Vraagje ivm EPC

herenjas
Topic Starter

Vraagje ivm EPC

#1 , 12 nov 2010 11:36

Hallo,

Ik heb een appartement tekoop staan, binnenkort komt er iemand kijken en deze vroeg op voorhand om een kopie mee te krijgen van dat EPC.
Mag dit wel? Ik dacht dat enkel als deze persoon dit huurt, dat ie een kopie meekrijgt, en indien aankoop het origineel, maar iemand die gewoon komt kijken???
Wat is het nut ervan?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2010 11:42

Volgens mij mag hij het inkijken, maar zeker niet meenemen als hij alleen maak komt kijken.
Je zou wel een paar ZW kopies kunnen maken, en deze dan de kandidaten overhandigen als ze dit vragen.
Laatst gewijzigd door mava105 op 12 nov 2010 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#3 , 12 nov 2010 12:04

@herenjas: uw aspirant huurder wil weten of uw woning goed geisoleerd is. Het is in uw eigen voordeel dit te laten zien of er een kopij van te geven. Anders ga je de situatie krijgen dat je afspraken gaat maken en de woning laat bezichtigen en vlak voor het tekenen vraagt dit soort huurder u een afschrift van het EPC document. Als dit niet gunstig is weet deze huurder ook dat hij zijn tijd verloren heeft, en de uwe.
Als een huurder het goed huurt heeft hij recht op inzage of een kopij van het EPC. De bedoeling is toch dacht ik dat de huurder op voorhand weet of een woning zuinig is in energieverbruik ? Want wat ben je als huurder dat je het kontrakt tekent en daarna als je dan het EPC opvraagt aan de verhuurder, tot de vaststelling moet komen dat de EPC waarden zo slecht zijn dat je in feite in de winter even goed met de vensters open kan verwarmen. De huurder van de poster weet wat hij doet. Laten we echter hier niet het wel of niet nuttig zijn van een EPC document betwisten. Het is in feite beter dan niets in elk geval.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

herenjas
Topic Starter

#4 , 12 nov 2010 12:10

Voor alle duidelijkheid, het appartement wordt enkel verkocht, dus niet verhuurd, dit is een persoon die interesse heeft om het te kopen, en vraagt achter een kopie van dat EPC.....

Veebee

#5 , 12 nov 2010 12:19

Kan je het niet gewoon inscannen en doormailen? Eventueel zet je ergens met een watermerk "duplicaat" op?

JohnD

#6 , 12 nov 2010 13:25

Als ik een aspirant koper was zou ik zeker niet aarzelen om het op voorhand aan te vragen. Stel je in de plaats van de koper. Een kopij of scan is toch idd. niet moeilijk ? En er iets voor vragen zou ik zeker niet niet doen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#7 , 12 nov 2010 13:56

Gewoon een kopietje maken en afgeven, het behoort tot het basis pakket van gegevens nodig om een oordeel over het pand te vormen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2010 15:15

Hallo,

Ik heb een appartement tekoop staan, binnenkort komt er iemand kijken en deze vroeg op voorhand om een kopie mee te krijgen van dat EPC.
Mag dit wel?
Vragen mag altijd, maar meegeven beslist U zelf.
Wettelijk gezien bent U verplicht om een EPC voor te leggen bij het ondertekenen van de compromis, niet eerder. Praktisch gezien zal ik ook een EPC eisen vooraleer ik als koper ergens mijn handtekening zet. Dus als U al een EPC heeft, om welke reden zou U dan geen kopie meegeven? Misschien schrikt U een potentiële koper af door hier moeilijk over te doen.

westhoek

#9 , 17 nov 2010 13:42

Een EPC heb je nodig alvorens men een goed te koop of te huur zet. En de reden is simpel : om de koper of de huurder te informeren.
Mag ik vragen waarom je daar zo moeilijk wil over doen ? Inderdaad , zoals reeds gezegd, dit kan de koper afschrikken.
En appartementen scoren doorgaans vrij goed, voor zover ze niet op het gelijkvloers liggen of onder een dak.

Terug naar “Kopen”