Gevangenisstraf 6 maanden morgen aanvangen

mwindels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gevangenisstraf 6 maanden morgen aanvangen

#1 , 11 feb 2019 18:42

Hallo,

ik ontving vorige week mijn gevangenisbriefje en ben van plan om me morgen aan te melden in Antwerpen.
De uitgesproken straf is 6 maanden (veroordeeld bij verstek voor diefstal van een belegd broodje tijdens periode dakloosheid). Ik woon als mantelzorger bij een invalide persoon en deze kan niet zonder mijn hulp functioneren (zelfredzaamheid 12 pt).
Wat gebeurt er als ik mij aanmeld? Kan ik dan voorstellen om 6 maanden E.T te bekomen? wordt deze straf niet uitgevoerd? of moet ik werkelijk aldaar verblijven gedurende enkele maanden?

Graag een antwoordje (ervaringsdeskundigen)
Alvast bedankt
Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 11 feb 2019 19:30

U dient gewoon verzet aan te tekenen tegen de straf. Dan is deze niet meer uitvoerbaar en heeft u tijd gewonnen om een advocaat te raadplegen en eventueel iets te voorzien voor de invalide persoon.

mwindels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2019 19:42

Ok maar verzet aantekenen ter plaatse in de gevangenis dan of op voorhand nog een advocaat raadplegen want die tijd heb ik niet meer aangezien ik ten laatste woensdag aangemeld moet zijn.
Tevens heb ik geen veroordeling ontvangen enkel een gevangenisbriefje dat ik me moet aanmelden binnen de 5 kalenderdagen. De uitspraak dateert reeds van ergens begin 2017 toen ik nog zonder adres was.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 11 feb 2019 19:44

U bent ook bij verstek veroordeeld dus zal u verwittigd zijn op een adres waar u niet meer verbleef (een van de mogelijkheden).

mwindels
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2019 19:55

Waarschijnlijk had ik toen nog een postadres van het ocmw in Antwerpen dus mogelijk daarheen verstuurd idd. Maar dit doet niets aan de vraag of ik deze straf al dan niet met directe ingang zou moeten ondergaan ter plaatse of ik in aanmerking zou kunnen komen voor een enkelband want met dat laatste kan ik leven.
Volgens de wijkagente moet ik me aanmelden in de voormiddag opdat ze nog tijd hebben eea in orde te brengen opdat ik weer terug naar huis mag later op de dag maar ik heb hierover toch mijn twijfels.....

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”