Wagen op andere naam

Jonasvand
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wagen op andere naam

#1 , 04 jan 2019 21:55

Hi all,

Ik zit met een vervelende situatie.

Ik heb een tweedehands volkswagen polo gekocht... Voor mijn vriendin. (Yeah, iedereen doet wel eens iets doms) En natuurlijk na 6 maanden gaat het niet al te goed meer. Het verhaal hou ik maar achterwege, enorm gekwetst.

De factuur van deze wagen staat op MIJN naam, van MIJN rekening betaald. De wagen staat echter op haar naam. Op een inschrijvingsbewijs staat wel dat ‘dit geen eigendomsbewijs is’. Tot daar.
Deze wagen wordt afbetaald door haar. En dit heb ik wel degelijk zo goed en duidelijk mogelijk op papier gezet. Ik deel even met jullie wat hier op geschreven staat en wat ik heb uitgewerkt.


Het eerste document, is een handgeschreven schuldbekentis van haar, met beide handtekeningen, bedragen voluit geschreven, enz.

Het tweede document, gaat als volgt;

Mevrouw X, geboren op X, te X, met als rijksregisternummer X, wonende te X en hierna genoemd de ontlener
EN
De heet X, geboren op X, te X, met als rijksregisternummer X, wonende te X, hierna genoemd te uitlener
Wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Bedrag
De uitlener heeft een bedrag van €16.900 van rijn rekeningnummer BEXX XXXX XXXX XXXX overgeschreven op –DATUM- op het rekeningnummer BEXX XXXX XXXX XXXX. Dit voor de aabkoop van een tweedehandswagen voor de ontlener.
Op –Datum- heeft de ontlener reeds een bedrag van €3000 als voorschot overgeschreven op het rekeningnummer van de uitlener. Er rest dus nog een bedrag van €13.900 die moet worden terugbetaald aan de uitlener.
Het bedrag van €13.900 (Dertienduizend negenhonderd Euro) dient uiterlijk tegen 30 December 2020 terugbetaald te zijn op de rekening van de uitlener: BEXX XXXX XXXX XXXX
Informatie van de aangekochte wagen
Merk: -
Type: -
Bouwjaar: -
Chassisnummer: -
De ontlener verbindt er zich toe het voormelde bedrag terug te betalen aan de uitlener.
Artikel2: Termijn
Deze lening wordt afgesloten voor een termijn van X maanden, met ingang van 1 December 2018, en moet dus uiterlijk worden afbetaald tegen 30December 2020.
De termijn kan bij gezamenlijk akkoord tussen partijen worden verlengd of verkort.
Artikel3: Terugbetaling
De terugbetaling zal geschieden naar believen en naar gelang de mogelijkheden van de ontlener. Terugbetaling kan bijgevolg gebeuren op gelijk welk ogenblik en zonder vooraf bepaalde datum.
De terugbetalingen gebeuren op rekeningnummer BEXX XXXX XXXX XXXX van de uitlener.
Het is de ontlener toegestaan te allen tijde vervroegde terugbetalingen te doen, zonder wederbeleggings-vergoeding verschuldigd te zijn. In mededeling van deze betalingen moet worden vermeld: ‘Leningsovereenkomst / Terugbetaling VW Polo’
Artikel4: Interest
Deze Lening is renteloos
Artikel5: Voorwaarden
1) Het bedrag van de geldlening zal worden vereffend aan de uitlener of aan zijn/haar/hun rechtsopvolgers, te welken titel ook; de ontleners zijn hoofdelijk en ondeelbaar verbonden.
2) Alle sommen die in het kader van deze overeenkomst verschuldigd zijn en niet worden betaald zoals contractueel afgesproken, hetzij door de uitlener hetzij door de ontlener, brengen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsinterest op van 10% per jaar tot aan de volledige betaling.
3) Het totaal geleende bedrag is onmiddelijk opeisbaar bij niet-tijdige terugbetaling op de overeengekomen vervaldag na een aangetekende ingebrekestelling die dertig dagen na de verzending ervan zonder gevolg gebleven is of bij faillisement of kennelijk onvermogen van de ontlener.
4) Eén van de sleutels van de aangekochtte wagen, blijft in bezit van de uitlener tot de wagen volledig is terugbetaald
Opgemaakt in twee exemplaren te X, op –datum X- waarvan elke partij verklaart één te hebben ontvangen.
Goedgekeurd voor (voluit geschreven geldsom + naam ontlener + handtekening)


Twee vragen nu;

1) Mag ik deze wagen terughalen? Want na wat zij mij heeft aangedaan, heb ik hier heel veel zin in. Zelfs als zij netjes afbetaald. Het blijft toch mijn eigendom aangezien de factuur op mijn naam staat? En haar €3000 voorschot stort ik gewoon terug.
2) Dit gehele contract, hebben wij onderling opgemaakt. Maar is dit eigenlijk wel iets waardigs? Hier is geen advocaat of notaris aan te pas gekomen.
Zelfs als ik het recht niet heb om deze wagen terug te nemen, haar deel terug te storten en door te verkopen, zal ik het waarschijnlijk toch doen... Maar toch alle advies welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 04 jan 2019 22:26

Beste

Toch wel even met een advocaat overleggen. Zoals ik het lees is dit een renteloos leencontract tot in 2020. Een relatiebreuk is op zich niet in het contract voorzien als reden om dit op te zeggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2019 07:44

Dit was u auto!
Je heeft een geldig contract getekend, waar je moeilijk onderuit zal kunnen
Dit contract is een verkoopcontract op afbetaling.waar eigenlijk de som maar op 31 december 2020 moet betaald zijn .

Zoals reeds geschreven best eens langs een advocaat langs gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2019 12:10

De wagen is eigendom van uw vriendin. U mag die niet terughalen. Dat is diefstal.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 jan 2019 12:36

U bent dat overeengekomen met uw ex-vriendin, en jullie zullen dat beiden moeten naleven.
Zolang ze uiterlijk 30/12/2020 betaalt kan u eigenlijk niets doen.

Diefstal, heling ... gaat niet fraai staan op uw strafblad.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”