'Titel' PV aanvechten? Eenzijdige mishandeling benoemd als 'wederzijdse slagen en verwondingen'

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

'Titel' PV aanvechten? Eenzijdige mishandeling benoemd als 'wederzijdse slagen en verwondingen'

#1 , 29 nov 2018 23:21

Beste iedereen,

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, want ik heb al veel gezocht naar een antwoord op mijn vragen maar kom er niet uit.
Ik zal eerst de situatie zo kort mogelijk proberen te schetsen.
Ik ben een alleenstaande invalide van 62. Een vriendin van me, laat ik haar Anne noemen, woonde samen met een gewelddadige man en haar mentaal gehandicapte zoon van 12. Even voor de duidelijkheid: ik heb geen relatie het Anne, ik ken haar van kindsaf want ben bevriend met haar ouders en ze is een beetje als een dochter voor me. Enkele weken geleden belde ze me in paniek op met de vraag haar te komen halen want haar partner was door het lint aan het gaan en ze was bang dat hij haar of haar zoon iets zou aandoen. Toen ik toekwam deed hun zoontje de deur open en trof ik haar aan op de grond terwijl haar vriend haar hoofd vasthad en ermee op de grond aan het slaan was. Ik heb de man van haar afgetrokken, waarop zij met haar zoontje naar buiten is kunnen vluchten. De man heeft zich vervolgens op mij gericht en mij ook verschillende slagen gegeven. Ik heb me niet kunnen verdedigen maar slaagde er wel vrij snel in te ontsnappen.

Ik heb de 101 gebeld. Politie en ambulance zijn ter plaatse gekomen en Anne is met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, ze bleek onderandere verschillende hoofdwonden te hebben (er is een voorlopige arbeidsongeschiktheid van 3 maanden vastgesteld). De ambulanciers hebben ook aan haar ex-partner gevraagd of hij gewond was en verzorging nodig had, maar hij gaf aan niet gewond te zijn (dat was ook niet het geval, ik had niet de kans gehad om me te verweren - gelukkig maar achteraf gezien). Ik ben met mijn eigen auto naar de spoed gereden, ik was licht gewond: een gebroken rib en kneuzingen.
De interventiedienst heeft op dat moment geen verklaring afgenomen van ons, maar na enkele weken kreeg ik een brief waarin ik tot mijn verbazing opgeroepen werd voor verhoor als verdachte. Bovenaan de brief stond het PV van de interventiedienst, waarin stond 'Vechtpartij, Wederzijdse opzettelijke slagen en verwondingen'. 'Zelfs Anne zelf werd gezien als 'verdachte'?! Er was totaal geen sprake van een vechtpartij, hij was Anne zwaar aan het mishandelen - zij had hem niet aangeraakt zegt ze en ik heb hem enkel van haar af getrokken en heb hem verder niet geraakt.
Ik ben uiteraard naar dat verhoor gegaan en benadrukt dat ik absoluut geen geweld gebruikt heb die avond. Er is een buurman die van op straat alles gehoord heeft en ook een verklaring is gaan afleggen en Anne en haar zoontje zijn ook verhoord. Maar in het aanvankelijke PV staat wel 'vechtpartij' en 'wederzijdse slagen en verwondingen'. Anne haar partner heeft haar altijd gezegd dat hij 'vriendjes' heeft bij de politie -ik heb daar nooit waarde aan gehecht- maar van de buren hoorde Anne nadien dat de agenten zeker een half uur bij hem binnen gegaan waren en nadien zonder hem vertrokken zijn. Blijkbaar heeft hij verklaard dat het een 'vechtpartij' was en hebben ze dat zomaar genoteerd. Anne en ik hadden hen nochthans verteld wat er gebeurd was, maar blijkbaar zijn wij niet geloofd of zo... Ik snap het echt niet. Bij tegenstrijdige verklaringen zouden ze toch op z'n minst de verschillende versies van de betrokkenen moeten noteren? In het verhoor heb ik aangegeven dat ik niet begrijp waarom het als 'vechtpartij' genoteerd stond en ik als verdachte werd verhoord, waarop de agent me zei dat dat een standaardprocedure was omdat de tegenpartij ook gewond was. (wat dus niet het geval was)

