Opzettelijke slagen en verwondingen + constante pesterijen.

Nunkifrutzz
Topic Starter
Berichten: 50

Opzettelijke slagen en verwondingen + constante pesterijen.

#1 , 01 jun 2008 23:13

Hallo,

Ik ben deze middag samen met mijn moeder met de ambulance naar spoedgevallen gevoerd voor slagen en verwondingen. Ikzelf mocht na ettelijke onderzoeken naar huis, weliswaar met de nodige verwondingen, maar mijn moeder, die meerdere vuistslagen in het gezicht kreeg, gehecht moest worden in haar gezicht, en een hersenschudding heeft, ligt nog steeds in het ziekenhuis.
Deze slagen werden toegediend door een serieus gestoorde buurman. Het is niet de eerste maal dat hij mijn moeder slagen toediende. In oktober van vorig jaar diende zij ook al naar de spoed te worden weggebracht.
Deze persoon heeft regelmatig van deze psychotische aanvallen, is enorm agressief en heeft naar eigen zeggen 4 jaar in de psychiatrie doorgebracht.
We lieten reeds eerder de politie komen omdat hij ons in de tuin constant verbaal agresseerde, eieren door het raam heeft gegooid, alsook mayonnaise, en uitwerpselen van zijn hond onder de voordeur heeft geschoven, en in de ventilatie van de wagen. Regelmatig scheldt hij mijn moeder uit voor hoer, scheldt hij mij uit, en vertelt hij aan iedereen in de straat de grofste leugens. Andere mensen in de straat doen al geruime tijd lustig mee. Hij zette zelfs anderen al aan tot afdreigen en het toebrengen van slagen en verwondingen.
Er zijn nog meer van deze voorvallen, en hij meent ondertussen te weten (naar eigen zeggen) waar mijn vader woont, beweert dat "heure vent be da wijf is goan loepe" (zijn woorden) terwijl mijn moeder al 20 jaar van mijn vader is gescheiden, en zou van mijn broer afweten, waar wij nooit over gesproken hebben, en waar wij geen contact meer mee hebben.

Wij zijn het terrorisme van dit uitschot meer dan beu en de dreiging van slagen en verwondingen ook. Het ziet er naar uit dat hij eindelijk moet verhuizen, maar we wensen het hier uiteraard niet bij te laten.
Voor zover ik weet is deze persoon nu thuis, en dus niet gearresteerd.

Welke stappen kunnen wij tegen deze persoon nog ondernemen aangezien er niet veel actie uit de richting van het parket komt. Is er een mogelijkheid tot het verkrijgen van een straatverbod?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 02 jun 2008 11:44

Beste,

u vraagt aan de behandelend geneesheer een medisch attest aan voor uzelf en uw moeder met vermelding van de verwondingen en de duur van de werkonbekwaamheid.
U stapt naar de politie en dient een strafklacht in en vraagt onderzoeksdaden te verrichten in uw dossier. Indien u geen advocaat kan betalen neem een pro-deo advocaat, die inzage kan nemen in het strafdossier.
Bij de strafzaak kan u zich burgelijke partij stellen en hopen dat bij een veroordeling de dader niet insolvabel blijkt te zijn.
Een straatverbod zal moeilijk zijn als het een buurman is.

Het zou me écht verwonderen dat bij het vrijwillig toedienen van slagen en verwondingen er geen reactie komt vanuit het parket.

Nunkifrutzz
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 02 jun 2008 14:18

Dank voor uw snelle reactie.
Ondertussen werd een advocaat gecontacteerd, en zullen er op zijn advies nog foto's van de verwondingen genomen worden en deze afgeleverd worden aan politie of parket om bij het strafdossier te voegen.
Hopelijk treed het parket kordaat op, want alle vorige gevallen van vandalisme, pesterijen, en zelfs reeds eerdere slagen en verwondingen van deze buur hebben tot hiertoe niets opgeleverd. Er werd tot dusver nog niets gedaan vanuit het parket.

Ik zal mettertijd een update posten over hoe deze zaak zich verder ontwikkelt. Misschien heeft een ander er dan ook wat aan.

Allezins bedankt
Nunkifrutzz

Reclame

YoeriS
Berichten: 271

#4 , 02 jun 2008 20:08

U kunt altijd zelf dagvaarden in een strafzaak, zo hoeft u niet te wachten op de welwillendheid van het parket. Het kost wel iets meer, maar dergelijke feiten zou ik nooit ongestraft laten gebeuren.
Geef elk feit ook aan bij de politie, dit maakt uw zaak enkel maar sterker.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 jun 2008 11:23

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen...”(Strafwetboek).

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

U kan dus klacht neerleggen via de politie of rechtstreeks aan de procureur.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen...”(Sv.).

Vraag dan zulke kopie,zo mogelijk met 'Notitienummer van het Parket'.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”,V.T.Sv.(=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen...",Sv.(=Wetboek Strafvordering).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘,Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

roadie
Berichten: 216

#6 , 03 jun 2008 11:31

Dank u j.demoor. Opnieuw een duidelijk gedocumenteerd advies.
Alle zaken netjes op een rij gezet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”