Slagen en verwondingen

Charles Wright Mills
Topic Starter
Berichten: 1

Slagen en verwondingen

#1 , 04 mei 2008 11:43

hallo,

In de nacht van vrijdag op zaterdag ben ik in de spoed beland met snijwonden aan het hoofd van stukgeslagen glas, de wonden zijn gehecht moeten worden. Dit gebeurde in de uitgaansbuurt. Ik heb klacht ingediend en mijn vraag is nu of ik kans maak op een schade vergoeding.

Het gebeurde als volgt: samen met vrienden waren we gaan eten, nadat etentje beslisten we om nog een glaasje te drinken. Eenmaal in de uitgaansbuurt liep het al fout. We kwamen persoon X tegen. Persoon X zat vroeger in de klas met mijn vriendin. Persoon X heeft een drugsprobleem, telkens we hem tegenkomen tijdens het uitgaan, is hij onder invloed en zoekt hij contact met mijn vriendin. Zo gooide hij ooit eens haar wijn om.
Toen we hem vrijdag tegenkwamen sprak ik hem hierover aan. Dit monde uit in geduw en getrek tot een buitenwipper er tussen kwam.
Vervolgens gingen wij naar binnen in een café, om dan uiteindelijk te beslissen naar huis te gaan, onze avond was verpest. In het buitengaan liep het fout. Persoon X stond daar. Ik wou hem aanspreken over zijn gedrag, maar voor ik de kans kreeg gooiden X en zijn vrienden glazen op mijn hoofd. Ze kwamen van alle kanten, ik was heftig aan het bloeden. Dan kwam de ambulance en ik vroeg de politie om een klacht in te dienen. In het ziekenhuis hebben ze een verklaring van me afgenomen.

Ik vroeg de agent hoe ik dit het beste kon aanpakken. Hij antwoordde mij dat ik pas binnen 9 maanden (!!) resultaat ging hebben, en dat iedereen hoogst waarschijnlijk voor zijn eigen kosten zou moeten opdraaien (= ik betaal alles) omdat ik hem zou aangesproken zou hebben. Dit is hallucinant. Als ik die agent mag geloven, dan is het in België toegelaten iemand te verwonden met glazen op voorwaarde dat die persoon zij mening wou zeggen.

Mijn vraag is nu: Wat doe ik het best? En klopt het wat de agent zei?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#2 , 06 mei 2008 11:57

Geachte,

de agent heeft het niet bij het rechte eind, tenminste indien uw verhaal klopt.

U kan niet zomaar slagen en verwondigen toebrengen aan iemand, zonder daarvoor gestraft te worden.

Het beste wat U doet is een advocaat raadplegen die het parket kan aanschrijven met de vraag hem op de hoogte te houden van het verdere verloop.

wellicht gaat het parket over tot dagvaarding van de dader voor de corr. rb en kan U zich burgerlijke partij stellen en een schadevergoeding eisen ( morele schadevergoeding, ziekenhuiskosten edm).

mvg,

Pieteradvocaatverherstraeten

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 mei 2008 12:45

“Art.398.Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot honderd frank of met een van die straffen alleen.”(Strafwetboek).

Indien u een ‘familiale verzekering’ hebt MET rechtsbijstand doe daaraan dan aangifte.

U dient uw ziekenfonds kennis te geven van het misdrijf krachtens art.136 Wet GVU 14 juli 1994 en art.295 KB-GVU 3 juli 1996.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

‘Naar recht verantwoord is het arrest waarbij wordt beslist dat er geen uitlokking van een misdrijf aanwezig is, wanneer het vaststelt dat het oogmerk om het misdrijf te plegen bestond buiten enig optreden van de politie en dat de politie zich heeft beperkt tot het scheppen van een gelegenheid om vrij een strafbaar feit te plegen in zodanige omstandigheden dat zij de uitvoering ervan kon vaststellen‘[Cass. 5 februari 1985,Arr.Cass. 1984-85,772,Pas.1985,I,690.Noot:Zie Cass., 7 feb. 1979 (A.C., 1978-79, 655), A. DE NAUW,La provocation à l'infraction par un agent de l'autorité, Rev. dr. pén., 1980, blz. 321 tot 326;Zie ook Cass. ARP000561N,4 december 2001(A.)].

Indien de rechter oordeelt dat u meer hebt gedaan dan het scheppen van een gelegenheid om vrij een strafbaar feit te plegen dan kan hij u MEDEverantwoordelijk achten voor de erdoor ontstane schade.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”