Traceren Playstation na diefstal met braak

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

Traceren Playstation na diefstal met braak

#1 , 15 nov 2018 08:04

Hallo allemaal,

Op 5 oktober werd er bij mij ingebroken in Zulte. Daarbij werd er tal van elektronica ontvreemd zoals mijn Playstation, laptop en tablet. Verder werden ook schoenen en parfum gestolen.

Zoals vermeld werd mijn Playstation gestolen en opvallend genoeg blijkt deze meteen na de inbraak online te zijn geweest. Ik kreeg nl. in mijn mailbox een bericht dat het gratis pakket "Youtube" aangeschaft werd. Ik heb hiervan een PDF gemaakt en doorgestuurd naar de politie met verzoek over te gaan tot tracering. Verder vulde ik ook een attest "benadeelde partij" in zodat ik inzage zou krijgen in het dossier.

Ik heb reeds gebeld met Sony - de fabrikant - en ook zij bevestigen dat er op de Playstation "Youtube" gedownload is na de inbraak. Onmiddellijk voegden ze hieraan toe dat een tracering mogelijk moet zijn, jammer genoeg heb ik geen bevoegdheid om hiertoe opdracht te geven.

Uiteraard heb ik reeds herhaaldelijk opdracht gegeven aan de politie om deze tracering uit te voeren. Ik heb te horen gekregen dat ze hiermee bezig zijn en het onderzoek lopende is. Alleen heb ik hiervan nog niets genomen, terwijl de inbraak toch al geleden is van vrijdag 5 oktober.

Bij de politie vertelt men dat men toestemming nodig heeft van het parket en zoiets via een kantschrift geregeld wordt. Anderhalve maand na de inbraak is mijn dossier nog steeds niet bekend bij het parket.. Bij de politie beweert men dan weer dat mijn dossier allang vertrokken is naar hen ..

Heeft iemand enig idee hoelang dit ongeveer kan aanslepen? Mag ik ervan uitgegaan dat deze tracering uitgevoerd wordt? Kwatongen beweren soms dat men hiervoor geen inspanningen gaat doen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 15 nov 2018 08:59

Het is inderdaad het parket dat die opdracht dient te geven. Ik acht de kans echter klein dat ze dit gaan doen IVM de gerechtskosten.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 15 nov 2018 09:16

Kan ik opvolgen of deze tracering al dan niet uitgevoerd wordt? Doordat ik een attest van benadeelde partij ingevuld heb is er inzage in het dossier ...

Ik ben uiteindelijk wel voor ongeveer 1.500 € bestolen... Tien dagen later was er opnieuw in mijn appartementsgebouw een inbraak door wellicht dezelfde dader. Gaat het parket echt een buitenkansje laten liggen om deze man bij de kraag te grijpen?

Verder is er ook een sporenonderzoek gewees waarbij wel duidelijke vingerafdrukken en haartjes gevonden zijn. Word ik per brief op de hoogte gebracht? Ik kreeg eind oktober al te horen dat men op korte termijn nieuws verwacht ...

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 nov 2018 11:18

Jij bent niet de enige bij wie is ingebroken. Een playstation is nog altijd minder waard dan een paar goudstaven en/of dure juwelen.
Heb je geen verzekering tegen diefstal?

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 15 nov 2018 11:59

Ik ben inderdaad niet de enige bij wie ingebroken is. Een kleine minderheid van de inbraken wordt uiteindelijk opgelost. In mijn casus kan ik wel met zekerheid zeggen dat een tracering van mijn ontvreemde PS4 leidt tot lokalisatie van de inbreker. De inbreker is nl online geweest op mijn account om een gratis transactie uit te voeren ...

Het is als burger en als belastingbetaler mijn goed recht om te verlangen dat deze tracering uitgevoerd wordt... De materiële schade bedraagt inderdaad gezamenlijk minder dan 1.500 EURO, maar zo'n duidelijk spoor moet gewoon benut worden.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 15 nov 2018 12:03

Klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter zodat je zelf onderzoeksdaden kan vragen?
"sowieso" schrijf je zo.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 15 nov 2018 13:12

het is belgie en hier gaat het niet zoals in tv-series dat alles op paar dagen/weken opgelost is.

het kan maanden en zelfs jaren duren eer men actie onderneemt en pas als men voldoende bewijzen heeft verzamelt dat de persoon in kwestie meer als 1 inbraak zou hebben gepleegd.

de persoon die nu uw playstation heeft kan zich van de domme houden en zeggen dat hij deze gekregen heeft waardoor het nog langer kan duren eer ge deze terug krijgt, immers het louter in bezit hebben toont niet aan dat hij deze op illegale manier verkregen heeft.

DebianFox
Topic Starter
Berichten: 25

#8 , 06 dec 2018 13:53

Intussen zit mijn dossier bij het parket. Ik heb dit bewijsstuk - de inbreker die een gratis transactie uitvoerde op mijn gestolen PS4 - overgemaakt aan het parket. Ik heb ontvangstbevestiging gekregen. Echter blijven de twijfels aanwezig indien ze deze tracering gaan uitvoeren.

Is daarom klacht indienen bij een onderzoeksrechter, het betalen van een borgsom en deze tracering als onderzoeksdaad eisen geen zekere keuze? Of is deze laatste stap enkel mogelijk wanneer het parket seponeert?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 06 dec 2018 15:45

Bij een klacht met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter wordt het parket buitenspel gezet. Zolang er nog geen strafvordering is ingesteld, kan het volgens mij.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”