Mijn vader nam mijn laptop in beslag nadat ik deze beschadigde en weigert deze terug te geven- Is dit diefstal?

ninzz
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mijn vader nam mijn laptop in beslag nadat ik deze beschadigde en weigert deze terug te geven- Is dit diefstal?

#1 , 29 jan 2019 23:46

Hallo,

4 maanden geleden nam mijn vader mijn laptop in beslag nadat ik deze beschadigde, ik betaalde mee voor de reparaties en sindsdien heb ik er niet meer achter gevraagd. Echter nu wil ik hem wel graag terug en weigert mijn vader deze terug te geven. Is dit nu diefstal of? Ik ben 18 jaar, de laptop was een verjaardagscadeau voor mijn 18de verjaardag, maar hier komt het dubieuze, deze laptop staat namelijk op mijn vaders bedrijf, maar op de laptop staan wel verschillende games en programma's waarvoor ik betaald heb. Is dit nu diefstal of niet?

Alvast bedankt

Ninzz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jan 2019 23:51

Neen. Dit zijn levenslessen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

PetiPlush
Berichten: 22

#3 , 30 jan 2019 04:46

Wettelijk gezien denk ik dat je in fout bent om ongeauthoriseerde programma's te zetten op een bedrijfseigendom..
Asperger heeft ook een punt.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 30 jan 2019 09:16



4 maanden geleden nam mijn vader mijn laptop in beslag <...>deze laptop staat namelijk op mijn vaders bedrijf
Ninzz
De laptop is dus eigendom van uw vaders bedrijf. Je kan je eigen spullen niet stelen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jan 2019 09:21

Was dan ook nog eens fraude tov het bedrijf en de fiscus (niet rechtmatige recuperatie btw)

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 30 jan 2019 09:53

Samengevat: geen diefstal, enkel fraude.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 30 jan 2019 12:41

De laptop is dus eigendom van uw vaders bedrijf. Je kan je eigen spullen niet stelen.
De eigendomstitel heeft niets te maken met het misdrijf. Je kan maw perfect een goed stelen waarover hij het eigendomsrecht hebt maar geen (vrucht)gebruiksrecht

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”