Regelgeving verhoor Cat 3

Ganelon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Regelgeving verhoor Cat 3

#1 , 25 nov 2018 03:30

Beste,

Ik heb een brief gekregen waarbij ik uitgenodigd word voor een verhoor, cat 3.

Nu heb ik deze brief te laat/recent gezien, waarbij de tweede voorgestelde datum volgende week donderdag is. Nu ben ik bang dat ik hierdoor niet meer de tijd zal hebben om een pro-deo advocaat aan te spreken. Nu vroeg ik mij af of ik deze nog kon verzetten, of denkt u dat er dan automatisch overgegaan wordt tot wat ik geloof categorie 4 is met aanhouding?

Verder heb ik begrepen dat in NL de wet zo is dat je het recht hebt om inzage te krijgen in het dossier al bij het eerste verhoor. Heb ik dat recht ook in België, of ben ik afhankelijk van wat de agenten mij willen meedelen voor ik een verklaring afleg, met name datum tijd en zeer summiere opsomming van de tenlastelegging zonder gedetailleerd door te geven wat het is dat de tegenpartij heeft verklaard? Kan ik zelfs vragen of bepaalde dingen wel zijn vastgesteld door de politie of een neutrale persoon?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 25 nov 2018 10:27

U kan contact nemen met de politie om de datum te verschuiven. Ze zijn hier niet toe verplicht.
Indien u geen verhoor aflegt kan het parket de opdracht geven u te seinen. Dit meestal in cat 3 en voor zware feiten in cat 4.

In België is het anders dan in NL.
U heeft geen inzagerecht in lopende onderzoeken.
U krijgt enkel een beknopte mededeling van de feiten voorafgaand het verhoor. De rest van de info is aan de politie om in te schatten of dat nuttig is voor hun dat u dat weet.
U kan vragen stellen maar de politie moet hier niet op antwoorden.

Ganelon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2018 14:25

Bedankt voor uw antwoord!

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”