Niet naar zitting gaan als burgerlijk aansprakelijke

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

Niet naar zitting gaan als burgerlijk aansprakelijke

#1 , 14 dec 2018 10:00

Hallo,

Even een korte vraag (de reden ervoor laat ik even achterwege): Als je een dagvaarding ontvangt om naar een zitting te gaan als burgerlijk aansprakelijke (als ouder minderjarige) en je gaat gewoon niet, zitten er daar dan gevolgen aan vast buiten het feit dat je op het vonnis als 'verstek plegende' zal vermeld worden? Kun je vb. boete krijgen?

Dank, groeten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2018 10:04

Als je niet gaat geeft je minachting tegen over de rechtbank, en word je zeker veroordeelt , maar geen boete omdat je er niet bent.
Het kan ook schelen in straf als je er bent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2018 10:06

Een boete kan je niet krijgen, maar een vonnis bij verstek is zo goed als altijd in uw nadeel. Bij een verkeersovertreding is de kans bijvoorbeeld héél erg groot dat je de absolute maximum-straf zal opgelegd krijgen, terwijl dit in veel gevallen niet het geval is als je wel komt opdagen.

Dus in praktijk zal het niet opdagen op de zitting, u weldegelijk geld kosten, namelijk een hogere straf. Wat ook begrijpelijk is, want door niet op te dagen zeg je in principe "Het kan me niet echt schelen" wat getuigt van bijzonder weinig schuldinzicht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 14 dec 2018 10:34

Beste,

Dank voor uw reactie. Misschien is het even ontgaan, maar de zitting is niet op mijn naam. Ik heb geen feit gepleegd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2018 10:37

Maar u bent wel opgeroepen ?

Als men u oproept is het toch een teken dat men u een vraag wil stellen, in het belang van de beschuldigde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2018 10:48

Dank voor uw reactie. Misschien is het even ontgaan, maar de zitting is niet op mijn naam. Ik heb geen feit gepleegd.
Dus de minderjarige die u moet vertegenwoordigen, heeft ook geen feit gepleegd? Of wordt deze minderjarige nog door een andere ouder vertegenwoordigd?

(Man, wat zou het leven hier makkelijker zijn als vraagstellers eens meteen volledig en duidelijk waren in hun vraag :roll: ).
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 14 dec 2018 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 14 dec 2018 10:49

Ik denk dat je als ouders steeds opgeroepen wordt, omdat je voor een minderjarige toch burgerlijk aansprakelijk bent? Ik heb er gewoon mijn buik van vol, want de feiten eindigen maar niet. Het is al de zoveelste keer dat ik er moet gaan zitten.
Maar toch beter gaan dus?

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#8 , 14 dec 2018 10:50

Jawel hoor, de minderjarige heeft wel een feit gepleegd

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 dec 2018 10:50

Beste,

Dank voor uw reactie. Misschien is het even ontgaan, maar de zitting is niet op mijn naam. Ik heb geen feit gepleegd.
U bent burgerlijk aansprakelijk. Welke schade uw kind ook heeft aangericht, als de tegenpartij schade, causaliteit en fout bewijst zal u opdraaien voor de kosten. Als u niet opdaagt - wat prima kan - kan u ook geen verweer voeren.

Dus in principe worden de vorderingen van de tegenpartij toegekend, tenzij deze strijdig zijn met de openbare orde.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 14 dec 2018 10:51

Ok, Ok, ik zal duidelijker zijn. We zijn gescheiden, geen idee of moeder er zal zijn, denk het wel, maar het is al het zoveelste feit, dus ook de zoveelste zitting en ne mens wordt dat beu zoiets.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#11 , 14 dec 2018 10:52

Azo ok, als de vordering dan sowieso toegekend wordt dan zal ik beter gaan...

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#12 , 14 dec 2018 10:55

Bedankt voor de toelichting !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 dec 2018 10:55

Ok, Ok, ik zal duidelijker zijn. We zijn gescheiden, geen idee of moeder er zal zijn, denk het wel, maar het is al het zoveelste feit, dus ook de zoveelste zitting en ne mens wordt dat beu zoiets.
Kan ik begrijpen, maar als het om een feit gaat waarvoor geldboetes kunnen uitgesproken worden, komen deze sowieso op uw nek (en die van uw ex) terecht.

Dus aan u de keuze: wil je het risico lopen dat ook uw ex er niet is, en er een vonnis bij verstek uitgesproken wordt, waarbij de geldboete naar u en uw ex zal komen? Of wil je gewoon zelf aanwezig zijn om te proberen de strafmaat zo laag mogelijk te houden?

Uw initiële vraag was: kan je een boete of iets dergelijks krijgen als je niet gaat. Het antwoord daar is duidelijk: "neen, daar kan je niet apart voor gestraft worden."

Maar de gevolgen voor de uitspraak zelf, als je niet komt opdagen, kunnen wel geld kosten, maar dat risico kan niemand hier inschatten want we weten niet over welk soort feiten het gaat, of er burgerlijke partijen zijn, etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#14 , 14 dec 2018 11:36

Dank u Tom,

Gaat over het afpakken van oortjes van mp3 speler, afpakken van sigaretten en nog wat klappen erbij uitgedeeld. De moeder van het slachtoffer heeft zich burgerlijke partij gesteld. Moeder heeft al aangegeven willen vergoed te worden.

En ja, op de duur heb je zoiets van : "Awel jongen, ga nu maar eens alleen en ga het nu maar eens zelf gaan uitleggen op de rechtbank". Maar aangezien ik hiermee in m'n eigen vingers zal snijden zal ik het niet doen.

Bedankt voor de uitleg, nu weet ik tenminste hoe het zit.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#15 , 14 dec 2018 11:37

Nog vergeten, sowieso is er een pro deo advocaat, maar als hij veel zal pleiten en of het iets zal uithalen is nog de vraag

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”