Opvolging recherche / kantschrift parket

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

Opvolging recherche / kantschrift parket

#1 , 14 jan 2019 18:52

Op 5 oktober werd ik het slachtoffer van een inbraak waarbij kledij en multimedia toestellen ontvreemd zijn. Onmiddellijk na in de inbraak merkte ik op dat de inbreker een gratis transactie uitvoerde op mijn gestolen Playstation4. Daardoor wist ik dat mits tracering hiervan deze persoon te identificeren valt.

Ik maakte een duidelijke print screen over aan zowel de politie als het parket. Op 6 december kreeg ik van het parket te horen dat ze de opdracht tot het traceren van deze transactie verstuurd hebben. Op 18 december deelde de lokale recherche van mijn politiezone mee dat mijn dossier bij hen in beheer is, en ze mij zullen contacteren indien aangewezen.

Ik weet zelf dat het parket dus d.m.v. een kantschrift opdracht heeft gegeven om dit te traceren en dat de lokale recherche van mijn politiezone hiermee belast is.

Klopt het dat de lokale recherche dit altijd moet uitvoeren? Voorts heb ik nog volgende vragen:

1) Kan er iemand nu ongeveer inschatten hoelang ik moet wachten op nieuws rekening houdend met bovenstaande info? (het parket gaf voor 6 december opdracht tot tracering en het dossier zit sindsdien bij de lokale recherche)
2) Wie zal mij contacteren als er nieuws is? (het parket of de recherche)
3) De recherche antwoordt niet op mijn laatste bericht wanneer ik pols ... omwille van geheimhouding van het onderzoek?
4) Indien de inbreker gevonden wordt - wat wellicht het geval zal zijn - kom ik dan onmiddellijk zijn identiteit te weten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 14 jan 2019 19:13

De lokale recherche handelt navolgende onderzoeken af. Dat is normaal.

1. Hangt af van de caseload van die recherchedienst en de goesting van de rechercheur . Een standaard kantschrift dient binnen de 45 dagen afgehandeld te worden. Hierna stuurt het parket een rappel.
2. Lees je eigen bericht. U geeft zelf het antwoord.
3. Hoe lang geleden heeft u het bericht gestuurd? De rechercheur belast met uw dossier kan op vakantie zijn of omwille van shiften en speciale acties even niet aan uw dossier werken.
4. Over een lopend onderzoek zal de politie normaal geen identiteiten vrijgeven. U kan nadien het dossier inkijken op het parket.

Verder wil ik wel nog zeggen chapeau. Het parket geeft niet snel zulke vorderingen. Daar heb je geluk in.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 29 jan 2019 17:47

Op 22 januari heb ik bericht gekregen van de recherche waarin staat dat de opdrachten uitgevoerd zijn en worden overgemaakt aan het parket. Voor de rest vermeldden ze dat ik in het geval van verdere vragen terecht kan bij de dienst slachtoffer onthaal van het parket.

Mag ik nu op korte termijn een brief verwachten van het parket ? (Ik heb mij laten registreren als benadeelde partij)

Ik weet dat de tracering van de door de inbreker uitgevoerde transactie sowieso moet leiden tot identificatie. Ga ik ook de identiteit kennen van mijn inbreker?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jan 2019 19:51


Mag ik nu op korte termijn een brief verwachten van het parket ?
Bij onze justitie???

Issued
Berichten: 1227

#5 , 29 jan 2019 21:13


Mag ik nu op korte termijn een brief verwachten van het parket ? (Ik heb mij laten registreren als benadeelde partij)

Ik weet dat de tracering van de door de inbreker uitgevoerde transactie sowieso moet leiden tot identificatie. Ga ik ook de identiteit kennen van mijn inbreker?
Het kan dat je nog meer dan een half jaar moet wachten. Op dat ogenblik kunnen ze nog beslissen om niet te vervolgen wegens geen prioriteit.

De identiteit? Inbrekers zijn tegenwoordig veelal rondtrekkende daderbendes. Er is dus een reële kans dat je inbreker al terug in Roemenië of Albanië of God weet waar zit. Zulke bendes huren vaak bij huisjesmelkers en dus zonder enige vorm van registratie. Ik wil niet per se de pessimist uithangen maar je wijzen op een reële kans.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 30 jan 2019 06:45

Mogelijk nog meer dan een half jaar wachten? Aub zeg, dit is toch niet ernstig...

Ongeveer 80 % van de inbraken is te wijten aan een gelegenheidsinbreker. Ik denk dat het bij mij ook zo'n type was vanwege het amateuristisch karakter van de inbraak en de relatief kleine buit. Ik zie een professionele bende toch niet een kapitale fout maken om even in te loggen op een gestolen Playstation ...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 jan 2019 09:25

inbraken is te wijten aan een gelegenheidsinbreker.
Maar die zijn nu niet onmiddellijk de prioriteit van justitie

Issued
Berichten: 1227

#8 , 30 jan 2019 12:47

Mogelijk nog meer dan een half jaar wachten? Aub zeg, dit is toch niet ernstig...

Ongeveer 80 % van de inbraken is te wijten aan een gelegenheidsinbreker. Ik denk dat het bij mij ook zo'n type was vanwege het amateuristisch karakter van de inbraak en de relatief kleine buit. Ik zie een professionele bende toch niet een kapitale fout maken om even in te loggen op een gestolen Playstation ...
Zo professioneel zijn die leden van die bendes niet. Ze laden in het land van herkomst wat volk op, liefst hier en daar een minderjarige. Je geeft die handschoenen en een schroevendraaier, daarna stuur je ze op pad. Het is niet dat die een opleiding krijgen met examens. Na een weekje of twee gaat het boeltje naar een buurland om daar wat te gaan pikken en komt er een nieuwe lichting.

De echte pro's zijn de bendeleiders, al de rest zijn arme sukkelaars die ze een schroevendraaier hebben gegeven.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 14 feb 2019 20:03

Daarnet een wijkagent op bezoek gehad. Hij vertelde me dat mijn Playstation nu in Parijs zit. Vreemd genoeg wist hij niet of dat het ging om de inbreker of de koper. Nochtans had ik eigenlijk gevraagd om één specifieke transactie te traceren. Verder kreeg ik te horen dat de kans op sepot van het parket groot is ...
Is er nog iets wat ik kan doen?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 14 feb 2019 20:09

Afwachten...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”