Zonder advocaat naar rechtbank voor drugsfeiten / splitsing gerechtskosten mogelijk?

James123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zonder advocaat naar rechtbank voor drugsfeiten / splitsing gerechtskosten mogelijk?

#1 , 23 feb 2019 19:13

Drie jaar geleden werd er een gerechtelijk onderzoek geopend tegen mezelf en enkele vrienden omwille van criminele organisatie, afpersing, drugs, ... . De meeste misdrijven die me ten laste worden gelegd zijn onterecht en heb ik dan ook niet gedaan. Omwille van de langdurige verhoren ben ik al duizenden euro's verloren aan advocaten.

Ik heb ooit de fout gemaakt om naar aanleiding van een vrijgezellenweekend in 2014 eenmalig 15 gram cocaïne te hebben aangekocht. De vriend die ging trouwen en mezelf hadden elk de helft betaald. De cocaïne heb ik na de aankoop naar mijn vriend gebracht. Op de vrijgezellenavond is dit gebruikt geweest door de aanwezige mannen. Er werd niet betaald voor deze drugs. Er is wel iemand van de aanwezigen die de overschot heeft meegenomen en hiervoor nadien 75 euro betaald heeft... De feiten zijn op het einde van het onderzoek aan het licht gekomen in 2018.
Ik heb noch voordien noch nadien ooit drugs gebruikt / gekocht dus laat staan verkocht.
Tijdens een huiszoeking in 2017 werd er een boksijzer aangetroffen.
Tijdens mijn verhoor heb ik dan ook deze dingen toegegeven, maar alles wat men in mijn schoenen wilde schuiven wat ik nooit heb gedaan, natuurlijk ontkent! Ik heb een blanco strafregister en kwam nooit eerder in contact met het gerecht.

Voor de zwaardste feiten word ik niet doorverwezen naar de raadkamer door de Procureur. Er zijn echter in die zaak duizenden euro's aan gerechtskosten gemaakt alwaar men niets heeft met kunnen aantonen. Er is ook niets aan te tonen. Hoe kan ik deze gerechtskosten (een deel) ontlopen aangezien ze gemaakt zijn in misdrijven die me niet meer ten laste worden gelegd of omdat men een foutief telefoonnummer heeft onderzocht, ...

Omwille van het lange onnodige onderzoek, kan ik de verdere advocaatskosten niet meer betalen met als gevolg dat ik mezelf moet verdedigen voor de raadkamer / correctionele rechtbank nadien.
Door deze vrijgezellenavond en het aangetroffen boksijzer moet ik mezelf gaan verantwoorden voor de "Aankoop, Bezit, Vervoer, Gebruik en Verkoop + verboden wapenbezit"

Hoe kan ik mezelf hier het best op verdedigen om een zo min mogelijke straf te krijgen? De feiten moet ik niet ontkennen want volgens de letter van de wet heb ik dit gedaan. Maar ik ben geen drugsdealer, heb hier zeker geen winst opgemaakt maar ben natuurlijk wel in de fout gegaan.

Ik heb begrepen dat er door de politie dagelijks mensen betrapt worden op gebruik in hun wagen en deze op een verklaring na er nooit meer iets van horen... Men krijgt enkel een proces-verbaal opgemaakt zonder gerechtelijk gevolg. Zij hebben dit ook aangekocht, vervoerd, gebruikt en aan elkaar gegeven, ...
Voor een boksijzer krijgt men normaal een boete van 350 euro. Maar omwille van het onderzoek kunnen de feiten volgens mijn advocaat niet gesplitst worden en dien ik voor alles voor te komen met één veroordeling tot gevolg waarvoor men mij schuldig acht.

De andere feiten die me ten laste worden gelegd heb ik niet gedaan, waardoor er hier ook onmogelijk bewijs voor kan zijn. Dus ga ik me hiervoor beroepen op de wijsheid van de rechter. We leven nog steeds in België en ik kan me niet inbeelden dat men hier gestraft wordt voor iets wat men niet heeft gedaan...
Er zijn ook verschillende fouten in het onderzoek gebeurd volgens mijn advocaat, maar die niet als procedurefout beschouwd kunnen worden.

Zijn er mensen die me kunnen helpen om mezelf hiervoor te verdedigen? Er ervaring met hebben?
Hoe verloopt dit als ik mezelf moet verdedigen? Waar moet ik op voorbereid zijn? ...
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 feb 2019 19:33

U hebt al een advocaat, lees ik. Laat hem dan ook het dossier voortzetten en u verdedigen op de rechtbank. Een advocaat is wel degelijk een meerwaarde hier.

James123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2019 19:41

Aangezien de advocaat nog duizenden euro's vraagt en ik deze niet kan betalen heb ik hem dus niet meer meer. Vandaar mijn vraag hier en zet ik mijn zoektocht verder om mezelf op een correcte, vriendelijke maar ook goed / juist te kunnen verdedigen...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 feb 2019 21:06

Zonder advocaat is af te raden.
Hebt u geen recht op een pro deo, gelet op uw precaire financiële toestand?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

James123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2019 21:14

Neen, ik heb een goede job, maar ook afbetalingen te doen. Moet ik dan 15 a 20 000 euro of nog meer betalen voor een eenmalig feit, zonder bijbedoelingen... Een straf zal ik niet ontlopen, maar er lopen echte drugsdealers rond waar men beter tijd, geld en middelen insteekt. Gaat al dit geld me echt helpen om een mindere straf te krijgen?

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 23 feb 2019 21:22

Vermoedelijk wel gezien de andere wel een advocaat gaan hebben en u als zwarte piet gaan gebruiken.
Hoe en woe de gerechtskosten dienen te betalen is een taak /zaak van de rechtbank en dus koffiedik kijken gezien we het dossier niet kennen.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2019 08:17

..., maar er lopen echte drugsdealers rond waar men beter tijd, geld en middelen insteekt...
Hoe moet men dan weten wie de 'echte' dealers zijn als men geen onderzoek doet?

Gezien er nog geen uitspraak gedaan is over de feiten lijkt me het wat vroeg om zich zorgen te maken over de gerechtskosten

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”