Klacht vastgoedmakelaar/verhuurder

Tinneke79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Klacht vastgoedmakelaar/verhuurder

#1 , 21 nov 2018 12:19

Hallo,

Graag had ik geweten waar je terecht kan voor bemiddeling of een klacht tegen een vastgoedkantoor....
Er wordt duidelijk een huurwoning geweigerd op grond van afkomst (Portugese nationaliteit), terwijl aan alle voorwaarden is voldaan.
De huurwoning gaat uiteindelijk naar iemand gaan met minder financiële middelen, maar die wel Belg is...
Dit is dus pure discriminatie op basis van nationaliteit.
Waar kunnen we hiervoor klacht indienen ?
Dank voor alle info hieromtrent.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 21 nov 2018 13:17

Kunt u dit overduidelijk bewijzen? Een verhuurder is immers altijd vrij om te verhuren aan wie deze wil.
Een vermoeden telt niet, je moet harde bewijzen hebben.

Het bedrijf dat je zoekt, heet Unia. Zij zijn verantwoordelijk voor discriminatie op vlak van afkomst.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 21 nov 2018 13:20

u kan ook klacht indienen bij hun beroepsvereniging : https://www.biv.be/klacht-indienen-bij-het-biv

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 nov 2018 13:59

Hoe ken je de inkomsten van die huurder?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2018 14:45

Verhuurder mag altijd vrij kiezen. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen "discriminatie" en "het recht om zelf de huurder te kiezen". Mogelijk spelen er andere factoren mee dan puur afkomst? Stel dat de Portugese kandidaat-huurder een tijdelijk arbeidscontract heeft, en de andere huurder een vast contract (maar met een iets lager loon), dan kan de verhuurder perfect beslissen dat de huurder met het vaste arbeidscontract een betere keuze is. Heeft dan niets met nationaliteit te maken. En zo kan ik nog tientallen andere redenen bezorgen waar eenv verhuurder rekening mee kan houden.

Op zich is het al voldoende als een verhuurder de ene kandidaat gewoon sympathieker vind dan de andere. Zolang je niet kan bewijzen dat de verhuurder systematisch mensen van andere afkomst weigert, kan je niet spreken van dyscriminatie. Misschien klikte het gewoon niet met de Portugese kandidaat-huurder, en klikte het supergoed met de andere huurder. Perfect legaal om op basis daarvan aan de tweede huurder te verhuren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tinneke79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2018 10:02

[quote="Blaatpraat"]Kunt u dit overduidelijk bewijzen?


=> We hebben een vermelding in een sms dat ze "liever Belgen" hebben....
Hij is inderdaad vrij om te kiezen maar in dit geval is het eens zo frappant omdat de andere kandidaat-huurders (die we ook kennen), er financieel veel onstabieler voorstaan....
Bedankt voor de info, ik informeer bij Unia !

Tinneke79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2018 10:06

Hoe ken je de inkomsten van die huurder?
We kennen toevallig de andere (kandidaat-)huurders ook :-)
En weet dus dat 1 van hen op een leefloon leeft en de andere deeltijds werkt via interim en regelmatig een tijdje werkloos is tot de volgende job bovenkomt...

Het ging tussen ons of hen.
En wij werken allebei vast voltijds met stabiel (en hoger) inkomen.

Tinneke79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2018 10:14

Verhuurder mag altijd vrij kiezen. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen "discriminatie" en "het recht om zelf de huurder te kiezen". Mogelijk spelen er andere factoren mee dan puur afkomst? Stel dat de Portugese kandidaat-huurder een tijdelijk arbeidscontract heeft, en de andere huurder een vast contract (maar met een iets lager loon), dan kan de verhuurder perfect beslissen dat de huurder met het vaste arbeidscontract een betere keuze is. Heeft dan niets met nationaliteit te maken. En zo kan ik nog tientallen andere redenen bezorgen waar eenv verhuurder rekening mee kan houden.

Op zich is het al voldoende als een verhuurder de ene kandidaat gewoon sympathieker vind dan de andere. Zolang je niet kan bewijzen dat de verhuurder systematisch mensen van andere afkomst weigert, kan je niet spreken van dyscriminatie. Misschien klikte het gewoon niet met de Portugese kandidaat-huurder, en klikte het supergoed met de andere huurder. Perfect legaal om op basis daarvan aan de tweede huurder te verhuren.

Beslissing is genomen puur afgaande op inkomsten (loonbrieven), noch wij noch de andere kandidaat-huurders hebben de verhuurder ooit ontmoet...
En qua inkomsten alleen houdt het dan geen steek -zie mijn bovenstaande reacties.
Hij heeft nog meer panden te huur en die zijn ook telkens aan Belgen verhuurd, tegen sommige kandidaat-huurders in het verleden al vlakaf gezegd dat ze niet moesten proberen want dat hij toch geen buitenlanders wil. Nu aan ons ook via sms gezegd dat hij "liever Belgen" heeft...

bosprocureur
Berichten: 6857

#9 , 22 nov 2018 10:17

En dat dan door de makelaar ?

Niet twijfelen, klacht bij het BIV (adres hierboven)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 nov 2018 16:23

We hebben een vermelding in een sms dat ze "liever Belgen" hebben....
Da's dan wel discriminatie, natuurlijk. Op basis van die SMS zou je inderdaad een klacht kunnen neerleggen. Die bewijst immers dat de verhuurder huurders enkel op basis van afkomst weigert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tinneke79
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 nov 2018 09:59

@bosprocureur : ja, door de makelaar.
Ze hebben er ook alles aan gedaan om het pand niet te kunnen bezoeken (onmogelijke & last-minute uren enz), maar dat is dan toch gelukt.
En dan zo beslist op basis van enkel de loonbrieven.

@Gebruiker21: dat zou ik ook denken ja.

Ik stuur de klacht door en zie wel wat er van komt dan. Maar daarmee garanderen we dan niet dat voor dit huis de "selectieprocedure" herzien wordt, vrees ik ...

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 23 nov 2018 10:21

Neen, natuurlijk niet. Trouwens, de huurcontracten zijn waarschijnlijk al getekend.

Maar die handelwijze is toch enigszins voor verbetering vatbaar, dacht ik. En dan niet alleen de manier van communiceren...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 nov 2018 10:26

Ik stuur de klacht door en zie wel wat er van komt dan. Maar daarmee garanderen we dan niet dat voor dit huis de "selectieprocedure" herzien wordt, vrees ik ...
Uiteraard niet. Dit zou ook niet fair zijn voor de "geselecteerde" huurders. Tegen dat er een uitspraak is, zijn zij daar waarschijnlijk al ingetrokken en is voor hen de zaak rond. Dat de verhuurder discrimineert bij de selectie van huurders, is niet het probleem van de huurders die er dan wonen, en zij moeten daar dan uiteraard ook geen negatieve gevolgen van dragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”