Stalking

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Stalking

#1 , 23 jan 2019 15:36

Beste, ik heb mijn ex vriendin enkele (6)maanden zitten stalken. Dit gaat van berichten sturen, bellen op eender welk uur, midden in de nacht rondlopen in haar tuin, kleine beschadigingen. Maar nooit fysiek aangevallen ofzo. Denk twee keer dat de politie me heeft kunnen vatten bij haar thuis. En 12 uur in de bak gezeten. Nu zegt de politie dat ik voor de rechter moet verschijnen. Vroeg mij af wie me dan voor de rechter brengt als me ex dat niet doet. En wat is de min straf voor zo een feiten. Kan dit een gevangenisstraf worden?Wanneer moet ik naar de rechter. Ik heb geen brief ontvangen daarvoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2019 16:37

Het parket beslist of zij een zaak voor de rechtbank laten komen
Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
[1 Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.]1

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 jan 2019 16:58

Vroeg mij af wie me dan voor de rechter brengt als me ex dat niet doet.
Openbaar ministerie, de openbare aanklager

En wat is de min straf voor zo een feiten.
Strafwetboek Art. 442bis. Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.

Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.


Bij veroordeling:
Uitgesproken geldboetes te vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen)
Een deel kan voorwaardelijk zijn
+
Bijdrage slachtofferfonds 200€
+
Gerechtskosten
+
Vermelding op strafblad

Kan dit een gevangenisstraf worden?
Mogelijk dus
Wanneer moet ik naar de rechter. Ik heb geen brief ontvangen daarvoor.
Als het parket beslist te dagvaarden krijgt u daarvan nog bericht

Je officiële adres is hopelijk correct gekend bij de overheid ?

Reclame

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 17:07

Oei, dat ziet er inderdaad niet goed uit voor mij. Maar een gevangenisstraf kan mss omgezet worden in een voorwaardelijke straf. Mits ik geen financiële middelen heb zal ik de geldboete al niet kunnen betalen. Dus veel kans dat ik nooit zal moeten betalen en nooit naar de gevangenis moet gaan. Alleen vermelding op mijn strafblad.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2019 17:14

Best dit zeker zo vermelden wanneer de zaak voor de rechter komt

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2019 17:17

Dan verhuis ik naar het buitenland, waar het land geen uitlevering doet met België.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 23 jan 2019 18:59

Dan verhuis ik naar het buitenland, waar het land geen uitlevering doet met België.
Echt? Is dit een serieuze opmerking of eerder sarcastisch?

Je zal toch al een eindje moeten gaan om zo een land te vinden. Met die beperkte financiële middelen zal dat moeilijk zijn.

Tope
Berichten: 916

#8 , 23 jan 2019 20:16

Je kan ook een werkstraf krijgen.

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2019 21:33

Dan verhuis ik naar het buitenland, waar het land geen uitlevering doet met België.
Echt? Is dit een serieuze opmerking of eerder sarcastisch?

Je zal toch al een eindje moeten gaan om zo een land te vinden. Met die beperkte financiële middelen zal dat moeilijk zijn.
Ik zal geen twee weken in de gevangenis zitten hoor. Als het zo is en een zware boete zou hebben. Kost me een ticket naar een land die niet uitlevering doet. Me mss 150€.

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jan 2019 21:36

Je kan ook een werkstraf krijgen.
En dan een boete van rond de 5000€. Ik ga niet gaan werken om die boete te betalen. Ze gaan dan loonbeslag doen op mijn loon. Wat voor leven heb ik dan nog hier in België.

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 23 jan 2019 23:05

Loonbeslag is altijd maar tijdelijk, in een mensenleven maakt dat niet uit, tenzij dat je verslaafd bent aan de goeie paté.
Enerzijds kort het jouw mensenleven serieus in en anderzijds kan het geweldig frustrerend zijn als je in nuchtere toestand geconfronteerd wordt met hetgeen dat je hebt aangericht in jouw leven en dat van je slachtoffers.

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jan 2019 00:39

Als ik moet gaan naar een rechtbank, ga ik van me leven niet, als ik moet gaan naar de gevangenis dan ga ik zeker niet. En ik zal geen 10 jaar van me leven loon afstaan voor de staat. Stalken is tijdelijk. Dit is vanzelf gestop. Dat ik nu moet boeten daarvoor dat zal nooit doorgaan. Daarom zou ik naar buitenland gaan om die miserie te ontlopen.

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2019 00:56

Nu vraag ik me af welke landen niet uitleveren aan België in de wereld. Er zijn er maar is al een paar km vliegen. Europese landen zijn uitgesloten.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 jan 2019 09:47

Ik denk niet dat het de taak is van dit forum om criminelen die er enkel op uit zijn om hun terechte straf te ontlopen, juridische hulp van welke aard dan ook, te verlenen.
Deze kerel mag al blij zijn dat hij in een land als Belgie met fluwelen handschoenen wordt aangepakt.

Oppakken, aan de schandpaal op de grote markt. Daarna 100 zweepslagen en tot slot vierendelen lijkt me een gepaste straf ...

Jef1234
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jan 2019 10:57

Ik denk niet dat het de taak is van dit forum om criminelen die er enkel op uit zijn om hun terechte straf te ontlopen, juridische hulp van welke aard dan ook, te verlenen.
Deze kerel mag al blij zijn dat hij in een land als Belgie met fluwelen handschoenen wordt aangepakt.

Oppakken, aan de schandpaal op de grote markt. Daarna 100 zweepslagen en tot slot vierendelen lijkt me een gepaste straf ...
Kan zijn dat ik geen straf krijg ook natuurlijk.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”