Chantage dmv bedreigen tot verspreiden privé beeldmateriaal!

pdb9000
Topic Starter
Berichten: 4

Chantage dmv bedreigen tot verspreiden privé beeldmateriaal!

#1 , 08 apr 2008 10:56

Help!! Ik weet niet waar of bij wie ik hiermee terecht kan, en wat ik hieraan kan doen!
De persoon in kwestie heeft documenten en beeldmateriaal (privé en expliciet) van mij kunnen bemachtigen, en dreigt dit dmv e-mail te verspreiden (mogelijk zelfs via een massamail), indien ik haar geen 1500 euro terugbetaal.
Dit bedrag was indertijd een schenking van deze persoon (die een ex-vriendin is) aan mij. Wij hebben samengewoond, en zelfs na het verbreken van de relatie was er nog een "normaal" contact, als vrienden. Nu blijkt er echter sinds een jaar van haar kant een haat te zijn ontstaan (of jaloersheid, wie zal het zeggen).
Ikzelf verkeer in een hachelijke financiële staat, en een gebrekkige gezondheid. Ik bracht haar hiervan (met bewijzen) op de hoogte, maar dit doet haar niets! Ze blijft hardvochtig, en zegt bvb onder andere dat mijn nieuwe vriendin dan maar moet bijspringen om het geld te geven (terwijl mijn huidige vriendin - met 2 kinderen - er al niet veel beter voorstaat dan ik).
Komt er nog bij dat ik beroepsmatig een zeer publiek persoon ben. Dit betekent dat - wanneer zij haar plannen met het privé materiaal doorzet - zij mij zodanig kan schaden dat ik een zeker faillissement tegemoet ga (wegens de typische aard van mijn eenmansbedrijfje).
Ik heb reeds enkele e-mails ontvangen waarin zij dreigt "publiek" te gaan, en als voorbeeld zat daarbij een bestand, wat een scan was van een vroegere liefdesbrief aan een meisje dat ik heb gekend voordat ik met de "bedreiger" een relatie had.

Hoe kan ik dit oplossen? Waar moet ik terecht? Kan ik haar tegenhouden? En is de procedure - als die er al zou zijn - betaalbaar? Wij kunnen namelijk nu al met moeite alle onkosten betalen (huishuur, enz). Een advokaat zou betaalbaar kunnen zijn als hij een redelijk situatiegericht afbetalingsplan zou voorstellen.

Wie heeft een idee, en/of raad aub?
Ik ben zelf echt ten einde raad ...

Alvast bedankt aan allen die mij hierin willen steunen, met woord en/of daad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pdb9000
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 08 apr 2008 11:27

Nog even dit:

in de mail die ik vandaag toekreeg is de dreiging duidelijk, maar de omvang ervan weer vaag ...
Je weet wat ik je gezegd heb hé,het gaat ervan komen als ik niet heel vlug een afbetaling zie.
In een van de vorige mails stond het wel duidelijk:
... ik heb nog veel brieven van je alsook de mooie foto's die door jou webcam zijn genomen,die ga ik nu versturen naar heel veel mensen(heb heel veel adressen )
Als je verliefd bent doe je veel voor je vriendin, maar dat het zo kan lopen!? Dit moet toch strafbaar zijn??

Vlaamie
Berichten: 80

#3 , 08 apr 2008 13:51

De daad van uw ex valt onder het begrip afpersing in artikel 470 strafwetboek: "Met de straffen, bij het artikel 468 bepaald, wordt gestraft alsof hij een diefstal met geweld of bedreiging had gepleegd, hij die met behulp van geweld of bedreiging afperst, hetzij gelden, waarden, roerende voorwerpen, schuldbrieven, biljetten, promessen, kwijtingen, hetzij de ondertekening of de afgifte van enig stuk dat een verbintenis, beschikking of schuldbevrijding inhoudt of teweegbrengt."
De straf die bepaald is bij artikel 468 strafwetboek is een opsluiting van 5 tot 10 jaar.

Bovendien schendt uw ex uw recht van afbeelding door uw foto's zomaar te verspreiden zonder uw toestemming. Uw recht van afbeelding is echter niet geschonden bij het maken van de foto's (stilzwijgende toestemming werd verleend).

In verband met de documenten, is dit eventueel een schending van uw recht op privacy. Uw ex kan dan burgerlijk aansprakelijk gesteld kan worden op basis van artikels 1382 en 1383 Burgerlijk Wetboek voor schending van uw privacy. U moet dan wel bewijzen dat uw recht op privacy wordt geschonden of dat zij een algemene zorgvuldigheidsplicht niet in acht neemt. Ook moet u de geleden schade kunnen aantonen (morele en/of materiële schad) en moet er een oorzakelijk verband zijn tussen die fout en de schade.

Actuele versie van het strafwetboek vind je hier (lees ter informatie ook eens artikel 443 t.e.m. artikel 453bis: laster en eerroof (je kunt nooit weten)): http://www.fisconet.fgov.be/nl/?vrb.dll ... V1&titel=0

edit: het is wel aan te raden om klacht in te dienen tegen zulke praktijken

Reclame

pdb9000
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 08 apr 2008 14:27

Bedankt voor uw uiteenzetting, hier kan ik al wat mee.

Ik weet alleen niet precies hoe ik dit het beste aanpak ...

Ik veronderstel:

1) politie
2) daarna vredegerecht (met advokaat)?
Tja in ieder geval eerst dan de advokaat zeker ...

Maar wat bij de indiening van de klacht?

Dien ik de e-mails te kopiëren, of dien ik de politie een vaststelling te laten doen op mijn computer (zodat ze weten dat het niet zomaar een "bewerkt" afdrukje is)?
Bij het kopiëren kan ik natuurlijk niet laten zien dat de bijlage effectief bvb die ene liefdesbrief was - om maar iets te zeggen.

Ik kan het in ieder geval niet zo laten, want als zij haar plan uitvoert, dan kan ik wel aanklagen, maar is het kwaad natuurlijk wel gebeurd, en kan het niet ongedaan gemaakt worden ... Het enige wat ik daar - misschien - mee bereik, is dat zij een schadevergoeding moet betalen vanwege mijn verlies aan inkomen (+ de gevangenisstraf dan natuurlijk) ...

Graag nog even wat raad over de volgorde van werken, en wat eventueel best is betreffende de manier van documenten ter bewijs aanbrengen aub - en alvast nog eens heel erg bedankt :D

Tja, ik ben een leek hierin hoor :oops:

Beachcomber
Berichten: 572

#5 , 08 apr 2008 15:44

Politie zal op dit moment volstaan. Druk de mails af en neem ze mee.
Als de politie reageert zal dit wsch genoeg zijn om de persoon in kwestie op andere gedachten te brengen.

Zoniet: klacht met burgerlijke partijstelling, die kan niet genegeerd worden. Aangezien dit een strafzaak is kan u (voorlopig) wel even zonder advokaat verder, het is aan de politiediensten en het parket om actie te ondernemen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”