Makelaar verzwijgt details

lena2000
Topic Starter

Makelaar verzwijgt details

#1 , 27 sep 2010 11:22

sinds een jaar zijn wij op zoek naar een betaalbare woning (mocht werk aan zijn ) , recent vonden we een pand in L. (O-vl) aangeboden door makelaar D.

vraagprijs 145K . kleine hoeve met tuin en schuur. , onderdeel van een recent gesplitst perceel .

bij ons eerste bezoek waren er nog 2 koppels aanwezig, na een korte rondleiding een bezoek aan de tuin , daarna moest hij plots weg om pers.redenen.
hij vermeld ons dat er toelating was het dan de schuur te verhogen maar ook dat er reeds veel intresse was , het pand was voorheen al 2 maal verkocht aan anderen (eerste keer afgekaatst wegens echtscheiding, tweede keer wegens niet verkrijgen lening ) en nu opnieuw te koop.

bij ons tweede bezoek ongeveer hetzelfde liedje, weer weining tijd en ook geen documenten bij, de makelaar ging weer vroegtijdig weg .
nadien ontdekten we een landmeterpaal op minder dan 2 meter van de schuur.(onder een stapel stenen notabene)
.. hmzz.. dan ook nog maar even de andere opgezocht , blijkt nu dat de tuin een spie is en geen rechthhoek .. (30% minder dan voorgesteld)

een babbel met de buren leverde ook het intressante gegeven op dat de schuur (toch een redelijk deel v/d koop) ook diende afgebroken te worden , al stond het wel in de aanbieding , tevens kwam er geen woning op het andere perceel maar een app.gebouw... de schuur staat op minder dan 2M van de landmeterpaal vooraan ,wat de burenuitleg staafde.

bijkomend belde hij ons die avond of we tot koop konden overgaan , ik haalde die landmeterpalen aan en of er inkleuringsplannen konden verstuurd worden .
nee, dat kon hij niet , hij wimpelde alle aanmerking af als roddel . ik heb hem dan een email gestuurd met de fotos met aanduiding landmeterpalen en om een verklaring. 1/2 later een email dat het pand verkocht was, en dat hij alle documenten ter inzage had,op onze vraag heeft hij die echter nooit getoond/overgemaakt

het staat nu , een week later nog steeds op Immoweb ..

heeft er iemand een idee hoe je hier tegen kan wapenen ,dit is al het tweede immo waar we soortgelijk met meemaken , ik hoop tevens van harte dat het NIET verkcoht is , niet voor mezelf maar voor de ellende die die potentiele kopers te wachten staat.

wij kopen niet alle dagen een woning dus ik begin nu echt wel op te kijken tegen de dag dat we effektief ergens tekenen...

met vriendelijke groet
Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 sep 2010 11:31

Verkavelingsplan, bouwvoorschriften, bouwplannen, bouwvergunning, ... zijn normaal ter inzage beschikbaar in het stad/gemeentehuis.

lena2000
Topic Starter

#3 , 27 sep 2010 11:47

inderdaad ,

doch hiervoor diende ik vrijaf te nemen om tot bij het gemeentehuis te geraken, dit kon pas 2 dagen later.
de grootte van de woning, de prijs (er was wel werk aan ) , het samenbrengen van de vele koppels, het 'reeds 2 maal verkocht zijn', en de druk via de telefoon maken je wel nerveus om te tekenen , het maakt je ook achterdochtig natuurlijk.

het eerste huis dat we wensten te kopen in Januari daar was ons bod te laag, ondertussen staat het nog altijd te koop onder ons initieel bod..

ik stel mij de vraag of immo's niet gebonden zijn aan etische regels ,voor deze laatste heb ik foto materiaal en ik heb veel zin hier verder mee te gaan , tevens wil ik hiervoor gerust toch nog een dag oppofferen om alsnog naar het gemeentehuis te gaan .

groetjes,
Luc

Reclame

Vandebos

#4 , 27 sep 2010 12:47

Dossier samenstellen en overmaken aan BIV? Met in de rand een verwijzing naar hun operatie grote schoonmaak?

lena2000
Topic Starter

#5 , 28 sep 2010 08:51

gisteren weinig tijd gehad om hier verder op in te gaan ,

vandaag, woning nog altijd te koop , even het BIV nr van de aanbieder erbijgenomen en opgezocht in de lijst erkende makelaars van BIV

hier een korte opsomming waar we op heden al mee te maken hebben gehad (1 immokantoor)

