Beledigingen en pesten van buren

erik1234567
Topic Starter
Berichten: 3

Beledigingen en pesten van buren

#1 , 13 mei 2008 10:29

Mijn buurman, een alleenstaande man van ong. 75 jaar (met een schat van een hondje), pest ons gezin al ruim twee jaar. Hij roept voortdurend scheldwoorden ("Oosterse vuillakken", "Russisch krapul", "krapul", "luiaard" ...) en bedreigingen ("ik ga je de kop inslaan"). Dat kan zowel binnen zijn (hij woont in het appartement onder ons) als buiten in zijn tuintje. Ik heb reeds heel wat geluidsopnames hiervan.
Daarnaast gooit hij ook regelmatig allerlei vuil in onze brievenbus, vooral als het erg waaide en er papiertjes of zelfs blaadjes van planten in zijn tuin terechtkomen (en echt niet van ons, we letten er erg op dat er niks bij hem terecht komt). Ook folders die hij zelf niet moet hebben, smijt hij nog eens bij ons in de bus, meestal na ze eerst flink te verfrommelen. Eénmaal was het deurtje van onze brievenbus kapotgetrokken.
Ik heb reeds aan de verhuurder en de wijkpolitie hulp gevraagd, maar zij zeggen me dat er juridisch weinig kan ondernomen worden in zo'n geval. Ze hebben hem eens op kantoor ontboden, waarna hij alleen maar bozer werd en nu nog meer ons uitscheldt. Ik heb eens een vraag naar het centrum voor racisme verstuurd, maar daar kreeg ik het antwoord dat ze bij burenruzies niets kunnen doen. Het rare is dat we geen ruzie hebben met die man: alles wat hij ons verwijt (dat we vuil zijn, dat we een pomp in de electriciteitskabine in de kelder doen werken (die enkel door Eandis kan bediend worden)) het slaat werkelijk allemaal nergens op en de andere buren kunnen dat ook bevestigen. Maar hij vindt het blijkbaar gewoon leuk om mensen te pesten, hij heeft wellicht niks anders te doen en roept met evenveel plezier naar zijn hondje als naar kinderen op straat of naar ons.
Enig idee of het klopt dat hier inderdaad weinig kan ondernomen worden? Men zegt dat hij wegens zijn leeftijd toch vrijuit zou gaan. Klopt dat? Wat zijn de mogelijkheden? Dank je alvast voor reacties en commentaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 13 mei 2008 10:57

Zijn leeftijd doet er alleszins geen fluit toe. Of hij nu 20 jaar is of 120 jaar oud is, hij blijft verantwoordelijk voor zijn daden.

Je kan op twee manieren proberen je gelijk te halen: strafrechterlijk en burgerrechterlijk.

Strafrechterlijk kan je klacht indienen bij depolitie wegens belaging. De kans dat de politie hiervan een zaak zal maken is zeer klein.

Burgerrechterlijk: op grond van burenhinder. Als je kan bewijzen dat je bur je meer last veroorzaakt dan een normale goed vooruitziend burger dat zal dfoen kan je hem dagvaarden voor de vrederechter (of rechtbank van eerste aanleg, afhankelijk van wat je gaat vorderen) ter schadevergoeding.


Belangrijk voor beide mogelijkehden is dat je nu zoveel mogelijk bewijs vergaart. Zowel officieel (PV's bij de politie, geschreven en ondertekende verklaringen van de buren, video en foto-opnames (let hier wel op de wetgeving ivm de privacy-bescheming), aangetekende schrijvens naarde oude man, ...)

Je moet nu ook zo snel mogelik een aangetekend schriven richten naar je buurman met de eis om op te houden met zijn scheldpartijen en pesterijen, zoniet zal u niet nalaten uw rechten te laten gelden voor de rechtbank.

Zo'n gedrag is onaanvaardbaar en ik zou niet nalaten om er heel hard tegenin te gaan, erger dan nu kan het niet worden en van zo'n oude man hoef je niet veel te vrezen, me dunkt...

erik1234567
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 mei 2008 11:07

Dank u voor de erg snelle reactie.
Aan de privacy-wetgeving had ik inderdaad nog niet gedacht. Ik meende dat het geen kwaad zou kunnen als ik opnames maak vanuit mijn eigen appartement (ik heb nog nooit opnames op de openbare weg gemaakt).
Er is reeds 1 PV van een klacht die ikzelf bij de wijkpolitie heb ingediend en 1 PV van een klacht die de huisbewaarder heetf ingediend. Hij had namelijk de buurman in erg dronken toestand liggend in de gemeenschappelijke gang aangetroffen.
De syndicus heeft in het verleden al eens een aangetekende brief verstuurd, maar ikzelf nog niet. Dat is inderdaad een goed idee, of het enig effect heeft bij die man weet ik niet, maar inderdaad, erger kan al niet meer worden (hoop ik).

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 13 mei 2008 13:30

De meeste mensen binden al gauw in als er over advokaten en rechtbanken wordt gesproken. Ik geef toe dat ik er in mijn advokatenjaren zeer grondig misbruik van heb gemaakt...