Hier komt dus mijn eerste vraag: kan de 'titel' van dat aanvankelijke PV nog op de één of andere manier gewijzigd worden? Kan er een bezwaar of zoiets aangetekend worden hiertoe? Binnen welke termijn? Anne heeft nl zware medische en financiële schade geleden en haar ex-partner is onvermogend. Normaal zou het slachtofferfonds haar kunnen vergoeden, die kunnen tussenkomen voor slachtoffers van fysiek geweld, maar als in het aanvankelijke PV 'WEDERZIJDSE' slagen en verwondingen staat lijkt me dat een probleem... Zelfs zij is immers als verdachte verhoord. In de rechtbank zal (hopelijk) haar en mijn onschuld blijken, maar ik weet niet of de benoeming van de feiten in het aanvankelijke PV invloed hebben m.b.t. slachtofferfonds?
Indien wel hoop ik dat we dat op de één of andere manier kunnen aanvechten of laten rechtzetten? Kan dat en hoe moet je zoiets aanpakken? Moet je dan een klacht indienen tegen de politie? En maak ik het dan niet erger, want ik wil hen niet tegen krijgen want zij doen het vooronderzoek (de procureur heeft een strafonderzoek geopend).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 30 nov 2018 05:33

Het is niet aan de politie om te kiezen wie gelijk heeft. Ze gaan dan uit van de worst case scenario. Als beide partijen aangeven dat de andere partij geslagen heeft wordt er een pv wederzijdse slagen opgesteld. De "titel" van het pv kan niet meer verandert worden. De rechtbank oordeelt over schuld of onschuld. Je kan dus geen klacht indienen tegen de politie aangezien die correct te werk zijn gegaan.

Ik weet niet of dit invloed heeft mbt het slachtofferfonds.

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2018 15:45

Bedankt voor de reactie. Waarschijnlijk zal die man dan dus verklaard hebben dat hij ook slagen gekregen heeft, wat een leugen is maar dat zal dan voor de rechter blijken. Er zijn medische verslagen, getuigen,...
Ik maak me wel zorgen dat de 'titel' van dat PV door de interventiediensten een tussenkomst van het slachtofferfonds in de weg zou kunnen staan.
En ik begrijp ook niet goed dat de dader niet gearresteerd is die dag, gezien de zware verwondingen van Anne. En dat ze de getuigen ter plaatse niet gehoord hebben.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 30 nov 2018 16:16

Getuigen kunnen perfect nadien gehoord worden.

Dat er geen vrijheidsberoving was is niet abnormaal. De aanwezige politie had wel contact kunnen nemen met het parket voor een uithuiszetting.

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2018 19:34

Bedankt voor de info, fijn te horen dat het een standaard procedure is. Dus moet ik lijkt me ook niet teveel belang hechten aan de titel van dat PV?
Het was gewoon enorm schrikken voor me. Ik ben in heel mn leven nog nooit 'verdachte' geweest dus dat was wel een schok voor me, zeker omdat ik niets gedaan heb - als ik hem niet van Anne afgetrokken had was ze mss onder mn ogen doodgeslagen, dan was ik echt strafbaar!
Ik denk dat slachtofferhulp dan ook wel zal kunnen tussenkomen voor Anne, want de inhoud van het aanvankelijk PV is blijkbaar toch eerder een formaliteit dan? Ik ga het proberen uit te vissen en zal de info die ik krijg hier ook posten, dan heeft mss iemand anders er ook iets aan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 nov 2018 21:09

Ook als je een ongeval met vluchtmisdrijf gaat aangeven, wordt je verhoord als verdachte ... je kan ook zelf tegen de ander gereden zijn.

Je krijgt wel papieren mee voor Slachtofferhulp.

Overheidslogica .... niet teveel van aantrekken.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”