Niet naar zitting gaan als burgerlijk aansprakelijke

Didymus
Berichten: 2061

Re: Niet naar zitting gaan als burgerlijk aansprakelijke

#16 , 14 dec 2018 11:46

Des te belangrijker dat u zelf aanwezig bent.
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 dec 2018 12:01

En ja, op de duur heb je zoiets van : "Awel jongen, ga nu maar eens alleen en ga het nu maar eens zelf gaan uitleggen op de rechtbank". Maar aangezien ik hiermee in m'n eigen vingers zal snijden zal ik het niet doen.
Zo is het jammer genoeg wel. Juridisch gezien blijf jij verantwoordelijk.

Krijgt hij zakgeld van u? Hou dit dan in tot de schade betaald is. Misschien dat dit helpt. Op één of andere manier moet je inderdaad kunnen laten voelen dat hij zelf verantwoordelijk is, en dat zijn daden gevolgen hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#18 , 14 dec 2018 12:03

Dank u voor de toelichting. Ik was inderdaad ook van plan dit te verhalen op zijn spaarcenten / spaarrekening

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 dec 2018 12:44

Dank u voor de toelichting. Ik was inderdaad ook van plan dit te verhalen op zijn spaarcenten / spaarrekening
Dit mag dan weer niet, in principe. Een spaarrekening op naam van een minderjarige, daar mag jij niet zomaar aanzitten! Als hij dit te weten komt later, kan hij dit door u afgehaalde geld perfect terugeisen.

Als het echter iets is zoals een "gift-rekening" (waarbij je wel op naam van iemand anders spaart, maar toch eigenaar blijft van de rekening), mag dit wel. Het blijft immers uw geld.

Maar een normale spaarrekening op naam van uw zoon, daar mag je niet zomaar geld afhalen, zelfs al heb je daar de volmacht toe. Je mag natuurlijk wel eventuele stortingen op zijn spaarrekening door uzelf, voor een bepaalde tijd stopzetten of inhouden. Dus stel dat jij maandelijks €20 op zijn spaarrekening stort, verbiedt niemand jou om die stortingen stop te zetten tot hij een bepaalde schuld afgelost heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#20 , 14 dec 2018 23:14

. Juridisch gezien blijf jij verantwoordelijk.
Aansprakelijk. :P
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”