Verkeersagressie met slagen en verwondingen

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Verkeersagressie met slagen en verwondingen

#1 , 22 feb 2019 15:20

Eergisteren werd ik door een agressieve chauffeur op het hoofd geslagen, dit nadat hij eerst al geprobeerd had mij uit mijn wagen te sleuren. Er zijn 2 getuigen en ook camerabeelden (het gebeurde in een benzinestation).
Ik heb onmiddellijk na de feiten klacht neergelegd bij de politie en mij als benadeeld persoon laten noteren. Ik ben ook naar de huisarts geweest voor onderzoek.
Ik heb een halve dag verlof moeten nemen, betaald om te kunnen parkeren in de buurt van het politiebureau en betaald bij de huisarts.
Ik heb in mijn verklaring laten optekenen dat ik alle door mij gemaakte kosten die het gevolg zijn van het voorval vergoed wil krijgen.
Ik heb mijn verzekeringsmakelaar op de hoogte gesteld.
Waaraan kan ik mij nu verwachten? Ik weet dat de politie nu dader en getuigen moet ondervragen en eventueel de camerabeelden opvragen (ik vraag mij af of die lang genoeg bewaard zullen blijven). Ik weet dat daar veel tijd kan over gaan en dat vind ik geen probleem.
Hoe groot is de kans dat de dader voor de politierechtbank zal moeten komen? Voorafgaand aan de slagen heeft de dader ook herhaaldelijk geprobeerd mij van de baan te rijden, dit nadat hij mij al kilometers lang achtervolgde en op alle mogelijke manieren "ambeteerde".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 feb 2019 22:34

enige dat u nu kan doen is afwachten

u kan aan de verzekering als vragen of u via de rechtsbijstandsverzekering een advocaat kan aanstellen, die mag u dan normaal zelf kiezen

dat is handig als het parket de zaak toch zou seponeren om de persoon voor de rechtbank te trekken

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 feb 2019 23:28

Normaal moet de politie via de Salduz bis cat 3 een verdachte enkele weken (3) geven om een advocaat te zoeken en dan af te spreken. Hij wordt dan uitgenodigd en verhoord.
Bij heterdaad kan politie de beelden direct opvragen anders zullen ze moeten wachten op bevel bevoegde magistraten. Meestal wordt al wel aan camerahouder gevraagd de nodige beelden bij te houden en te zekeren voor politie
.http://www.ordeexpress.be/UserFiles/Art ... bellen.pdf

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2019 08:41

Het zijn 3 werkdagen die gegeven worden om een advocaat te contacteren
De politie heeft geen bevel of heterdaad nodig om camerabeelden op te vragen en in beslag te nemen

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2019 09:46

Dank voor de antwoorden.
Ik heb mijn verzekeraar gecontracteerd. Over rechtsbijstand werd nog niet gesproken, maar ik heb voor alle zekerheid al kopies van mijn documenten bezorgd aan mijn advocaat.
Ik wil vergoed worden voor mijn dokterskosten, zelfs al betreft het een pietluttig bedrag. Ik heb ook een halve dag verlof moeten nemen.
Bestaat de kans op seponering? Die man heeft geprobeerd mij uit mijn auto te sleuren en heeft mij op het hoofd geslagen. Had hij mij effectief uit mijn auto kunnen sleuren dan had ik waarschijnlijk nog meer mogen incasseren dan 1 slag op mijn hoofd.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2019 14:55

Update.

Volgens mijn verzekeraar zal de zaak geseponeerd worden. Bijgevolg stuurt hij aan op een minnelijke schikking zodat ik de dokterskosten vergoed kan krijgen. Hij vindt dat ik dus geen rechtsbijstand nodig heb.

Ik ben er niet op uit geld te slaan uit het voorval en ik vind zelfs dat ze die halvegare geen torenhoge boete moeten geven, maar ik zou het toch fijn vinden als hij als alternatieve straf een cursus agressiebeheersing moet volgen.
Was het gebleven bij verkeersovertredingen (hij heeft mij kilometers langs op alle mogelijke manieren gehinderd en zelfs geprobeerd mij in de vangrail te duwen - geen bewijzen van), dan zou ik niet eens naar de politie gestapt zijn. Zelfs al had hij in het benzinestation alleen geroepen en gescholden, dan zou ik geen klacht ingediend hebben. Maar die slag op mijn hoofd nadat hij geprobeerd had mij uit mijn auto te sleuren is er voor mij teveel aan.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2019 19:15

Uw verzekeraar wil zichzelf kosten besparen door u geen advocaat te betalen, een verzekeraar heeft weinig kaas gegeten van strafrecht. Eens u een gesprek gehad heeft met een raadsman kan je nog beslissen om strafrechterlijk verder niets te ondernemen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”