makelaar wijzigt verkoopprocedure

tom0891
Topic Starter

makelaar wijzigt verkoopprocedure

#1 , 23 sep 2010 15:55

Beste,

Na vier jaar zoeken vinden wij de woning van onze dromen.

Vraagprijs is 194.000 euro. De dag wanneer het zoekertje online komt (immoweb) bellen wij direct voor een bezoek.
Wanneer we 's avonds toekomen blijkt de makelaar verbaast van de grote interesse in de woning en heeft zo maar even de verkoopprocedure gewijzigd in een soort van 'openbare verkoop' waar hij de kandidaat kopers tegen elkaar laat opbieden.

Hij beweert dat het hoogste bod ondertussen 210.000 is en toont dit op papier. Alle biedingen tot nu toe waren echter wel met de opschortende voorwaarde van klein beschrijf.
Wij bieden 215.000 zonder opschortende voorwaarde (mocht dus ook groot beschrijf zijn).

Nu hebben wij de woning niet. Ander koppel bood meer.

Mijn vraag is echter, mag een makelaar zomaar deze verkoop wijzigen van procedure omdat hij merkt dat het huis blijkbaar populair is?

Volgens de eerste informatie van mijn advocaat niet, maar ik had graag wat feedback van andere professionals.

Wij overwegen stappen te nemen om de verkoopsprocedure onwettelijk te verklaren.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
d8v1nc1

#2 , 24 sep 2010 10:58

Ik vind het geen correcte en mooie manier van werken van de makelaar, maar in principe doet deze enkel zijn best om voor de verkoper de hoogst haalbare verkoopprijs te bekomen.

Ik zie niet in waarom de verkoopsprocedure onwettelijk zou verklaard worden.

tom0891
Topic Starter

#3 , 24 sep 2010 11:19

Wanneer een makelaar een woning te koop stelt in verschillende media (immoweb/eigen website/ etc) voor de prijs van 194.000 euro, dan moet hij deze verkopen aan diegene die deze prijs wenst te betalen. Uiteraard moet deze persoon aan enkele zaken voldoen. (voorschot kunnen leggen, lening kunnen verkrijgen, etc.)

Hij mag echter niet, wanneer hij merkt dat de woning 'populair' is bij de verschillende kandidaat kopers de prijs kunstmatig omhoog drijven door de koppels tegen elkaar te laten opbieden.
Hij kan dus niet de verkoopprocedure wijzigen wanneer deze reeds gestart is.

Mocht hij van in het begin de woning aangeboden met een instelprijs, dan is er geen probleem.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2010 15:15

Niet iedereen is het eens met het standpunt van tom0891
De publiciteit gevoerd op Immoweb kan niet worden beschouwd als een aanbod tot verkopen, temeer als het relatief vaag is opgesteld. Het leidt alleen tot een aanbod tot onderhandelen vanwege de verkoper jegens de kandidaat-kopers.

d8v1nc1

#5 , 24 sep 2010 18:17

sorry Tom, maar hier ga je toch de mist in.

Zelfs als iemand een bod doet aan de vraagprijs en een voorschot kan betalen, ben je nog altijd niet verplicht het aan die persoon te verkopen.

Alle vraagprijzen in alle media zijn trouwens "niet-bindend".

Het is trouwens ook in het voordeel van de verkoper dat de makelaar handelt om op deze wijze te verkopen, en dat is trouwens degene met wie hij een overeenkomst heeft.

Versta me niet verkeerd, ik vind deze manier van werken zéker niet kunnen.

tom0891
Topic Starter

#6 , 26 sep 2010 12:03

Ik ga akkoord dat er bij immoweb dergelijke zin staat in hun disclaimer. Maar op de affiche in zijn filiaal (in de etalage), op zijn eigen website etc. staat het huis ook te koop aan die prijs.

Men mag een opbiedsysteem inlassen, maar dan moet de makelaar dit op voorhand meedelen met potentiële kopers en de geafficheerde prijs bij de woning omschrijven als een instelprijs.

Als men als eerste de vraagprijs wenst te betalen dan is de makelaar verplicht om de woning aan deze persoon te verkopen. Dit heb ik toch zo vernomen.

I quote: "Het goed is bepaald en gekend. Er wordt openbaar een bepaalde vaste prijs aangeboden. Strikt genomen kun je eisen dat de koop tegen deze prijs doorgaat als je kunt bewijzen dat je dit 'bod' schriftelijk aanvaard heb. Als de verkoper beweert dat je niet de eerste bieder was, dient hij hiervan zelf het bewijs te leveren. Overschakelen op een ‘biedsysteem’ kan evenwel niet meer."

Voor mij gaat het niet meer om de woning, maar om het principe. De rotte appels moeten uit de mand. En in de immo-sector zitten er meer rotte dan goeie.

Lightning

#7 , 26 sep 2010 12:20

Een schriftelijk akkoord van koper EN verkoper is steeds vereist om tot een overeenkomst te komen.
Het is de verkoper zijn goed recht om akkoord te gaan met het hoogste bod dat hij krijgt, waarmee ik niet wil zeggen dat de manier waarop in dit geval dat hoogste bod tot stand kwam deontologisch correct is.

Lightning

#8 , 26 sep 2010 12:26

...overigens is het een van de klassieke truuken van de betere vastgoedmakelaar om te doen alsof er reeds een hoger bod is, om alzo een hoger bod los te weken van een (mogelijk enige) potentiële koper. Het is aan u om te beslissen of u zich daaraan wil laten vangen of niet :).

Terug naar “Kopen”