Ik kan eens informeren, politie zei mij niks over slachtofferhulp..
Dat zijn ze nochtans verplicht ...
Je krijgt er (normaal) zelfs papieren voor mee als je een klein ongevalletje (blikschade) gaat aangeven ...
Slachtofferhulp wordt inderdaad standaard aangeboden aan slachtoffers. Als de politie daar beide als "verdachten" ziet, kan het zijn dat dit niet wordt medegedeeld. Slachtofferhulp wordt niet aan verdachten aangeboden.
Verder wordt dit aanbod meestal gedaan samen met het verhoor, dewelke TS nog niet heeft afgelegd.
Bij een wederzijdse slagen en/of verwondingen worden beide partijen als verdachte en als slachtoffer aangeduid. De politie bepaald niet wie er in zijn recht was bij zulke vechtpartij. TS zegt dat hij handelde uit wettige verdediging met als noodzaak de fysieke integriteit van de andere persoon de vrijwaren. Of dit wel degelijk het geval is, is aan het parket om uit te maken.
Voor die wettige verdediging zijn er een aantal voorwaarden zoals dat de "tegenaanval" noodzakelijk en
evenredig moet zijn met de reikwijdte van de oorspronkelijke aanval. Het naar de grond brengen is niet altijd noodzakelijk om de dreiging van de initiƫle aanval te stoppen. Vragen zoals "kon je hem gewoon wegduwen" " kon de andere persoon en jezelf gewoon afstand nemen van de agressor" en dergelijke zijn hierin belangrijk.
Ter info: voor een vechtpartij waarbij er geen zware gewonden zijn gevallen heb ik geen weet van mensen die hiervoor direct een ticketje naar de gevangenis krijgen. Hoogstens een voorwaardelijke straf (tenzij ze voorgaande hebben of er verstrekkende gevolgen van de vechtpartij zijn)