Schadevergoeding na vrijspraak

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding na vrijspraak

#1 , 28 nov 2018 14:23

Goedemiddag allen,

Een maand geleden ben ik vrijgesproken van feiten door de correctionele rechtbank. De beroepstermijn is bijna verstreken.

Het onderzoek heeft 2j geduurd en er zijn meerdere verhoren geweest.
Ik ben niet van mijn vrijheid beroofd.
Doch haalt zo een onderzoek je wel mentaal onderuit. Denk dan aan bv therapie en de zware financiële kosten.

Ik wil absoluut niet het slachtoffer uithangen maar zou graag weten of het mogelijk is een vergoeding te krijgen? Al zou het maar voor de advocaat zijn.

Met groet,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2018 15:25

Van wie zou je die schadevergoeding willen eisen? Is er iemand die met opzet jou vals beschuldigd heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kloek
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2018 07:31

Ik ben inderdaad onterecht beschuldigd doot derde.
Ik begrijp dat men niet gaat dagvaren zonder aanleiding, maar de rechter was duidelijk in zijn vonnis dat ik geen misdrijf had gepleegd.

Nogmaals, dit is grotendeels informatief.

Reclame

adizal

#4 , 29 nov 2018 08:52

Misschien is het mogelijk om in een andere rechtszaak tegen die derden een morele schadevergoeding te eisen wegen laster en eerroof?

Issued
Berichten: 1227

#5 , 29 nov 2018 10:57

Als we de specifieke elementen van de zaak niet kennen is het bijna onmogelijk hier een redelijk antwoord op te geven.

Waar werd u van beschuldigd?
Was dit tengevolge van een aangifte ten burelen of heeft de politie ambtshalve een pv opgesteld? Cfr ten gevolge van een interventie.
Waarom bent u vrijgesproken? Gebrek aan bewijs, leverde u bewijs dat u onschuldig was, is er iemand anders schuldig? Of heeft er gewoon geen strafbaar feit plaatsgevonden?

U spreekt van psychisch lijden. Hoeveel keer bent u op verhoor moeten komen? Had u buiten de therapie nog kosten gemaakt tgv de beschuldigingen (exclusief advocaat)?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2018 11:28

U kan schadevergoeding vorderen als u een fout van iemand kan bewijzen.
Het feit dat u vrijgesproken werd, betekent nog niet dat iemand een fout gemaakt heeft en levert nog niet het bewijs van een fout op.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2018 09:36

Zoals hierboven gezegd is louter het feit dat iemand u onterecht beschuldigd, niet voldoende om een schadevergoeding te eisen (je kan altijd proberen, natuurlijk, maar ik geef u bijzonder weinig kans).

Als die persoon met opzet u onterecht beschuldigd heeft, goed wetende dat je onschuldig bent, dan is het een andere zaak. Maar kan u dit bewijzen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#8 , 30 nov 2018 10:03

TC, u kan dit misschien eens nalezen....

viewtopic.php?t=15659

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”