Chantage

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Chantage

#1 , 07 okt 2018 22:40

Situatie als volgt:
  • Kennis van mij zit in financiële moeilijkheden en vroeg mij een paar weken terug of ik ze eventueel zou kunnen helpen. Ik ben geen onmens, heb nog niet zo lang geleden in een gelijkaardige situatie gekregen en zeg haar in oktober mogelijks te kunnen helpen met een kleine lening. Ze had op dat moment 400 euro nodig.
  • We zijn oktober, maar ik heb door omstandigheden dan toch niet de middelen om ze te kunnen helpen. Ik vertel haar dat en zij wordt razend: ze was er van uitgegaan dat ik ze zou helpen en heeft daardoor een commitments aangegaan.
Ze neemt het mij allemaal enorm kwalijk, ik hoor na dit pijnlijk gesprek 2 dagen niet meer. Bij mij zit het ook enorm hoog, had haar tenslotte niets beloofd, en... ik ben geen bank. Ze gaat er van uit dat ik de 1ste plaats "mijn verplichtingen naar haar toe" nakom, en dan pas mijn eigen onkosten betaal... Voor mij te gek voor woorden, maar bon... ik ben die houding al vaker tegengekomen...

Na 2 dagen krijg ik een berichtje van haar op WhatsApp: ik heb tot maandag om haar € 1000 te betalen, zo niet stuurt ze de volledige inhoud van een aantal "gevoelige" gesprekken naar mijn vrouw en al mijn kennissen door.

Ik heb ze vervolgens gezegd de hoogste boom in te kruipen en ze overal geblokkeerd.

Voor mij is ze hiermee te ver gegaan en vind ik dat ze dringend op haar plaats moet gezet worden. Ik overweeg dan ook om klacht tegen haar in te dienen vanwege die bedreiging, onafhankelijk of ze die bedreiging al dan niet uitvoert.

Die staat zwart op wit op mijn GSM.

Nu vroeg ik me af hoe ik dit nu best aanpak. Ga ik naar de politie en dien ik daar klacht in, of laat ik dit door een advocaat doen? En misschien belangrijker, kan ik wel klacht indienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 okt 2018 23:05

Haast een schoolboekvoorbeeld van afpersing. Art 470 strafwetboek.

Klacht neerleggen bij de politie, bewijsmateriaal meenemen. Parket zal (normaal gezien) vervolgen.

Omdat het strafrechtelijk beteugeld wordt, ligt de bewijslast bij het parket. Een eigen advocaat is niet nodig.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 07 okt 2018 23:48

Niets aan toe te voegen direct met alle elementen ook al die zogenoemde 'gevoelige' gesprekken aangifte doen.
Zo krijgt ze misschien een uitnodiging tot verhoor Salduz bis cat 3 voor ze iets kan doorgeven...

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 09 okt 2018 23:39

Kan ik dan een schadevergoeding vorderen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 okt 2018 13:30

U kan zich burgerlijke partij stellen en schadevergoeding vorderen.

Maar wat is uw schade? Gaat de symbolische euro opwegen tegen de kosten?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 10 okt 2018 17:19

Ik wil haar voornamelijk op kosten jagen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2018 19:41

selecteer eens je vrienden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”