, 1400 m2 of omgerekend ongeveer 30 m breed x 46 m lang. Dan blijft er niet veel meer over als je daar zou mogen bouwen. Wordt het nu gebruikt als weide of braakliggende grond, is het eigendom van een bedrijf?

De prijs van landbouwgrond (bv. voor de teelt van gewassen) schommelt rond 3,5 euro m2. De prijs voor bouwgrond in het Brusselse varieert tussen 160 en 350 euro/m2 (maar ik kan ook verkeerd zijn; ik volg de prijzen niet meer). Maar het is net als met de aankoop van kunst. De prijs is wat de gek er voor wil geven.

Jij zou ongeveer 71,5 euro betalen per m2. Als je met de grond niets kan aanvangen, dan is dit een zeer hoog bedrag. Mag je op dat stuk grond een ruime villa bouwen aan de rand van Brussel, dan heb je een goede deal gedaan, tenminste als je het lawaai van de autosnelweg erbij neemt.

Lijkt me meer een vraag voor een notaris of een betrouwbare immohandelaar uit die streek.

Turaki

#5 , 02 dec 2010 14:44

Bufferzone van 30 meter langs de snelweg wil zeggen dat deze grond kan onteigend worden bij een mogelijke uitbreiding van de snelweg (hier dus de ring rond Brussel).

Art 2 van kb van 4 juni 1958 betreffende de vrije stroken langs de autosnelwegen:
"Het is verboden in die stroken te bouwen,...
Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de Minister van Openbare Werken ... of zijn gemachtigde echter afwijkingen van het in lid 1 gestelde verbod toestaan ..."

De grens van de snelweg ligt, voor snelwegen in ophoging (dus boven het omliggend land uitstekend) of gelijk met omliggend land, 1 meter voorbij de bovenkant van langsgracht, en voor snelwegen in uitdieping, 1 meter voorbij het hoogste punt van de talud (schuine wand naast de snelweg).

Praktisch wil dit zeggen, dat als je wil bouwen in de zone voorbij de tiende meter (maar dus wel binnen de 30 meter), je gewoon een bouwvergunning bij de gemeente indient, en dat deze dan een bindend advies vraagt aan de beheerder van de snelweg.

Terug naar “Kopen”