1: het BIV nr retourneerd een naam die er op gelijkt (2 letters verschil) + nog 3 andere uit 3 andere gemeenten
2: de naam, zoals op de website , geheel of in delen geeft geen resultaat
3: Genaamd immokantoor heeft geen webstie
4: genaamd immokantoor gebruikt een GMail account
5: genaamd immokantoor heeft (beweerd) geen fax te hebben
6: huis zou verkocht zijn maar wordt nog steeds aangeboden
7: landmeterpalen werden verstopt onder een serie straatstenen.
8: geen / weining tijd voor klant (tweemaal )
9: geen plannen voorhanden , beweerde ze wel te hebben .
10: antwoord vanaf blackberry , (maar geen fax?)
stappen die ik plan ,als de woning einde deze week nog te koop wordt aangeboden , maandag a.s. naar gemeente en inzage vragen.
klacht indienen tegen genaamde bij BIV

bepaalde zaken kan ik best aanvaarden (gmail, geen fax) maar alles op een rijtje is een beetje teveel van het goede me dunkt.

met vriendelijke groet
Luc

lena2000
Topic Starter

#6 , 01 okt 2010 08:03

nog altijd geentijd gehad om tot het gemeentheuis te gaan en inzage te vragen in het kadaster,
maar... de woning staat nog steeds te koop , ze is zelfs in prijs gedaald.

maw, de woning was dus eerder al 2 keer verkocht volgens de makelaar , en toen wij teveel vragen stelden was ze zogenaamd ook reeds verkocht;

duidelijk toch iets aan de hand hier in mijn opinie;

mvg
Luc

lena2000
Topic Starter

#7 , 01 okt 2010 08:04

nog altijd geentijd gehad om tot het gemeentheuis te gaan en inzage te vragen in het kadaster,
maar... de woning staat nog steeds te koop , ze is zelfs in prijs gedaald.

maw, de woning was dus eerder al 2 keer verkocht volgens de makelaar , en toen wij teveel vragen stelden was ze zogenaamd ook reeds verkocht;

duidelijk toch iets aan de hand hier in mijn opinie;

mvg
Luc

Veebee

#8 , 01 okt 2010 08:34

Ja waarschijnlijk wel, maar ben je dan zo verlekkerd op die woning? Feit dat ze al verkocht is, dan weer niet, dan terug wel, prijsdaling.
Dan zit er hoogstwaarschijnlijk een luchtje aan, maar dan zou ik ze al niet meer willen. Misschien is het niet enkel die schuur, er kan meer aan de hand zijn.

Ik zou er toch maar mee opletten, eerst naar het kadaster en doe nog maar even verder met je "mini-buurtonderzoek" :)

Lightning

#9 , 01 okt 2010 08:38

Ik begrijp niet waarom u uw blijkbaar kostbare tijd wil spenderen aan een project dat u niet vertrouwt (uw quote: "ik hoop tevens van harte dat het NIET verkcoht is , niet voor mezelf maar voor de ellende die die potentiele kopers te wachten staat").
Laat het los als de werkwijze van de makelaar u niet bevalt en zoek verder naar een project waarin u wel alle vertrouwen hebt.
Het is geen geheim dat er hier en daar makelaars zijn die het niet zo nauw nemen met de deontologie, maar om daar nu een persoonlijke strijd van te maken om deze makelaar ervan tussen te krijgen? Als u toch iets wil doen, zet uw eigen ervaring in een schrijven naar het BIV, en daar stopt het dan.

lena2000
Topic Starter

#10 , 01 okt 2010 15:17

inderdaad, ik ben zelf ook al tot de vaststelling gekomen dat ik het te persoonlijk aan het nemen ben en me beter zou focussen op 'ander en beter'
mede waarschijnlijk daar we reeds op zulk een wijze eerder behandeld zijn in het verleden .

anyway, toch bedankt aan iedereen voor de commentaar,
met vriendelijke groet,

Luc

Veebee

#11 , 01 okt 2010 16:32

Ik snap je frustratie wel, maar inderdaad zoals je zelf aangeeft is het beter om verder te zoeken en je inspanningen daar in te steken.
Onze ervaring was dan wel niet met immo maar met een besluiteloos koppel dat eerst ging scheiden en dan weer niet en net voor het tekenen van de compromis de boel afbliezen.
Op zo een moment heb je ook als eerste idee zoiets van: hier komen ze niet mee weg, maar achteraf gezien heeft het ons enkel geholpen om nadien snellere beslissingen te nemen bij nieuwe opportuniteiten en dat heeft ons toch wel een uitstekend huis opgeleverd :)

Dus inderdaad, je kan het eventueel melden bij BIV, maar meer energie zou ik er zeker niet insteken. Vergeet ook niet, de reclame die jij nu bij vrienden, kennissen en iedereen die het horen wil, speelt heel zeker in het nadeel van de desbetreffende immo (behalve hier natuurlijk want we willen JF niet in problemen brengen :) )

Terug naar “Kopen”