Ik ga u nu een van de smerigste truken uit de doos van de hand doen:

Indien u geen enkele vooruitgang boekt en u blijft zich bedreigd voelen, kan u de persoon in kwestie trachten te laten interneren. Hieronder vindt u een uittreksel van de wet:

(Rechtspleging inzake bescherming van de persoon van de geesteszieke - art. 5-23 wet 26.06.1990)

Toepassingsgebied : Beschermende maatregelen worden alleen getroffen t.a.v. een zieke indien zijn toestand zulks vereist, hetzij omdat hij zijn gezondheid en zijn veiligheid (cumulatief) in gevaar brengt, hetzij omdat hij een ernstige bedreiging vormt voor andermans leven of integriteit.
1. Elke belanghebbende kan een verzoekschrift tot collocatie (opname ter observatie in een psychiatrische instelling) indienen bij de vrederechter van het kanton waar de geesteszieke verblijft.
Het verzoek dient vergezeld te zijn van een omstandig geneeskundig verslag van max. 15 dagen oud, opgesteld door een geneesheer.
Bedoeld verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid:

datum
naam, voornaam, beroep, woonplaats van verzoeker, graad van verwantschap, of de aard van betrekkingen die er bestaan tussen verzoeker en de zieke;
onderwerp van de vordering en de gronden ervan;
identiteit van de zieke, verblijf- en/of woonplaats;
aanwijzing van de rechter die ervan kennis moet nemen.

2. De vrederechter zet de volgende stappen :

Binnen de 24 uren geeft hij het precieze tijdstip te kennen waarop hij de geesteszieke, vergezeld van een advocaat (die de vrederechter aanstelt) persoonlijk zal spreken;
De vrederechter kan - indien hij dit nodig acht - andere personen oproepen die meer gegevens kunnen verstrekken aangaande de toestand van de geesteszieke;

3. De griffier geeft binnen de 24 uur aan de zieke en in voorkomend geval aan diens wettelijke vertegenwoordiger kennis van het verzoekschrift en van de vonnis van de Vrederechter, dit bij gerechtsbrief.
Deze bevat volgende vermeldingen :

plaats, dag en uur van bezoek van de Vrederechter aan de zieke;
plaats, dag en uur van de zitting;
de naam van de advocaat die ambtshalve is aangewezen;
het recht van de zieke om een andere advocaat te kiezen;
het recht van de zieke een vertrouwenspersoon en een geneesheer-psychiater te kiezen.

4. De vrederechter velt binnen de 10 dagen vanaf indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerde beslissing.
Wanneer de vrederechter besluit tot collocatie, duidt hij de instelling aan waar de geesteszieke zal opgenomen worden ter observatie.

5. De griffier geeft bij gerechtsbrief aan partijen en de directeur van de instelling kennis van het vonnis. Hij zendt ook een niet-getekend afschrift van dit vonnis aan de advocaten van partijen, aan de PdK, en in voorkomend geval aan de wettelijke vertegenwoordiger, geneesheer-psychiater en de vertrouwenspersoon van de zieke.

De observatie duurt max. 40 dagen. Voor het verstrijken van deze termijn maakt de geneesheer - indien nodig - een gemotiveerd verslag waaruit de noodzaak voor verder verblijf blijkt.
De vrederechter verlengt in dat geval de termijn van opname, die max. 2 jaar duurt.


6. Wanneer de vrederechter niet besluit tot collocatie kunnen belanghebbenden binnen de 15 dagen na betekening beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg. Uitspraak volgt dan binnen de 3 maanden.

7. Bij hoogdringendheid kan direct verzoek gericht worden aan de Procureur des Konings, die (al dan niet) tot onmiddellijke collocatie besluit.
Door de beslissing van de PdK wordt betrokkene onmiddellijk van zijn vrijheid beroofd.
Binnen de 24 uur geeft de PdK kennis aan de Vrederechter waar de zieke verblijft. De Vrederechter doet dan uitspraak binnen de termijn van tien dagen.

erik1234567
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 mei 2008 18:29

Dank u voor de informatie. Ik zal wel eerst afwachten wat het effect van een aangetekende brief is waarin ik dan inderdaad zeg van naar de rechter te zullen stappen als hij niet ophoudt met zijn gedrag.
De man is wellicht ziek, daar zijn ook de meeste andere buren het over eens. Maar ik kan hem toch moeilijk dwingen om naar een dokter te gaan om aan zo'n medisch verslag te geraken?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 15 mei 2008 11:29

De man is wellicht ziek, daar zijn ook de meeste andere buren het over eens. Maar ik kan hem toch moeilijk dwingen om naar een dokter te gaan om aan zo'n medisch verslag te geraken?
Zie punt 7. Beachcomber

Mits klacht bij de procureur des Konings kan het dus ook zonder medisch attest. (art. 9. wet bescherming geesteszieke)

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 13 jun 2008 23:20

Niet slecht wat ik hier lees. Ik ken er nog een paar die dringend moeten geinterneerd worden en die ik hiermee de stuipen op het lijf kan jagen. Effe wat getuigen zoeken...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”