Seks tussen minderjarigen(13 en 15)

jarivandevoorde
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Seks tussen minderjarigen(13 en 15)

#1 , 09 jan 2019 18:20

Een vriendin van mij is 13 jaar oud, en heeft seks gehad met haar vriend, die 15 is. Ze heeft er veel spijt van en ze bekend ook dat ze het eigenlijk niet wou maar het deed om haar vriend blij te maken. Ik weet niet of er sprake is van intimidatie of dat ze bang was voor haar vriend. Ik vroeg mij dus af, kan er hier iets aan gedaan worden? Is haar vriend in de fout op een of andere manier? Bij te vermelden is dat de vriend voorgaans al is gepakt met wietzaden, ik weet niet of eerdere misdaden relevant zijn voor deze zaak.

Alvast bedankt,
Jari

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 09 jan 2019 23:27

Als u niet weet of er intimidatie was of niet, laat ze dan gerust, dat zijn uw zaken niet.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2019 07:15

De wet gaat ervan uit dat iemand die nog geen 16 is, 'niet rijp genoeg' is om te oordelen of hij of zij seksuele omgang wil. Dus als één van de betrokkenen 15 jaar of jonger is, veronderstelt de rechter altijd dwang, ook al heeft de minderjarige ingestemd. Vanaf 16 jaar heb je wel seksueel zelfbeschikkingsrecht.

https://www.jeugdwerkregels.be/regel/se ... rjarigheid

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 10 jan 2019 09:59

Klopt, maar hier zijn beide partijen <16, dat is dus niet hetzelfde als hetgeen u aanhaalt. Die wetgeving is volgens mij ook nog recent versoepeld.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2019 10:18

De seksuele meerderjarigheid is op 16 jaar gebracht.
Dus vanaf 16 jaar heb je wel seksueel zelfbeschikkingsrecht.
De partners mogen nooit meer dan 5 jaar in leeftijd verschillen.
Maar één van de betrokkenen is minder dan 15jaar
Dus volgens de wet is dit dwang, zelfs met toestemming en dus strafbaar.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 10 jan 2019 10:21

Dan zijn ze allebei strafbaar volgens u? (beide <16)

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2019 10:28

Dan zijn ze allebei strafbaar volgens u? (beide <16)
Als men de wet toepast dan ja, zal eventueel van de rechter afhangen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 10 jan 2019 10:31

En welke rechter is bevoegd denkt u ?

En gaat het hier dan om een klachtmisdrijf, of...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2019 10:38

Uw vriendin van 13 jaar eens wijsmaken dat verstand en volwassenheid wordt aangekweekt bovenaan en niet onderaan.
Wilt zij een kindmoeder van 13 jaar worden, en reeds met iemand die een wietverleden ( huidig ) heeft ?
Is haar leven aan het vergallen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2019 10:46

Een vriendin van mij is 13 jaar oud, en heeft seks gehad met haar vriend, die 15 is. Ze heeft er veel spijt van en ze bekend ook dat ze het eigenlijk niet wou maar het deed om haar vriend blij te maken.
Tja, ook dat is "toestemming", zou ik zo denken. Het was ook haar vriend, dus geen wildvreemde of iemand die een machtspositie had ten opzichte van haar. Ze is gewoon onbezonnen geweest en heeft achteraf spijt. Tja. Jammer... Er zijn genoeg volwassenen die achteraf spijt hebben van een one-night-stand, maar achteraf spijt hebben, maakt er geen misdaad van.

Ik heb soms achteraf spijt van een aankoop die ik gedaan heb, maar dit betekend niet dat ik bedrogen werd door de verkoper. Het betekent enkel dat ik voor de aankoop niet goed nagedacht heb... Same thing...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jan 2019 11:22

En welke rechter is bevoegd denkt u ?

En gaat het hier dan om een klachtmisdrijf, of...
Ik ben niet de topic schrijver, dus u hoeft mij niet uit te vragen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 10 jan 2019 12:08

De wet gaat ervan uit dat iemand die nog geen 16 is, 'niet rijp genoeg' is om te oordelen of hij of zij seksuele omgang wil. Dus als één van de betrokkenen 15 jaar of jonger is, veronderstelt de rechter altijd dwang, ook al heeft de minderjarige ingestemd. Vanaf 16 jaar heb je wel seksueel zelfbeschikkingsrecht.
Goed lezen: er is enkel sprake van strafbaarheid (voor wie ouder is dan 16 jaar) als één van de betrokkenen jonger is dan 16 jaar.
Maar in dit geval zijn beiden jonger.
Het quid pro quo is dan dat één van de betrokkenen minstens 16 jaar moet zijn om van dwang (naar de geest en de letter van de wetgeving) te kunnen spreken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jan 2019 12:34

Ts. Geef ze een doos condooms cadeau. Want je kan er niks tegen inbrengen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen zolang er geen klacht is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 10 jan 2019 12:41

Ts. Geef ze een doos condooms cadeau. Want je kan er niks tegen inbrengen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen zolang er geen klacht is.
En hang een herinneringssticker op want binnen een aantal maanden is de wet WEL van toepassing in hun geval :shock: !
Dan moeten ze gedurende minstens twee jaar stoppen :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door asperger op 10 jan 2019 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 10 jan 2019 12:43

Ts. Geef ze een doos condooms cadeau. Want je kan er niks tegen inbrengen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen zolang er geen klacht is.
En hang een herinneringssticker op want binnen een aantal maanden is de wet WEL van toepassing in hun geval :mrgreen: !
Duralex (sed lex).
Durex sed lex?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”