Schriftelijke uitnodiging verhoor categorie 3

rrmyss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke uitnodiging verhoor categorie 3

#1 , 14 okt 2018 18:25

Hallo, mijn broer heeft een schriftelijke uitnodiging voor categorie 3 met mededeling van rechten voor het verhoor van een meerderjarige verdachten van feiten waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd, gekregen. Er staat dat het voor verdachte handelingen is, maar we weten niet precies waarvoor. Hij heeft eens op een verboden terrein van een internaat gereden en hij heeft zich hiervoor verontschuldigd bij de directeur. Hierna kwamen we te weten dat er een poging tot inbraak is geweest dus we denken dat het verhoor daarvoor is. Hij heeft niks met deze inbraak te maken, maar hij is bang dat ze hem onterecht zullen beschuldigen.
Daarom wou ik vragen of hij gewoon op verhoor moet gaan zonder zich zorgen te maken, omdat hij er niks mee te maken heeft of een advocaat moet inschakelen voor de zekerheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 14 okt 2018 20:55

Een salduz 3 verhoor met als beknopte mededeling "verdachte handelingen" is een beetje raar. Ik snap dat de heren inspecteur hun troeven niet willen uitspele, maar ze zijn verplicht te laten weten wat je ten laste wordt gelegd. Salduz 3 is voor een strafbaar feit en verdachte handelingen zijn niet strafbaar.

Ik adviseer je broer om contact te nemen met de politie om te vragen dat ze een nieuwe uitnodiging opsturen met de juiste beknopte mededeling. Indien ze dit weigeren, zou ik op het verhoor enkel herhalen dat je wil weten waarvoor je verhoord wordt.

In principe moeten ze je hoedanigheid (verdachte of slachtoffer of getuige) , het feit, de plaats en het uur/datum van het feit vermelden op de uitnodiging.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”