Bankfraude

Omi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bankfraude

#1 , 24 dec 2018 17:26

Mijn kleinzoon(16) werd begin november het slachtoffer van malafide personen.

Op zijn zichtrekening werd 24.500€ gestort dat er nadien op drie dagen tijd opnieuw werd afgehaald samen met de centen die erop stonden. Toen zijn mama dit opmerkte ontdekte hij dat ook zijn bankkaart was verdwenen. Die had hij laatst gebruikt in de Panos om een chocolademelk te betalen.
Onmiddellijk werd de bank en de politie verwittigd en werd de rekening geblokkeerd. Later , na de blokkering werd nog eens iets meer dan 5000€ op de rekening gestort.

Nu werd niet alleen de zichtrekening ( met die gestorte som) door de bank leeggemaakt, maar ook zijn spaarrekening waarop hij zijn nieuwjaarsgeld en verjaardagsgeld al jaren zet.

Enkele vragen : moet een bank niet blokkeren als iemand op drie dagen tijd bijna 25.000€ versluist?

Mag een bank zonder toestemming rekeningen leeghalen?

Kan men een slachtoffer aansprakelijk stellen omdat een andere persoon zich heeft laten misleiden en bankgegevens aan verkeerde personen doorgaf? (Phishing?) , kan mijn kleinzoon aansprakelijk worden gesteld omdat een andere klant door eigen schuld zijn rekening geplunderd ziet?

Normaal kan je van je eigen rekening de limiet niet overschrijden ?

Mijn kleinzoon werkt vanaf dit jaar op zijn vakantiedagen als jobstudent: ook dat geld werd door de fraudeurs afgehaald.
,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2018 17:31

Ik zou met dit tot aan de politie gaan en klacht tegen onbekende neerleggen, want hier zijn beroeps aan het werk

Zomaar geld versluizen die kan zomaar niet zonder je toesteming
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Siegfried
Berichten: 94

#3 , 24 dec 2018 18:15

Phishing of katvanger. Lijkt eerder op een geval van katvanger.

Reclame

Omi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2018 12:06

Ik zou met dit tot aan de politie gaan en klacht tegen onbekende neerleggen, want hier zijn beroeps aan het werk

Zomaar geld versluizen die kan zomaar niet zonder je toesteming
Dat dacht ik ook, vermits er zelfs voor de rekeninghouder een limiet opstaat.
Politie werd direct bij vaststelling verwittigd. Ze doen onderzoek, maar blijkbaar hadden ze zelfs niet naar eventuele camerabeelden gevraagd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 25 dec 2018 12:20

Kleinzoon was waarschijnlijk "geldezel"...dat is de reden waarom de bank alle tegoeden van die persoon blokkeerde/van rekening haalde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geldezel
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Omi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 dec 2018 19:46

Mag een bank zomaar van een rekening geld halen zonder verwittiging en zonder toelating te vragen? Een spaarrekening die geen enkele link heeft met de fraude, door anderen gepleegd?

En welke fout heeft mijn kleinzoon hier gemaakt?

Als de bank zomaar zonder verwittiging een rekening kan plunderen, dan haal ik alls af.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 25 dec 2018 19:57

Mag een bank zomaar van een rekening geld halen zonder verwittiging en zonder toelating te vragen? Een spaarrekening die geen enkele link heeft met de fraude, door anderen gepleegd?

En welke fout heeft mijn kleinzoon hier gemaakt?

Als de bank zomaar zonder verwittiging een rekening kan plunderen, dan haal ik alls af.
Ingeval van verdenkingen van fraude zijn de banken verplicht voorzorgen te nemen. De bank doet dat niet om te lachen want voor hen is het geen reclame.
De fout van uw kleinzoon is dat hij zijn rekening mogelijkerwijze voor witwasoperaties heeft laten misbruiken en daarvoor ook de bankkaart aan de daders heeft afgegeven (toevallig verloren...). Meer en meer worden minderjarigen daarvoor benaderd door criminelen met als lokmiddel een fikse vergoeding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 26 dec 2018 10:03

Als de bank zomaar zonder verwittiging een rekening kan plunderen, dan haal ik alls af.
Lees er de algemene voorwaarden van de bank eens op na. Daar staat zo goed als zeker in dat er een eenheid van rekening is. Met andere woorden: als er een bedrag moet geblokkeerd, om welke reden dan ook, moet worden afgehouden van rekening A en het saldo is ontoereikend, dan mag de bank daar perfect rekening B van dezelfde rekeninghouder voor gebruiken.

Ook ergens logisch, anders zou je als je ter kwader trouw bent een kat-en-muisspel kunnen spelen om geld buiten het bereik van schuldeisers en de bank zelf te houden.
"sowieso" schrijf je zo.

