voorkooprecht ruilverkaveling

Gitane
Topic Starter

voorkooprecht ruilverkaveling

#1 , 02 sep 2010 21:56

Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht. Eind juni hebben we de compromis getekend. Dit document was tamelijk uitgebreid. We dachten dus dat het wel snor zat. Ondertussen is de notaris in gang geschoten en die heeft vastgesteld dat het huis gelegen is in een ruilverkaveling. Dit stond niet in het document vermeld. Dit zou erop neerkomen dat de overheid na indienen van het dossier (normaal gezien vandaag) 2 maanden de tijd heeft om eventueel het huis onder onze neus weg te kapen. Dat is natuurlijk een extra feit waar we ons de komende 2 maanden zorgen over gaan maken.
Stel dat de overheid daar geen gevolg aan geeft, kunnen we dan wel zeker gerust zijn? Stel dat in de komende 10 jaren de huizen rondom ons verkocht worden en dat de overheid wel van dat recht gebruik maakt (voor die huizen). Als wij het enige huis zijn dat nog overblijft, hangt ons dan geen onteigening boven het hoofd? Of ben ik aan het doemdenken?

Ter info: ons toekomstig huis is gelegen in een doodlopende straat, met aan de noordzijde (het doodlopende einde) de E40, aan de oostzijde een drukke steenweg (tussen onze straat en de steenweg zijn er kantoorgebouwen), ten zuiden een rotonde en ten westen een school (met een sportterrein achter de huizen).

Normaal gezien zou de akte verleden worden op 5 oktober. Dit is echter een maand voor het definitieve bericht i.v.m. dit voorkooprecht. De opzeg van ons huidig appartement is al gegeven: eind oktober moeten we eruit. In principe is er dus weinig dat we kunnen doen (behalve, in het slechtste geval, op straat gaan leven).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gitane
Topic Starter

#2 , 17 sep 2010 21:08

Precies geen gemakkelijk onderwerp...

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 sep 2010 22:35

Precies geen gemakkelijk onderwerp...

"Stel dat in de komende 10 jaren de huizen rondom ons verkocht worden en dat de overheid wel van dat recht gebruik maakt (voor die huizen). Als wij het enige huis zijn dat nog overblijft, hangt ons dan geen onteigening boven het hoofd?"

Juridisch gezien is een onteigening nooit uit te sluiten. In het "algemeen belang" kan dat steeds gebeuren.
Maar er bestaat geen kristallen bol om dat te voorspellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

d8v1nc1

#4 , 24 sep 2010 18:25

Indien de overheid hier geen gevolg aan geeft, hoeft u zich geen verdere zorgen te maken en bent u zeker van uw aankoop. Ik denk dat de kans klein is dat de overheid hier zal op ingaan, tenzij je natuurlijk serieus onder de prijs gekocht hebt.

Je zal bv. maar € 30.000 cash betaald hebben bij het tekenen van de compromis en de overheid dus uitnodigen "een koopje" te doen. Bye bye $$$ en je hebt niets meer te zeggen.

Onteigening kan eender waar gebeuren, daar zou ik me niet te veel zorgen om maken als daar nu nog niets van bekend is.

Gitane
Topic Starter

#5 , 26 sep 2010 22:37

Wel inderdaad. Ik heb deze week van de notaris bericht gekregen dat er geen gebruik gemaakt zal worden van het voorkooprecht. Hij had het al voorspeld omdat de aankoopprijs (190 000 euro) te hoog zou zijn voor de overheid.

Terug naar “Kopen”