Misbruik van vertrouwen van persoon met verminderd cognitief vermogen

Tommy15
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Misbruik van vertrouwen van persoon met verminderd cognitief vermogen

#1 , 17 feb 2019 23:57

Goeiedag,

Jaren geleden maakte een persoon op leeftijd de beslissing om mij voldoende geld te voorzien voor de aankoop v/e appartement. De giften gebeurden gespreid in schijven met tussenpauzes doorheen de tijd.

Na enige tijd belandt schenker in rusthuis waar hij standaard onderworpen wordt aan een geheugentest. Hierdoor komt aan het licht dat er een 'verminderd cognitief vermogen is'. Ik was hier nooit van op de hoogte, nooit heb ik iets hiervan gemerkt dat er cognitieve achteruitgang was ofzo. Schenker geeft tot slot nog een laatste som geld aan mij.

Heb ik nu een strafbaar feit gepleegd door dit geld te aanvaarden? Als leek heb ik wat opgezocht en blijkbaar dien je de draagwijdte v/e schenking e.d. goed te moeten kunnen inschatten als schenker. Uiteraard was dit steeds het geval maar hoe kan ik dit nog bewijzen nadat er een verminderd cogn. vermogen is vastgesteld? De tegenpartij laat uiteraard uitschijnen dat er misbruik is gemaakt geweest van zijn geestelijk vermogen en deze kwetsbare positie al veel langer aan de gang was en alle vorige schenkingen dus ook teniet dienen worden gedaan.

Hebben jullie tips aub?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 feb 2019 09:53

Zijn er documenten in verband met deze giften? Werden er schenkingsrechten betaald? Hoe werden ze gegeven? In de hand of via een overschrijving van Post of bank?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 feb 2019 12:38

1. Hoe gaat uw tegenpartij aantonen dat de schenker in het verleden onbekwaam zou zijn geweest om te schenken?
2. Tenzij u arts of psycholoog bent kon u de psychische toestand van de schenker onmogelijk inschatten.
3. Wie iets beweert moet het bewijs leveren, dus uw tegenpartij en niet jij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Tommy15
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2019 19:34

@Mava:
Het geld werd cash afgehaald van de rekening en zo werd het aan mij gegeven. Er is wel een getuige die kan bevestigen dat de schenker mij een appartement wou betalen, maar hoeveel geld er concreet voor zou gegeven worden kon de getuige niet bevestigen.
Er zijn geen verdere documenten van deze giften.

@Asperger: Ja, terechte antwoorden; alleen is er
nog wel één schenking gebeurt nadat die verminderde cognitief vermogen werd vastgesteld. Dus met die laatste schenking zit ik nog wel in de knoop mee.

Ik heb ondertussen nog wat verder opgezocht en er is zelfs rechtsspraak waarbij de rechter vond dat zelfs bij lichte dementie (en in mijn situatie is er enkel sprake van een verminderd cognitief vermogen!!) het niet aangetoond is dat de schenker de draagwijdte niet juist kan inschatten. Dus dat is wel positief voor mij.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 feb 2019 19:43

Heeft men u op aantoonbare wijze op de hoogte gebracht van dat onderzoek vooraleer u de laatste schenking ontving?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tommy15
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2019 22:57

Nooit! De schenker zei me steeds dat de test goed was geweest! En dat geloofde ik ook want er is nooit medicatie opgestart geweest en bovendien verblijf hij altijd in de open afdeling ipv de gesloten afdeling van dementerenden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”