Omi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 dec 2018 15:42

Waar gaat dit geld dan naartoe? Mijn kleinzoon is dus slachtoffer en wordt als dader aangezien? Er zou toch minstens duidelijkheid mogen gegeven worden , en afgewacht tot er een schuldige wordt gevonden. Wie is hierbij geld kwijtgeraakt? Welke fout heeft die persoon gemaakt? Naar wie gaat het geld dat ze van de rekening van mijn kleinzoon afhalen? En , ter verduidelijking, mijn kleinzoon heeft zijn kaart niet doorgegeven en zal waarschijnlijk in de Panos bespied zijngeweest. Op de vraag voor camerabeelden zijn er zgz geen noch bij de argentakantoren waar geld werd afgehaald, noch bij panos. Dit werd niet door de politie nagevraagd want die doen dat blijkbaar niet, maar door mijn kleinzoon zelf en zijn moeder. Trouwens de stiefdochter van mijnzoon heeft hetzelfde voorgehad , maar slechts 400€. Door het verhaal van de kleinzoon hebben ze direct de rekening geblokkeerd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 27 dec 2018 16:19

De bank zal dit wel hebben aangegeven bij de procureur.
Een strafrechtelijk onderzoek zal weldra volgen naar wat er nu juist is gebeurd.
Er zal worden nagegaan of uw kleinzoon geen betrokken partij is. Minderjarigen die worden gelokt om geldezel te spelen, het komt meer en meer voor.
Wat zegt de bank intussen, ze zullen toch ook wel één en ander hebben verklaard...

Kaart niet doorgegeven zegt kleinzoon, maar toevallig "ontdekte hij dat ook zijn bankkaart was verdwenen".

"na de blokkering werd nog eens iets meer dan 5000€ op de rekening gestort."
Kaart is geblokkeerd voor AFHALINGEN.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Omi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 dec 2018 17:06

Dat vind ik net niet kunnen, geen enkele uitleg, geen enkele verwittiging van de bank.
Deze zaak gaat in ieder gevan naar de ombudsdienst . Als banken zomaar rekeningen kunnen leegmaken zonder verwittigen , dan haal ik alle geld af van mijn rekeningen. Iedereen kan slachtoffer worden van fraude en misbruik van zijn rekening. Ook ik ben al eens mijn bankkaart kwijtgeraakt.

Laat hen eerst bewijzen dat iemand schuld heeft, trouwens hoe kwamen de fraudeurs aan de gegevens van diegene die gestort heeft op de rekening? Bestaat deze persoon echt of is dit ook een fictieve persoon?

Politie doet weinig of niets,zelfs werd niet gevraagd naar eventuele camerabeelden, noch in de filialen waar geld werd afgehaald, noch in de panos waar de kaart laatst werd gebruikt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 27 dec 2018 17:21

.
Laatst gewijzigd door roharro op 27 dec 2018 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 27 dec 2018 17:22

Al wat u vermeld zal voorwerp zijn van het onderzoek.
Het verbaast me dat de verantwoordelijke van de bank TOTAAL niets wil zeggen.
Zij blokkeren niet zomaar lukraak rekeningen zonder enige reden.

" trouwens hoe kwamen de fraudeurs aan de gegevens van diegene die gestort heeft op de rekening? Bestaat deze persoon echt of is dit ook een fictieve persoon?"
Dit wijst er op dat er fraude via geldezels in het spel is. Kenmerkend daarvoor.

Indien u niet goed begrijpt wat ik bedoel, hieronder meer uitleg:
https://www.febelfin.be/nl/laat-je-niet ... s-geldezel
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 27 dec 2018 18:02

Waar gaat dit geld dan naartoe?
Vraag zal eerder zijn waar die bijna 30.000 vandaan komt, en hoe men tegelijk aan én zijn kaart én zijn code kwam

Dat gaat niet de opbrengst geweest zijn van een aktie voor De Warmste Week hé :roll:
mijn kleinzoon heeft zijn kaart niet doorgegeven en zal waarschijnlijk in de Panos bespied zijngeweest.
Dat is 1 ding
Maar ook zijn kaart is weg ...
In een "aangepaste" geldautomaat kan men de kaart nog lijken te blokkeren, in een winkel trek je ze er zelf uit hé ...

Deze zaak gaat in ieder gevan naar de ombudsdienst .
Als de acties vd bank passen in een gerechtelijk onderzoek, gaat de ombudsdienst banken niets ondernemen ...

Politie doet weinig of niets
Of: de politie vertelt u uiteraard niet wat ze doen, wegens uw band met een verdachte in een lopend onderzoek ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 27 dec 2018 18:07

Inazuma geeft pertinente commentaar.
TS mag niet boos zijn op de bank. In sé heeft die een beschermende actie ondernomen in het voordeel van de kleinzoon om zo veel erger te voorkomen.
Deze maand zijn er niet minder dan 1500 gelijkaardige gevallen ontdekt.
Dit kan één van die gevallen zijn.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181204_04009760
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”